De același autor
Greg Satell, autorul unuia dintre cele mai interesante bloguri care abordează schimbările disruptive care afectează mediul de afaceri de astăzi, în principal impactul noilor tehnologii, face o observație interesantă: „epoca actuală are o caracteristică unică, aceea că multe dintre problemele majore cu care ne confruntăm își au originea în unele dintre cele mai remarcabile realizări din trecut. Speranța de viață în creștere permanentă, prosperitatea, conectivitatea și automatizările sunt factori determinanți în costurile legate de sănătate, tot mai nesustenabile, ale exploziei terorismului sau inegalității“.
Observația poate fi extinsă în sfera socială și politică, iar o consecință directă e lumea de astăzi, pe care o percepem drept una turbulentă și haotică. Și aici vedem cum multe dintre succesele remarcabile pe care le-am consemnat în ultimii zeci de ani în societățile pe care le încadrăm în categoria „democrațiilor liberale“, transparența guvernării, toleranța, activismul civic, par să afecteze negativ, de diferite direcții, chiar sustenabilitatea modelului de societatea care le-a făcut posibile.
Fareed Zakaria, unul dintre cei mai influenți jurnaliști și comentatori ai momentului, observa că dacă, în anii ’60, în Statele Unite, 70 de procente din populație avea încredere în autorități, astăzi acest nivel s-a prăbușit, literalmente, până la 30 de procente. În fapt, în bună măsură campania lui Donald Trump se bazează pe o agresivă demonizare a establishment-ului. Iar toate aceste observații sunt la fel de valabile și în Europa. Chiar în România, unde e larg răspândită convingerea că întreaga clasă politică actuală este coruptă și ar trebui înlocuită aproape în totalitate cu una nouă, proaspătă, curată, deși încă din vremea lui Caragiale știm că astfel de speranțe sunt iluzorii.
Un exercițiu de logică elementară nu poate decât să ne ducă la concluzia că ideea că elitele de astăzi ar fi mai rele decât cele din urmă cu 50-60 de ani este lipsită de sens. Ceea ce s-a schimbat este capacitatea noastră de a avea acces în zone opace în trecut, nu doar în ceea ce privește instituțiile în sine, ci și persoanele care le populează, cu calitățile și mai ales cu defectele lor. Suntem în cazul exemplului clasic cu tabloul care arată altfel, cu imperfecțiunile vizibile, atunci când este privit de aproape. Or, e foarte greu să guvernezi ca și cum ai fi într-un acvariu: permanent în raza camerelor telefoanelor mobile sau a altor echipamente similare și cu rețele sociale în măsură să amplifice exploziv, la nivel național sau chiar mondial, speculații sau stângăcii reale ale actorilor politici. Mulți l-au aplaudat entuziast, unii o fac și acum, pe Edward Snowden. Regizorul Oliver Stone, un notoriu antiamerican, unul dintre marii admiratori ai lui Snowden, i-a dedicat chiar un film, lansat recent. Or, dacă beneficiile dezvăluirilor lui Snowden, refugiat între timp în Rusia, sunt discutabile, impactul negativ major al acestora asupra relațiilor transatlantice, asupra unor instituții cheie pentru însăși stabilitatea sistemului instituțional care stă la baza societăților din spațiul democrațiilor liberale e neîndoielnic. De altfel, vedem cum în această perioadă un alt „mare campion al transparenței“, dar doar atunci când e vorba de Statele Unite, Julian Assange, prin Wikileaks, a devenit pe față un agent de influență al lui Vladimir Putin, implicat activ în campania electorală americană.
Sigur, a milita pentru transparență e un lucru bun. Dar unde tragem linia, pragul dincolo de care excesul de transparență poate afecta în mod serios capacitatea de guvernare? La fel, în principiu, ce poate fi mai democratic decât să faci consultări populare directe organizând referendumuri? Însă atunci când mizele sunt complexe și impactul emoțional poate fi ușor manipulat prin alegații parțial sau chiar total false, demersul poate fi ușor viciat. După cum observa cineva, adesea problema nu e aceea că politicienii s-ar fi izolat de cetățeni, ci exact contrariul, că nu fac decât, stând cu ochii obsesiv pe sondaje, să țină cont excesiv de opinia publică, ceea ce îi împiedică să ia decizii strategice care nu sunt neapărat populare. Așa am ajuns la deficite publice record, așa am ajuns la un nivel tot mai greu sustenabil al costurilor sociale sau al celor de sănătate. Fostul președinte american John F. Kennedy spunea la un moment dat, pe vremea când era senator, că alegătorii din Massachussetts nu l-au trimis la Washington pe post de seismograf al opiniei publice, ci pentru că aveau încredere în capacitatea sa de a lua decizii în acord cu interesele lor, ca parte a intereselor naționale. Or, asta înseamnă, uneori, tocmai să ignori ceea ce transmit sondajele de opinie.
Preocupările legitime pentru respectarea diversității, sub toate aspectele, pentru protejarea minorităților, pentru apărarea libertății de expresie, pentru apărarea mediului înconjurător, care au devenit parte a unui adevărat normativ de operare în spațiul politic, în mass-media, în sfera publică în general, au degenerat în ceea ce a devenit astăzi o adevărată tiranie a „corectitudinii politice“. Subiecte de discuție legitime au devenit tabu, punctele de vedere care contraziceau „normele“ impuse de elitele liberal-progresiste din spațiul academic, din cel politic, din media au fost excomunicate. Iar schimbările climatice, din nou o discuție importantă și legitimă, au fost abordate tot mai puțin în cheie științifică și tot mai mult într-una ideologică. Pe acest teren fertil s-au născut și au crescut mișcări având în avangardă demogagi ca Donald Trump, Nigel Farage sau Marine Le Pen, care amenință grav, din interior, fundamentele democrațiilor liberale exact în momentul în care cele două mari puteri revizioniste, Rusia și China, fac eforturi sporite, și tot mai mult corelate, de a demantela o ordine mondială, instituită după cel de-al doilea război mondial sub baghetă americană, care, cu toate neajunsurile și derapajele sale, a făcut posibilă cea mai prosperă perioadă din istoria omenirii.
În multe situații discuțiile legate de democrația liberală au fost axate preponderent pe organizarea unor alegeri libere. Dar, am văzut asta în cazul Primăverii arabe, în America de Sud și chiar în Europa de Est, fără instituții independente solide alegerile pot deveni ușor o trambulină pentru consolidarea unor regimuri autoritare. Unele chiar personalizate, construite în jurul unui „om de mână forte“. Vladimir Putin, Hugo Chávez sau Erdoğan intră în această categorie. Revista Foreign Affairs făcea recent observația că, dacă, în 1988, regimurile de putere personală reprezentau cam un sfert din totalul celor dictatoriale sau autoritare, astăzi proporția acestora a ajuns la 40 de procente. În absența unor astfel de instituții solide, există riscul unor derapaje majore. De pildă, campaniile anticorupție pot deveni pretexte pentru epurarea adversarilor politici. Zilele trecute, un șofer de taxi de la Chișinău îmi spunea, deznădăjduit de situația din țară, că singura speranță este să vină cineva, un om drept și puternic, care să pună ordine și să stârpească hoția. Era, în esență, un vot de blam dat sistemului democratic, pe care îl considera corupt și ineficient.
Mai grav este că mirajul unor astfel de „soluții cvasi-autoritare“ a apărut și în spațiul occidental. Donald Trump este un exemplu. Două sunt motivele principale: pe de o parte, partidele din zona mainstream au ignorat, ca în cazul crizei migrației, de dragul unor principii pe care le-au considerat „sacrosancte“, problemele lumii reale, iar pe de altă parte, nicio chestiune, nici măcar cele care țin de interese naționale majore, nu au mai fost excluse din disputa politică imediată. În America, de pildă, până recent a existat totuși un consens bipartizan în această zonă. Nu mai e cazul acum. Trump și cei care îl sprijină pun în discuție, de pildă, întregul sistem de alianțe strategice construit de Washington în ultimii 70 de ani. Un semnal extrem de grav, care are reverberații destabilizatoare globale. Mai ales că ele vin pe un fond pregătit deja de maniera ezitantă și confuză în care actuala Administrație de la Casa Albă a gestionat, de pildă, criza din Siria. Pe care Walter Russel Mead (care l-a sprijinit pe Barack Obama în cele două campanii prezidențiale) o caracterizează în The American Interest drept un exemplu de „decizii inepte în serie“, acoperite de o „retorică grandioasă de denunțare a crimelor din Siria“, care au permis Rusiei să se reinsereze în Orientul Mijlociu ca un actor major în plan diplomatic și militar.
Clivajele politice tot mai adânci, fisurile transatlantice tot mai vizibile, inapetența ridicată din opinia publică occidentală pentru orice poate duce cu gândul la varianta de escaladare a confruntărilor, dincolo de cuvinte și declarații, au dus la o stare de pasivitate aproape resemnată. Oportunitate pe care nu doar marile puteri revizioniste, Rusia și China, ci și regimuri precum cel din Coreea de Nord au sesizat-o. Și se comportă ca atare. Or, nu poți trata cu un dictator egomaniac ca Kim Jong-un doar dând publicității declarații severe de incriminare. Aceeași neputință o vedem și în Siria, unde Moscova și regimul Assad bombardează fără niciun fel de reținere obiective civile, inclusiv spitale, fără să dea doi bani pe expresiile de indignare care vin din cancelariile europene sau de la Washington. În aceste condiții, întrebarea de fond este dacă în acest context geopolitic fluid democrațiile liberale vor fi în stare, mai ales ca voință politică, să facă față asaltului unor regimuri autoritare care par mai agile și mai motivate să tranșeze lucrurile în favoarea lor.