De același autor
Dacă președintele nu își schimbă fundamental atitudinea și maniera în care interacționează cu opinia publică, sintagma „ficusul de la Cotroceni“ are toate șansele să fie cea care îi va defini în chip semnificativ mandatul. Dacă asta îl va încurca în vreun fel pe Klaus Iohannis să câștige și un al doilea mandat nu e însă deloc clar. E adevărat, numărul celor care credeau că tăcerile sale prelungi și discursul lemnos poticnit ascund profunzimi nebănuite a scăzut simțitor. Dar, pe de altă parte, sistemul, cel politic, instituțiile-cheie din stat, e mulțumit. După zece ani de zdruncinături și agitație marca Traian Băsescu, liniștea de astăzi de la Cotroceni pare o adevărată mană cerească. Pentru că, până acum, noul președinte a avut grijă să nu deranjeze semnificativ pe nimeni dintre cei care i-ar putea da bătăi de cap majore.
Problema e că într-un peisaj politic practic pârjolit, lipsit de lideri cu impact și viziune în poziții de autoritate, absența cvasi-totală a Palatului Cotroceni din spațiul public face ca dezbaterile majore care ar trebui să aibă loc în societate să dispară cu desăvârșire. Și nu sunt puține. Iar asta se întâmplă într-un context extern extrem de fluid și de periculos, cum de puține ori am mai avut parte în perioada postbelică.
În primul rând, este dezbaterea internă legată de lupta anticorupție. În momentul de față, nu există o discuție rațională pe această temă, ci doar poziții extreme. O tabără vede peste tot, interesat sau doar pentru că oamenii sunt întotdeauna dispuși să creadă mai degrabă teoriile conspiraționiste, jocuri și aranjamente politice sau orchestrate de serviciile secrete. O alta, din contra, e de părere că sistemul de justiție e populat aproape exclusiv de îngeri, iar dacă cumva se mai fac și greșeli, nu e nimic, asta e, sunt doar victime colaterale. Ambele atitudini nu sunt doar nerezonabile, ci și contraproductive pe termen mediu și lung. Sistemul de justiție trebuie consolidat prin demersuri interne pe ambele dimensiuni: nici lupta anticorupție nu trebuie erodată, dar nici nu pot fi permise derapaje sub stindardul acesteia. Derapaje care în multe situații nu au la bază nicidecum intervenții, manevre politice, ci în principal agende individuale sau de grup. Iar, pe de altă parte, este nerealist să ne bazăm la fel de mult ca până acum pe „reglajele“ din exterior, de la Bruxelles sau Washington, pentru că provocările geopolitice cu care se confruntă în prezent și America, și UE fac ca acest gen de chestiuni să intre într-un registru minor.
În al doilea rând, principalii noștri lideri nu ne spun mai nimic despre felul în care văd exact aceste provocări, cum ne afectează ca țară și care sunt opțiunile României. Sigur, în mass-media se mai vorbește despre Siria, despre agresivitatea Rusiei în Ucraina sau despre migrație. Dar discuția nu atinge multe dintre elementele potențial dramatice, precum viitorul Uniunii Europene. Cu un Brexit potențial, tot mai greu de exclus, cu tensiuni enorme și pe axa Nord-Sud și pe aceea Est–Vest, UE se confruntă cu riscuri severe. Într-atât, încât unii observatori, între care și George Soros, se tem de un colaps total al proiectului european. Chiar în viitorul apropiat. La fel de serioase sunt și chestiunile de securitate. Într-un articol recent, Ana Palacio, fost ministru de Externe al Spaniei, amintește de un avertisment lansat în 2011 (cu mult înainte de criza din Ucraina) de Robert Gates, pe atunci șeful Pentagonului: „Dacă nu se oprește declinul capacității de apărare a Europei, viitorii lideri politici americani - care nu au trecut, ca mine, prin experiența formativă a Războiului Rece - ar putea să considere că investiția Statelor Unite în NATO nu merită costurile asociate“.
Între timp, nu s-a întâmplat nimic semnificativ, nicio reparație, din acest punct de vedere. În ciuda crizei din Crimeea și a conflictului din Siria. Din contra, dacă ținem cont de semnalele primite în principal de la Berlin, există tentația unui aranjament de securitate cu Rusia, în speranța că în acest fel nu va mai fi nevoie de o mărire a bugetelor militare. Unii, precum noul lider laburist, Jeremy Corbin, ar vrea chiar ca Marea Britanie să renunțe cu totul la descurajarea nucleară reprezentată de submarinele Trident. Asta într-un moment în care și Rusia și China și-au mărit considerabil bugetele militare, în ciuda situației economice dificile cu care, de exemplu, Moscova se confruntă.
În aceste condiții, nici șeful statului, nici alți lideri de prim-plan nu găsesc de cuviință să ne lămurească cum văd ei lucrurile, dincolo de cele câteva fraze de lemn care se spun de regulă, atunci când se vorbește despre astfel de chestiuni. Cu atât mai mult, așa cum se discută destul de intens în ultima vreme, o serie de semnale care par să indice o oarecare distanțare a Bucureștiului față de Statele Unite, promovată de la președinție, în dauna unei apropieri tot mai pronunțate față de Germania. Și nu e chiar o speculație, din moment ce ambasadorul american a ales, sugestiv, să lipsească la o reuniune diplomatică organizată la Palatul Cotroceni, preferând o vizită la mănăstirile din nordul Bucovinei.
Se discută puțin despre toate aceste lucruri esențiale legate de securitate. La fel cum nu se discută despre o potențială Europă cu două viteze și despre ce ar însemna asta pentru România. De ce se întâmplă așa e încă neclar. E vorba de incapacitatea de a gestiona situația și de a formula răspunsuri adecvate sau e vorba de o lipsă totală de viziune, de înțelegere a marilor tendințe geopolitice? Oricare ar fi răspunsurile, ele sunt departe de a fi liniștitoare.