De același autor
În puzderia de știri de la DNA, despre noi anchete și noi arestări, un singur subiect - de altfel, din aceeași categorie – a mai putut să-și facă loc pe scena publică: campania ANAF împotriva micilor evazioniști.
Presa a relatat despre mici afaceri, restaurante, pensiuni, magazine care au fost închise pentru chestiuni relativ minore, precum mici diferențe, în plus sau în minus, în casele de marcat. Dintr-un sondaj online făcut de Gândul, reiese că 80% dintre respondenți nu sunt de acord cu ceea ce face ANAF, considerând că e vorba de un nejustificat exces de zel. Nu e o cercetare sociologică adevărată, dar sondajul reflectă probabil destul de fidel starea de spirit din societate. Dacă întrebarea s-ar fi referit la marea corupție, cifrele ar fi arătat însă exact pe dos. Pe cât de doritori sunt românii să fie „arși“ marii corupți, pe atât de înțelegători devin atunci când e vorba de mica corupție. O parte dintre politicieni spun și ei public cam același lucru. Spre exemplu, liberalii. Chiar și Monica Macovei, care s-a definit ca om politic prin lupta anticorupție și intransigență morală, a declarat că, în opinia sa, Fiscul „ar trebui să urmărească marile averi, nu să omoare sectorul privat, de familie, din România“.
Cu toate acestea, dacă privim lucrurile din perspectiva cifrelor vehiculate de ANAF, mica corupție are, cumulat, o pondere asemănătoare cu marile tunuri despre care aflăm zi de zi. În plus, dacă e să ne raportăm strict la principii, cum poți justifica acest gen de diferențieri? Există, e drept, și o justificare care pleacă de la premiza că nu are rost să dai bani unui stat atât de ineficient și corupt precum cel din România. Însă, și în acest caz, se poate spune că cele două lucruri nu pot fi totuși puse la pachet: una este să soliciți, să militezi chiar activ, pentru schimbarea felului în care funcționează instituțiile publice, de la CNA la primării, și cu totul alta să spui că, din moment ce statul nu funcționează cum trebuie, nu avem de ce să ne plătim taxele.
De aceea, sunt voci care susțin că nu trebuie făcut niciun fel de rabat de la reguli, dacă vrem să ajungem „ca în Vest“. Că ar trebui introduse case de marcat inclusiv în piețe sau la tarabe. Ceea ce este principial corect, plecând de la premiza că totul trebuie fiscalizat, dar ar fi o abordare păguboasă. Motivul pentru care trebuie evitate astfel de demersuri nu e acela că mai întâi trebuie să ne ocupăm de marii corupți, pentru că principial e greu să faci o astfel de diferențiere, ci pentru că nu are sens din punct de vedere economic. Într-o țară ca România, cu un consum intern dezarmant de mic, ideea că statul ar putea recupera miliarde de euro de la micii evazioniști este o ficțiune. Aceste mici afaceri pot supraviețui tocmai pentru că „nu se fac lucrurile exact ca la carte“. Dacă statul se îndreaptă sever împotriva lor, prin acțiuni de genul celor la care asistăm în prezent, perfect justificabile, dacă ne raportăm la reguli și principii, ele pur și simplu dispar. Nu mai sunt viabile. Așa că și banii pe care astăzi acești oameni îi câștigă, bani din care își susțin familiile și, prin ceea ce cumpără, alimentează indirect și bugetul de stat, ar dispărea. Iar când tragem linie descoperim că, în final, statul, departe de a ajunge în câștig, ar fi nevoit să scoată bani din buzunarul public pentru ajutoare sociale.
Acest tip de discuție reliefează cât este de complicat să pui în practică, în lumea reală, principii perfect corecte pe hârtie. Și cât e de nerecomandabil, câteodată chiar nesănătos, să ai certitudini de nezdruncinat. Acest lucru e valabil și în politică, și în economie. Atunci când au fost lansate noile coduri, au fost multe critici. O parte dintre cei care sunt încântați astăzi de rezultatele bătăliei anticorupție le etichetau drept „coduri pentru infractori“. La fel, atunci când s-a făcut înțelegerea Băsescu-Ponta, mulți dintre fanii de atunci ai lui Daniel Morar aveau obiecțiuni nu numai față de numirea Alinei Bica, ci și față de aceea a Codruței Kövesi, pe care astăzi o apreciază fără rezerve. De aceea, nu putem exclude nici ipoteza că peste o vreme am putea constata, inclusiv cei care resping cu indignare criticile care aduc în discuție relațiile, să le zicem neclare, dintre SRI și DNA, că lupta anticorupție autentică este amestecată cu bătălii pentru putere și influență consumate în spatele ușilor închise. Și că petele albe privitoare la unele mari afaceri de corupție (Microsoft, poate chiar retrocedările), precum absolvirea totală de vină a unor personaje precum Claudiu Florică și Dinu Pescariu (primul fiind considerat creierul întregii operațiuni), ar putea, la un moment dat, să scoată la lumină lucruri nu tocmai plăcute (operațiuni ale serviciilor secrete?).
Realitatea înconjurătoare nu e niciodată în alb și negru. Sunt multe nuanțe intermediare. Norme unanim acceptate și respectate în țări din nordul Europei nu pot fi transplantate mecanic prin alte părți fără efecte negative majore. Alta e situația economică, altele sunt veniturile și mentalitatea oamenilor. A spune asta într-o țară ca România, unde respectul pentru reguli e minimal, nu e neapărat o idee bună. Însă nici nu poți ignora lumea reală. De aici încolo, e de discutat când, în ce măsură și cu ce viteză schimbăm lucrurile.