De același autor
Aproape niciun demers politic nu are în mod real în vedere interesul public, ci doar interese personale sau de grup.
A fost bine sau nu că s-a semnat pactul de coabitare dintre Traian Băsescu și Victor Ponta? Și, la urma urmei, la ce a folosit, pentru că economia nu merge, politic stăm cum stăm, reforma din educație a fost blocată și, în general, guvernarea pare cu totul lipsită de busolă! În plus, schimbarea unor oameni cheie din structura DNA de către Tiberiu Nițu, foarte probabil la impulsul premierului, confirmă temerile acelor voci din societatea civilă care au criticat vehement la vremea respectivă înțelegerea dintre palate în privința numirilor la vârf din justiție.
Iată un bun prilej de rebranding, și-a spus Crin Antonescu și s-a grăbit să-l exploateze, pozând în apărătorul justiției independente și ridiculizând documentul cu pricina: „e jenant, așa-numitul pact de coabitare a pus România în lumina unei țări semibananiere, unde nu există Constituție, legi, alegeri democratice, ci doar înțelegeri între șefii de triburi“. La retorică, președintele Senatului stă bine. Cu logica sunt probleme. România s-a plasat singură în vara trecută într-o poziție jenantă pentru un membru al UE, cu concursul nemijlocit și semnificativ al liderului liberal. Pentru că acolo își are originea, în fond, acest diabolizat pact de coabitare.
Sigur că, în mod normal, colaborarea instituțională la vârf nu ar trebui să aibă nevoie de un astfel de ghid de operare. Pe la noi e însă altfel. Prea puțini iau în serios rigorile instituționale. La o schimbare de putere se dă totul peste cap, indiferent de ceea ce prevede legea: sunt demise consilii de administrație fără nici un motiv real, se schimbă organigrame pentru a scăpa de diferite persoane și cam toate pozițiile teoretic apolitice de funcționari publici sunt populate politic. S-a votat în parlament chiar suspendarea unui președinte, fără nicio justificare solidă din punct de vedere constituțional. Practic, aproape niciun demers politic nu are în mod real în vedere interesul public, ci doar interese personale sau de grup.
Dar, în aceste condiții, de ce ar fi trebuit să credem că va fi luat în serios chiar pactul în sine? Singurul motiv solid era acela că el a fost girat simbolic din exterior. De aceea nici nu poate fi denunțat atât de ușor. Există cel puțin trei motive majore care l-au făcut atunci pe președinte să propună această formulă. Primul era diminuarea îngrijorării externe față de o posibilă reescaladare a conflictului politic, după modelul din vara anului 2012. Temerile erau cu atât mai mari, cu cât alegerile parlamentare oferiseră USL o majoritate zdrobitoare în parlament. În plus, confruntate cu o criză severă în zona euro, principalele puteri continentale nu doreau griji suplimentare. În al doilea rând, Traian Băsescu încerca să păstreze astfel o influență rezonabilă asupra unor instituții cheie din stat, sensibile în general la gesturi simbolice, chiar în condițiile în care opoziția politică era cvasiinexistentă. În fine, ultimul deziderat era prezervarea unei capacități de influență reale în ceea ce privește numirile din justiție. Un beneficiu suplimentar era acela că acordul introducea un clivaj în USL, între pesediști și liberali. În ansamblu, e evident că președintele a ieșit întărit într-un moment, postelectoral, în care era pus practic cu spatele la zid.
Dacă însă privim retrospectiv, vedem că, inevitabil, în ceea ce privește implementarea, lucrurile au mers în maniera tradițională românească. Nu s-a numit un Avocat al Poporului acceptat de toate părțile, așa cum se stipula la punctul 1, iar premierul s-a apucat să-și asume angajamente externe fără nici un fel de mandat de la președinte, ceea ce contravine nu doar acordului, ci și Constituției. Însă, de departe, aspectul critic major, ale cărui ecouri le vedem chiar în momentul de față, este maniera în care s-au făcut numirile la vârf din justiție. Din punct de vedere tehnic, a fost încălcat chiar pactul de coabitare, care stipula că numirile cu pricina se vor face „în baza unui proces transparent, care să presupună candidaturi deschise, criterii de experiență profesională, integritate și rezultate pozitive în lupta anticorupție“.
Din acest ultim punct de vedere, criticii „înțelegerii pe justiție“ par să aibă deplină dreptate. Singura observație e aceea că realitatea politică de pe teren e mult mai complicată. Joci cu cărțile pe care le ai în mână. S-a discutat foarte puțin despre scenariile alternative. Cum s-ar fi derulat lucrurile dacă nu se ajungea la o înțelegere, în condițiile în care președintele nu putea face numiri, putea doar să le respingă pe cele primite. Nu s-ar fi ajuns cumva la o soluție mai proastă, cu un DNA și mai afectat? Criticii lui Traian Băsescu spun că nu, dar singura pârghie reală pe care se bazau erau presiunile externe. Problema e că acestea au totuși o limită, atunci când ai în față un guvern cu o majoritate zdrobitoare în parlament și multe alte probleme pe cap, precum potențialul faliment al Greciei. Vom avea, de altfel, un test cât de curând. Va da Victor Ponta înapoi în cazul numirilor din DNA? Probabil că nu, mai ales că Schengenul e oricum compromis, iar, după cum am putut constata duminică, pentru miile de protestatari anti-Roșia Montană din București, „cianurile din politică și justiție“ sunt prea puțin preocupante. //