De același autor
Despre răul adânc din educație, care s-a perpetuat din perioada comunistă, s-a tot vorbit în ultimii 24 de ani, s-au dat soluții, s-au făcut și câteva încercări timide, totul însă fără niciun rezultat.
Marele și cam singurul proiect de țară pe care reușim să-l ducem „neabătut“ la îndeplinire ar suna cam așa: „țării, cât mai mulți tâmpiți“. Ca să citez din clasicii mediocrației. Producția la hectar de „tâmpiți“ înregistrează noi și noi succese, o aniversăm an de an în acompaniamentul de joagăr al declarațiilor oficiale, care ne explică mereu că educația a fost, este și va fi, of course, „prioritate națională“. Începând din 2011, de când cu camerele de luat vederi ale lui Funeriu, la festivalul dezastrului participa doar bacalaureatul, ținea casa deschisă vreo două săptămâni, după care începea așteptarea somnolentă a stagiunii viitoare. Anul acesta, 2014, să-l notăm cu steluță, pentru că și el va rămâne în istorie, avem, iată, două celebrări: 1) simulările la BAC și Evaluarea națională și 2) examenele propriu-zise.
Mizeria de sub preșul gimnaziului
De ce simularea la Evaluarea națională - promovabilitate, adică medii peste 5, doar 48,8% - merită o atenție specială? În primul rând, pentru că mizeria din gimnaziu, ascunsă abil sub preș, iese în toată splendoarea ei la iveală, așa cum s-a întâmplat în 2011 cu cea din liceu. Este prima simulare la nivel național, până acum acestea erau organizate de fiecare inspectorat județean în parte și nu se făceau statistici pe țară - avem deci un tablou aproximativ a ceea ce va urma la examenul din iunie. În al doilea rând, vedem acum că percepția despre examenul de evaluare (Capacitatea, pe stil vechi) era și ea una distorsionată; puțini știu că la liceu se poate intra și cu media 2, neexistând baremul notei 5, iar ministerul nu a spus niciodată care este acest procent. Atenția se axează mereu asupra performanțelor la liceele de top din țară, unde ultima medie de admitere poate ajunge și la 9,80, dar acum aflăm că realitatea ar putea fi cu adevărat dramatică: s-ar putea ca 40-50% dintre cei care acced într-un liceu să fie de fapt sub nota 5. Asta ar explica și rezultatele de la BAC, unde promovabiltatea în ultimii ani a fost între 45% - 2011 și 55% - 2013, iar anul acesta la simulări promovabilitatea la română a fost de 52,8%, iar la matematică și istorie de 42,51%. Altfel spus, „tâmpiții“ intrați în liceu cu note sub 5 așa rămân până la final, mulți luând apoi drumul pavat cu diplome al facultăților private.
Tabloul complet al dezastrului
Să mai vedem câteva cifre ale dezastrului național numit educație, ca să avem tabloul complet. La simulările pentru Evaluarea națională, doar 30,4% dintre elevi au obținut note peste 5 la matematică, Capitala a avut cel mai ridicat procent - 46,38%, iar județul Călărași cel mai scăzut - 17,8%. La română, situația e ceva mai bună: 66,95% promovabilitate. Cum Bucureștiul este luat întotdeauna ca punct de reper al performanței, să ne uităm cu ceva mai multă atenție pe cifre: la matematică doar 18% dintre cei care s-au prezentat au obținut note între 8 și 10, iar la română 33,64%. Așadar, ca să nu ne mai îmbătăm cu apă rece, până și în București plutonul gros al mediocrității bate recordul. Ca să nu mai discutăm de faptul că acești 18% performanți sunt în cea mai mare parte rezultatul meditațiilor, și nu al școlii.
Raportat la nivel mondial, dezastrul educațional românesc prinde un contur și mai clar: la testele PISA 2012, România a ocupat locul 45 din 65 la matematică - 40,8% dintre elevi având rezultate slabe și doar 3,2% de top. Spre comparație, în Shanghai, 3,8% au fost rezultate slabe și 55,4% rezultate de top, iar media OECD arată astfel: 23,1% sunt rezultate slabe și 12,6% rezultate de top. Dar e loc și de mai rău: la testul de lectură, România se plasează pe poziția 50 din 65, aproape 40% dintre elevi având dificultăți să citească și să înțeleagă un text. Să fim totuși mândri, sub noi sunt Bulgaria, Kazahstan, Malaezia, Mexic, Muntenegru, Uruguay, Albania, Brazilia, Argentina, Tunisia, Iordania, Columbia, Qatar, Indonezia și Peru. Avem, deci, perspective bune.
Cauzele răului sunt bine cunoscute
Despre răul adânc din educație, care s-a perpetuat din perioada comunistă (aserțiunea nostalgică: „se făcea școală, domnule, în timpul lui Ceaușescu“ este una dintre cele mai cumplite manipulări - situația era aceeași, câteva școli și licee de top, în rest o masă imensă și amorfă de prostie și mediocritate, doar că datele nu erau publice), s-a tot vorbit în ultimii 24 de ani, s-au dat soluții, s-au făcut și câteva încercări timide, totul însă fără niciun rezultat. Auzim aceeași trăncăneală politicianistă, lipsită de consistență și viziune, care pendulează între defetism și festivism.
Sintetizând, rădăcinile răului sunt profunde: 1) o programă prost croită, cu o aglomerare de cunoștințe, unele inutile și inadecvate, care nu lasă spațiu aprofundării și stabilizării; 2) un curriculum depășit, neperformant, în disonanță cu nevoile de învățare ale secolului XXI, în special în ciclul gimnazial, nereformat de 20 de ani, deși promisiunile în sensul acesta abundă (a existat și o comisie în vremea lui Funeriu, dar s-a ales praful); 3) un mod de predare preponderent ceaușist; 4) desființarea examenului de admitere în liceu - posibilitatea intrării cu note sub 5 - și desființarea școlilor profesionale; 5) nivelul scăzut de salarizare a profesorilor, fără legătură cu performanța acestora; 6) degradarea autorității școlii și a profesorului (problemă generală în Europa și Statele Unite, excepție face Asia); 7) lipsa unui sistem de evaluare credibil, standardizat și unitar la nivel de țară; 8) subfinanțarea cronică a întregului sistem; 9) învățatul în două schimburi, inclusiv în anii terminali, nicăieri în Europa nu se mai învață după-amiaza (în loc de stadioane și biserici, mai bine s-ar fi construit școli); 10) lipsa de performanță a corpului didactic, datorată în mare parte tot subfinanțării (în 2013, doar 47,78% dintre profesorii înscriși la examenul de titularizare au obținut note peste 7).
Trebuie să înțelegem că răul pornește din sistemul preuniversitar și ar trebui să ne asumăm, ca societate, măcar „performanța“ de a avea, pentru început, absolvenți de gimnaziu capabili să deslușească fără dificultăți un text și să cunoască cele 4 operații matematice de bază. Până când măcar primele 5 puncte de mai sus nu vor fi puse în practică, și asta repede, adică în următorul an, ne învârtim într-un cerc vicios. Restul – e gargară.
Pentru asta însă un lucru trebuie să fie clar: reformele în educație, mai mult decât altele, au fost mereu și oriunde produsul unei elite, nu au fost generate de jos în sus. Celebrele „Grandes Ecoles“ din Franța au fost impuse prin decretul lui Napoleon Bonaparte, educația primară universală și gratuită a fost impusă de filosofii Luminilor, iar în România, Spiru Haret și elita vremii au reformat profund învățământul, continuând cele începute de Petru Poni. Mai aproape de timpurile noastre, Finlanda a avut una dintre cele mai de succes reforme în educație, rezultat al unor ani de dezbateri și analize (mitul finlandez s-a cam prăbușit însă după PISA 2012), iar Marea Britanie caută zilele acestea soluții pentru a îmbunătăți performanțele la matematică (la testele PISA 2012, a obținut locul 26 din 65), recurgând la aducerea a 60 de profesori din China (Shanghaiul a obținut primul loc din lume la testele PISA). Problema depistată de britanici: munca sistematică și continuă sau, mai bine zis, lipsa ei.
Inconștiența vorbelor goale
Cum de România, în fața unui dezastru, care devine de la an la an tot mai dramatic, nu face nimic? Pare că nici măcar nu-l conștientizează, răsucind în gură doar vorbe goale. Ca să spunem lucrurilor pe nume, ceea ce lipsește este o elită politică (ea este cea care deține mecanismele capabile să genereze și să impună reforme), inteligența, preocupată de subiect, cu viziune și, de ce nu, cu măcar o brumă de patriotism. Din păcate, ea nu depășește cu mult nivelul produselor școlii pe care o patronează. Fiecare tentativă, fiecare pas înainte, cum au fost Pactul pentru Educație și legea lui Funeriu, au fost omorâte cu bazooka incompetenței, mediocrității, a răfuielilor și frustrărilor. Așa am ajuns ca principalul proiect de țară: „cât mai mulți tâmpiți“, să fie singurul care ne reușește de minune.
Am să închei citând dintr-un articol scris în primăvara lui 2010 de profesorul universitar Dan Ungureanu, în prezent la Universitatea „Aurel Vlaicu“ din Arad, intitulat În marginea fostei dezbateri despre învăţământul din România:
„Le-am cerut studenţilor mei, anul III Română-Engleză, să comenteze, în engleză, un poem englez din secolul XIX, la alegere. Trei sferturi n-au putut numi niciun poet englez din secolul XIX şi nicio poezie. (Au studiat în anul II Byron, Coleridge, Wordsworth, Shelley). Unul a povestit un roman de Dickens. Cinci au povestit piesa de teatru Romeo și Julieta (numită alternativ „roman“, novel ori poem). Restul de cincisprezece din şaizeci, care şi-au amintit, totuşi, o poezie, au scris totuşi în engleză. Am corectat mai jos greşelile celor care au scris în română: pluralul lui viu nu e vi, ci vii. Verbul a lua nu se scrie i-au. Obijnuit e incorect. Îi nu se scrie despărţit, î-i. Să de-a e incorect (corect e să dea). Nu se zice propiu, ci propriu“. //