De același autor
Grabindu-se sa declare ca invatamantul romanesc este "mediocru", presedintele Basescu a formulat, ca sa parafrazam o formula a lui Karl Kraus, deopotriva, " o jumatate de adevar" si "un adevar si jumatate": o jumatate de adevar, fiindca, adesea, invatamantul nostru nu e nici macar mediocru, ci e submediocru, calitatea lui, in ansamblu, degradandu-se constant in decursul ultimului deceniu. In general, se invata fara eficienta, copiii nu capata cultura generala, nici deprinderi de a gandi independent, nici obisnuinta si placerea de a citi. Invata, in schimb, si chiar de la personaje cunoscute pe scena politica sau culturala, ca plagiatul sau copiatul sunt, daca nu licite, nu foarte grav sanctionabile si ca, in general, a pacali sistemul este un act firesc. Industria meditatiilor suplineste cat poate ceea ce scoala a renuntat sa mai faca, asa cum suplineste si veniturile profesorilor pe care statul a uitat sa-i mai salarizeze cum se cuvine.
Universitatile, de stat sau private - prea multe si lipsite adesea de cadre corespunzatoare -, obsedate sa primeasca bani cu orice pret, obtin adesea venituri cu pretul umflarii numarului de studenti, diminuarii competitiei intre acestia. Bugetarea "pe cap de student", introdusa de prea mult laudatul Andrei Marga, s-a dovedit o eroare fatala. Noi cerinte legate de cercetare - legitime in sine - nu sunt completate de investitii corespunzatoare. Casta profesorilor plini domneste, cu salarii mari si ore putine (dupa promovari adesea discutabile din anii trecuti), peste "masa" de conferentiari, lectori, asistenti, preparatori - in ansamblu mult mai rau platiti. Ultimii sunt insa atat de rau platiti, incat numai sminteala sau o sustinere familiala puternica l-ar putea determina pe un tanar dotat sa aleaga cariera universitara.
Pe de alta parte, spusele presedintelui contin si un "adevar si jumatate", fiindca mediocritatea invatamantului nostru include si mediocritatea, ba chiar incompetenta strigatoare la cer a celor care il conduc, mai ales a ministrului actual, d-l Mihail Hardau, membru PD, care insa, cu siguranta, nu ar continua sa ocupe functia respectiva daca nu ar avea acceptul presedintelui, a carui incompetenta in ce priveste educatia devine astfel pur si simplu un pericol public.
Intr-adevar, toata lumea a aflat ca, excedat de scurgerile de subiecte la bacalaureat si la testele nationale, pe care nu a stiut sa le impiedice, ministrul a decis : se vor publica cu jumatate de an inaintea datei examenelor 60-70 de subiecte pe Internet, din care se vor alege subiectele de rezolvat la respectivele examene. Este ca si cand, daca cineva este deranjat de cateva spargeri succesive ale locuintei, ar decide sa renunte la orice incuietoare sau sistem de protectie, ar lasa usa deschisa si apoi, triumfator, ar proclama mandru de sine: "gata cu spargerile"! Intr-adevar, cine sa mai sparga o casa lasata vraiste!
Exact asa ceva face si ministerul: lichideaza furtul de subiecte, lichidand in fapt examenul. Subiectele publicate vor fi invatate constiincios pe dinafara de elevi, care oricum sunt obisnuiti sa invete astfel o gramada de lucruri. Se va proceda in acest fel la toate materiile, inclusiv la matematica, dar probabil ca efectul cel mai dezastruos va fi la materiile cu specific literar. Socul unei asemenea masuri se va resimti imediat in intreg invatamantul gimnazial si liceal: ce motiv ar mai avea elevii sa vina la scoala, de pilda, daca la examenele terminale nu trebuie decat sa invete pe dinafara un anumit numar de subiecte? De ce ar trebui ei sa incerce sa inteleaga anumite materii, care, oricum, ii plictisesc? Si apoi: ce se va intampla cu acesti absolventi-masini de repetat? In cate zile dupa examen vor uita tot ce au invatat? Ce vor face universitatile cu asemenea absolventi de liceu? Vor incepe prin a le preda inca o data materia de liceu? Sau vor aplica constructiv aceeasi metoda: invatatul pe dinafara? Pe scurt, cativa ani de aplicare a unei astfel de masuri si invatamantul românesc nu va mai fi "mediocru": va fi mizerabil. Dar nu presedintele Basescu - daca va mai fi presedinte - va fi indreptatit sa critice iarasi noua stare!
Ar mai fi aici ceva de adaugat: simpatizez cu sindicatele din invatamant care cer mariri substantiale de salariu pentru corpul didactic. Dar nu le-am auzit saptamanile trecute protestand impotriva bizarei idei a ministrului. Sau, daca au facut-o, au facut-o in soapta. In general, felul in care se desfasoara efectiv procesul didactic pare sa nu intereseze sindicatele. Au probabil motivele lor. Dar aceasta este, cred, explicatia principala pentru putina consideratie de care ele se bucura in randurile publicului general, ceea ce nu e fara relevanta in incapacitatea lor de a obtine satisfacerea mai substantiala a revendicarilor lor.