De același autor
Un miner, preocupat de locul său de muncă, și un ecologist, interesat de salvarea mediului, pot rămâne cu seturi de valori incompatibile; dar niciuna dintre „lumile“ lor ca atare nu va rezista fără respectarea poruncii derivate din regula de aur, „să nu furi“.
„Niște inși cu cap ar putea să rezolve foarte simplu hărmălaia iscată în jurul afacerii Roșia Montană: se ia o foaie de hârtie și se împarte în două: «avantaje/bine» și «dezavantaje/rău». După aceea se va răspunde la câteva întrebări...“ (Ciprian Chirvasiu, Roșia spontană, Adevărul, 17 septembrie 2013).
Sunt convins că foarte mulți oameni, inclusiv cei care participă la demonstrații de o parte sau de alta în această toamnă, ar fi de acord cu punctul de vedere de mai sus. Pe scurt, o opinie foarte răspândită este că, în astfel de cazuri: a) există un singur răspuns optim care este de natură „tehnică“; b) că acesta poate fi aflat „simplu“, dacă am fi raționali și bine informați de experți („cu cap“); c) că „hărmălaia“ – adică diversitatea soluțiilor – e dată fie de insuficiența informației sau a raționalității, fie de necinste, altfel zis, că cei care au altă opinie decât inșii considerați raționali, informați și onești sunt ignoranți, proști sau corupți. Mă grăbesc să spun că această idee – s-o numim „ideea soluției unice“ (ISU) – e foarte veche și că a fost profesată de spirite dintre cele mai înalte, de pildă Platon sau Spinoza, care scria: „oamenii se acordă cu necesitate între ei în măsura în care trăiesc conduși de rațiune“. (Etica, IV, prop.XXXV)
Cu toate acestea, ISU e complet falsă: chestiuni complexe de tipul „Roșia Montană“ nu au soluție „tehnică“, unică, definitivă și optimă, oricât de insistent ar fi căutată. De aceea, mai mulți oameni, deși perfect onești, raționali și informați, ar putea ajunge la forme diferite ale soluției optime. Chiar înlăturând ignoranța și necinstea (ori proasta comunicare), „hărmălaia“ ar persista, ea fiind nu un accident, ci un dat al naturii noastre. De aici și rolul politicului (inexplicabil pentru ISU): acela de a lua o decizie care să permită acțiunea socială unitară, în cazurile când nu există rezolvare „tehnică“. Căci, altmineri, ar fi suficient și preferabil să folosim întotdeauna experți competenți.
De ce se întâmplă aceasta? Motivul principal este că noi nu trăim numai într-o lume a lucrurilor, ci și (sau mai ales) într-un univers al valorilor care contribuie esențial în a genera „faptele“ lumii noastre și, la limită, lumea noastră însăși. De aceea, oamenii cu seturi de valori diferite trăiesc în lumi diferite: văd aceleași lucruri, dar „faptele“ care includ aceste lucruri au pentru ei semnificații diferite. Să ne gândim, de exemplu, la ce înțeleg acum prin „aur“ minerii de la Roșia Montană, ori ecologiștii din Piața Universității, ori „anticapitaliștii“, ori „capitaliștii“ etc. Lucrul (elementul chimic) „aur“ rămâne, desigur, identic pentru toți, dar „faptul de a fi aur“, fiind construit pe valori diferite, va fi profund diferit. Or, valorile care creează „fapte“ și lumi sunt adesea nu doar diferite, ci și incompatibile (incomensurabile). Asta înseamnă că minerii și ecologiștii, cei cu valori „materialiste“ și cei cu valori „postmaterialiste“, liberalii și socialiștii, conservatorii și radicalii etc. nu doar că împărtășesc valori diferite, dar, drept consecință, trăiesc în lumi diferite, uneori incomensurabile. Realitatea noastră este „politeismul valorilor“, după expresia lui Max Weber. E mai bună, în sine, vreuna dintre aceste lumi? Întrebare fără sens: cum aș putea ști, fără să am o măsură comună a lumilor? De aici rezultă și că mult trâmbițatele „comisii“, „dezbateri“, „dialoguri“ sunt aproape inutile în astfel de cazuri. Oamenii care împărtășesc seturi incompatibile de valori nu pot cădea de acord în fond (și nu tactic) decât dacă unii renunță la valorile proprii. Asta se întâmplă uneori, firește, dar (dacă nu sunt siliți) ca efect mai curând a ceva asemănător cu o conversiune religioasă decât ca urmare a persuasiunii raționale. De fapt, în astfel de cazuri, rațiunea nu e decât un procedeu de legitimare post factum a valorilor, și nu un instrument de întemeiere a lor.
Să însemne toate acestea că între oameni cu seturi de valori incompatibile nu există nimic comun și că, odată ce respingem pe bună dreptate ISU, singura atitudine rezonabilă rămâne scepticismul absolut? Nu. Am spus, ce-i drept, că trăim în lumi de valori diferite, chiar incompatibile. Dar, oricât de incompatibile ar fi, lumile noastre au ceva comun: sunt lumi. Și, fiind lumi, au consistență. Or, consistența înseamnă reguli, prescrise și ele de anumite valori. Există, așadar, valori care produc „fapte“ și valori care produc reguli. Fără ultimele, lumile nu ar fi lumi, fiind lipsite de condiția lor de posibilitate. Fără primele, lumile nu ar fi lumi determinate. Putem, așadar, alege între numeroase seturi de valori, dar indiferent de această alegere (de „primă opțiune“, vezi cartea mea, Turnirul khazar, 1997, 2003), am ales deja, fie și implicit, și câteva reguli („opțiunea secundă“) pe care le avem împreună cu alții care au ales alte seturi de valori. De fapt, poate că există o unică regulă din care se deduc celelalte reguli care creează „lumile“ de valori-fapte: ceea ce s-a numit „regula de aur“: nu-l trata pe celălalt așa cum tu însuți nu vrei să fii tratat. E greu de imaginat cum ar putea rămâne consistentă o lume care fie ar avea drept principiu negarea „regulii de aur“, fie n-ar pedepsi în practică încălcarea ei.
Rezultă, drept reguli derivate, onestitatea, echitatea, justiția, consecvența, libertatea etc. care, chiar și atunci când, prin excepție, nu sunt respectate în fapt, formează de drept normele etice ale tuturor „lumilor“ noastre. Un miner, preocupat de locul său de muncă, și un ecologist, interesat de salvarea mediului, pot rămâne cu seturi de valori incompatibile; dar niciuna dintre „lumile“ lor ca atare nu va rezista fără respectarea poruncii derivate din regula de aur, „să nu furi“. Ambii au nevoie ca decidenții politici nu doar să realizeze obiectivele în care cred, ci și să acționeze onest, să nu fie mincinoși și inconsecvenți, să nu servească interese private, pretinzând că susțin un interes public. În absența respectării acestor valori-reguli, nici valorile-fapte nu vor putea fi urmate în timp, oricât s-ar promite respectarea lor.
Vedem așadar că, dacă valorile-fapte ne despart, valorile-reguli ne unesc, cel puțin într-un punct. Vom trăi în lumi diferite păstrând totuși câteva referințe comune. Dar cu o condiție: să scoatem din implicit prioritatea valorilor-reguli și s-o susținem în protestele și acțiunile noastre, indiferent în ce „lume de valori“ ne-am afla. Liberali, ecologiști, stângiști, conservatori – toți avem nevoie nu doar implicit, ci și explicit de „regula de aur“ și derivatele ei etice, ceea ce înseamnă și respectarea lor, prin intermediul legii și moralei, de toți și de oamenii politici, în felul în care ei iau decizii și se comportă între ei și cu noi. Căci altminteri, indiferent în ce parte se va înclina decizia politică, vom păstra cu toții suspiciunea că aceasta s-a luat necinstit, în folos particular și în detrimentul general. Nerespectarea regulii întemeietoare și nesancționarea legală și morală a încălcării ei vădite va șubrezi viața tuturor lumilor de valori – iată ceea ce ar trebui să nu uităm, deși o facem adesea.
Concluzionând: nu există soluție „tehnică“ unică și optimă în cazuri ca acela al proiectului Roșia Montană. Politicul există pentru a suplini această lipsă. Pluralismul valorilor este un dat indelebil al naturii omenești. Cei care refuză să cadă de acord cu noi nu sunt în general idioți, ignoranți sau vânduți. (Deși toate aceste vicii pot fi, desigur, prezente într-un caz sau altul.) Totuși, oricât de incompatibile ar fi, toate lumile de valori, pentru a nu se destrăma, se conduc după reguli etice asemănătoare, reductibile la „regula de aur“. Or, o societate este bolnavă, precum cea românească, atunci când în majoritate grupurile nemulțumite se limitează la a cere (prin demonstrații, petiții sau prin vot) din partea politicienilor și adepților aproape numai acțiuni conforme propriilor seturi de valori, însă cel mai adesea uitând de cerința regulii comune care întemeiază aceste seturi de valori și care se exprimă explicit, adică instituțional și public, mai ales prin justiție, echitate și stat de drept.
Și, ca să traducem această uitare în termeni concreți: o societate e bolnavă atunci când, de exemplu, o parte a ei se mobilizează puternic împotriva exploatării aurului de la Roșia Montană (sau pentru oricare alte cauze asemănătoare), dar a uitat să protesteze la fel de vehement împotriva, de exemplu, unui prim-ministru doctor în drept prin fraudă, care a exercitat presiuni politice asupra Ministerului Educației și Parchetului General, încălcând morala și legea, numai pentru a fi scos din cauză. //