De același autor
Coabitarea s-a împotmolit în politica externă. Lunga lună de miere, care a durat o jumătate de an, a cuplului Băsescu-Ponta s-a încheiat cu ocazia turneului asiatic al premierului.
Până la începutul lunii iulie, nimic nu părea să tulbure armonia dintre palate. Nici măcar episoadele de protagonism în politica externă ale lui Victor Ponta. Premierul făcuse vizite importante la Paris, Berlin, fără ca președintele să manifeste cea mai vagă ostilitate. Nicio secundă președintele n-a transmis public semnale că și-ar simți amenințat teritoriul. Mulți comentatori au remarcat pozitiv faptul că d-l Ponta, spre deosebire de fostul premier Emil Boc, are pe agendă și problematica externă, care intră în fișa postului de prim-ministru. Nimic nu părea să anunțe furtuna care a urmat.
Turneul asiatic al premierului a declanșat însă furia președintelui. La Digi 24, d-l Băsescu a catalogat turneul premierului drept „catastrofal din punctul de vedere al imaginii și eficienței“. Este cea mai dură critică formulată de președinte la adresa premierului, în acest an. A fost urmată de un nou reproș privind bursele pentru studenții din Republica Moldova, al căror număr, chipurile, premierii Ponta și Iurie Leancă ar fi decis să-l reducă. O critică nefondată din partea președintelui Băsescu, în condițiile în care abia jumătate din cele 5.000 de burse sunt folosite. Reținem faptul că dosarele de politică externă care au generat scântei sunt din cele sensibile: relația cu China, aspectul energetic din relația cu Kazahstan și relația cu Republica Moldova. Iar ultima dispută și cea mai gravă de până acum, pentru că privește chestiuni de securitate într-o regiune extrem de sensibilă, se poartă în jurul aducerii în țară a lui Omar Hayssam.
Răspunsurile d-lui Ponta la criticile formulate de președinte îngrijorează prin inadecvare. Despre vizita în China, premierul a spus că președintele o critică pentru că este gelos. La Digi 24, premierul i-a cerut președintelui să nu se bage în seamă pe relația cu Republica Moldova, pentru că nu el dă bursele și nici nu face gazoductul... D-l Ponta ne-a asigurat că va merge și el în Moldova, „cu treabă“, nu ca d-l Băsescu, „cu sentimente“. Iar reacția premierului la anunțul președinției că Omar Hayssam a ajuns în țară este greu de calificat. După ce împarte palme șefului PDL, Vasile Blaga, cu riscul de a trezi opoziția din somn, se răstește la consilierul prezidențial Lăzăroiu, negând orice rol al președintelui Băsescu în afacerea Hayssam, iar într-un final apoteotic face publice informații ce țin, cel mai probabil, de siguranța națională.
De unde această înverșunare a premierului pe dosare aflate în competența președintelui Băsescu? În ciuda faptului că România este membră a NATO și UE, establishment-ul este dominat de pattern comunist. De vreme ce nu s-a făcut o reîmprospătare consistentă a elitei, cei care au servit în aparatul de stat și Securitate până în 1989 sau copiii lor ocupă cele mai importante poziții și astăzi, fiind un fel de coloană vertebrală a sistemului de putere. Orizontul lor intelectual și cultural este limitat la ultimele decenii ale regimului comunist. Memoria lor este memoria luptelor pentru putere din sânul elitei comuniste. Pentru ei, politica externă joacă un rol determinat în construirea legitimității. Recunoașterea externă consolidează poziția internă a unui lider. După moartea lui Stalin, vizitele lui Hrușciov în China și Iugoslavia, în ciuda rezultatelor îndoielnice, au jucat un rol decisiv în consolidarea poziției sale în luptele interne pentru succesiune la Kremlin. Fără recunoașterea internațională a lui Mao și Tito și fără dezinvoltura manifestată pe plan extern, e puțin probabil că aparatul birocratic sovietic l-ar fi urmat pe Hrușciov, făcând posibilă îndepărtatea premierului Malenkov și raportul secret la Congresul al XX-lea al PCUS. Momente de competiție pe frontul politicii externe s-au mai produs între Brejnev și primul ministru Kosîghin. În România comunistă, au fost mai multe episoade în anii 1960, dar ambițiile premierului Gh. Maurer nu mergeau prea departe. Abia în timpul mandatelor lui Radu Vasile și mai ales Adrian Năstase, politica externă a fost cu adevărat teren de competiție între ramurile puterii executive.
Premierul Victor Ponta are nevoie de succese în politica externă pentru a-și consolida poziția de putere la București. În primul rând față de președintele Băsescu și de Crin Antonescu, în perspectiva unei candidaturi la președinție. Adesea, Ponta e criticat pentru aroganță, orgoliu, pentru montajul de laude ridicole la realizări inexistente, se face referire la psihicul său fragil, la pierderea contactului cu realitatea. Poate că aceste deviații de comportament sunt provocate de faptul că vrea să fie considerat liderul veritabil al României, acceptat ca atare atât intern, cât și de partenerii externi. De aici și disperarea cu care-l împinge pe d-l Băsescu jos de pe scenă.
De ce această grabă? Protagonismul premierului Ponta în politica externă are câteva obiective: contacte externe care să-l legitimeze ca lider necontestat al României pentru următorul deceniu, consolidarea poziției în relația cu președintele, aflat spre final de mandat; întărirea poziției sale în raport cu Crin Antonescu. Dacă va rata aceste obiective, viitorul politic al
d-lui Ponta va rămâne în zodia imprevizibilului.