De același autor
Relația cu Rusia merită mai multă atenție din partea establishment-ului românesc.
Spre deosebire de București, unde a fost pe larg comentat, însă doar într-o cheie de politică internă, interviul acordat postului de radio Vocea Rusiei de președintele Băsescu n-a stârnit prea mare interes din partea presei moscovite.
Cheia interviului este afirmația președintelui Băsescu că nu a fost „niciodată un adversar al Federației Ruse“. Mai adaugă d-l Băsescu că și-ar dori să găsească domenii în care cele două țări ar putea colabora.
Pe scurt, d-l Băsescu afirmă că România își urmărește obiectivele sale de securitate națională când se aliază cu SUA, că participarea la scutul antirachetă nu este îndreptată împotriva Rusiei, pe care Bucureștiul nu o percepe ca „un risc de securitate națională pentru România“, că reacordarea cetățeniei române celor din Republica Moldova și Ucraina nu ascunde intenții expansioniste, că administrația de la București dorește integrarea Republicii Moldova în UE, și nu forțarea unificării cu aceasta și că, în ciuda absenței unor contacte la nivel înalt, investițiilor rusești în România le merge foarte bine.
Adevărul este că relația bilaterală nu este atât de proastă pe cât se crede. Nu doar în legătură cu Kosovo, pozițiile României și Rusiei sunt „similare“, cum spune d-l Băsescu, ci și în alte dosare de politică internațională. Faptul că partea rusă a redus contactele politice importante, după februarie 2009, la o întâlnire între Baconschi și Lavrov (septembrie 2011, New York) nu înseamnă că la niveluri mai mici ele nu au loc. Consultările viceminiștrilor de Externe, vizita la București a emisarului rus pentru Transnistria, reluarea după o întrerupere de mulți ani a reuniunilor Comisiei Mixte economice interguvernamentale, în octombrie 2011, semnarea Parteneriatului pentru modernizare, un document cu un potențial insuficient utilizat în relația bilaterală, nu indică vreun blocaj în relația dintre București și Moscova.
Dar nici nu anunță o relație foarte bună. O sumară comparație cu Ungaria, Cehia sau Bulgaria, țări mai mici, membre NATO și UE, ca și România, scoate în evidență slăbiciunea politicii externe românești. România se individualizează în tot acest tablou central-est-european prin faptul că nu a gestionat rațional relația cu Republica Moldova și cu Ucraina. În relațiile internaționale nimic nu este mai detestat ca impredictibilitatea. Vinovată este întreaga clasă politică de la București, care s-a complăcut în dublul discurs, pe de o parte, nu are pretenții teritoriale, pe de alta, utilizează electoral emoția stârnită de nostalgia după România Mare, sugerând politici revizioniste față de Republica Moldova și Ucraina. În momentul în care ministrul Baconschi a pus accentul într-un mod credibil pe integrarea europeană a Republicii Moldova și apropierea Ucrainei de Occident, în ciuda derapajelor democratice de la Kiev, și Moscova a devenit mult mai atentă la mișcările Bucureștiului de pe flancul estic (analiștii ruși, printre care și influentul Serghei Jilțov de la Academia Diplomatică de la Moscova, au consemnat aceste evoluții). Dacă declarații neinspirate sau insuficient nuanțate n-ar fi perturbat atmosfera din relația bilaterală, acumulările din acești ultimi doi ani în relațiile dintre București și Moscova ar fi fost, cu siguranță, mai consistente.
Relația cu Rusia merită mai multă atenție din partea establishment-ului românesc. Nu pentru că actori esențiali pentru securitatea României, precum SUA, au impus moda resetării relației cu Rusia. Ci pentru că interesele naționale ale României în politica regională vor fi mai bine promovate printr-o politică clară, coerentă, predictibilă, în concordanță cu evoluțiile de pe scena internațională și care să aibă susținerea majorității responsabile a clasei politice de la București. //