Diversitate – identitate – reprofilare

Catalin Mamali 29.07.2014

De același autor

Indivizii, chiar grupurile, își asumă (construiesc, fabrică, mimează) identităţi care le măresc şansele bunei vieţuiri şi ale unei îndelungate supravieţuiri.

Chestiunea dublei identităţi sau chiar a mult­iplei identităţi bântuie revistele de spe­cialitate cu profil predominant politic, sociologic şi psihosocial cam de 25 de ani, adică din perioada în care numărul celor care nu trăiesc în ţara de origine a fost de peste 500.000.000. Acum numărul aces­tor destine este mult mai mare şi în creş­tere. Sunt şi eu în această categorie, şi prin alegere personală, dar și prin context istoric şi intergeneraţional. Deunăzi, o prietenă care este într-o situaţie similară din punctul de vedere al traiectoriei cul­turale a propriei sale identităţi şi acum fa­ce un fel de navetă transatlantică m-a în­trebat cum văd problema identităţii mul­tiple, amintind de un cunoscut care este născut în România, fiind evreu, ungur, ame­rican şi a mai numit şi alte identităţi etnice. Nu contează care, importantă fiind varietatea acestora şi relaţiile dintre ele, aşa cum le trăieşte acest prieten al prie­te­nei pe care nu-l cunosc. Dar cunosc multe alte situaţii similare care includ şi mul­tiple combinaţii interrasiale. Cu întrebarea m-am mai întâlnit, dar am fost surprins că o persoană cu formaţie ştiinţifică ri­gu­roasă, cu o serioasă cultură umanistă şi so­cială, cu imaginaţie creatoare, dar mai ales cu o experienţă directă să nu-şi fi răs­puns la această chestiune care-i bântuie şi pe migranţi, şi pe autohtoni (cei ai pă­mân­tului, ai locului de oriunde) deopotrivă. În­trebarea m-a muncit şi pe mine, cu mult înainte de gândul emigrării. Tata, năs­cut în Grecia, într-o veche comunitate de macedoneni (macedo-români), spunea c-a venit (imigrat) „în patria mumă - Ro­mânia“. Imigrare în patria mumă îmi su­na şi sună foarte straniu, dar este o rea­li­tate. La fel sună emigrarea din România din cauze şi motive politice după 1989, dar şi aceasta este parte a realităţii. Faptul că unora nu le convine ideea de emigrare politică din România după 1989 („cum asta?“ - zic cei ce neagă această realitate, adi­că după ce am devenit liberi, n-am mai fi avut mineriade, supraveghere de te­lefoane, hărţuieli ale celor plecaţi şi acolo, şi la revenire etc.) nu schimbă această rea­litate, deşi îi poate altera imaginea publică până la un punct şi temporar.

Evident, diversitatea de aptitudini, vederi, etnică, de orientări etc. este un proces evolutiv şi este o mare provocare şi resursă a dez­voltării Noastre (eu, tu, noi, voi, ei) - a tuturor şi a fiecăruia. Istoria in­di­vi­dului, dar şi a originilor sale (mama/tata şi mult mai departe) include multe puncte de schimbare, „cotituri“, transformări şi nu arareori convertiri variate (religioase, morale, lingvistice, politice). Dar tra­iec­to­ria tuturor acestor schimbări cantitative şi calitative este unică, oricât de complex-schimbătoare va fi aceasta. Originea-me­reu-prezentă este întregită în destin de for­ma unică a traiectoriei existenţiale pe ca­re nici nu o prestablieşte, nici nu o con­trolează, dar o influenţează în grade va­ria­bile individul, comunitatea de plecare, de venire, reţelele de comunicare, întâm­pla­rea şi altele. Extremele acestei traiectorii variază enorm între atitudinea care pre­tin­de că identitatea este egală cu originea (cu care dintre ele? a mamei, a tatălui, a că­ruia/căreia dintre bunici şi bunice?) şi punc­tul terminus al traiectoriei, deci cu ne­gocierea dintre începuturi şi final. Pri­ma extremă se poate degrada în „eu te-am făcut, eu te omor“. A doua extremă se poa­te degrada în „ai venit la mine, eşti al meu/a mea“. Ambele extreme sunt po­se­date de diavolul posesiunii, trăiesc sub te­roarea lui „a avea“, uitând de „a fi“ și a de­veni, de dreptul şi datoria de alegere. Fără alegere (individuală şi colectivă), uma­nitatea devine vegetaţie împietrită du­pă voia altor forţe.

Identitatea asumată de individ sau de colectivitate variază, pentru că iden­titatea este una dintre căile majore ale apartenenţei. Nevoia de apar­te­nenţă este o trebuinţă psihologică uni­versală (deci şi Ryan; Baumeister şi Leary) cu valoare pentru supravieţuire şi auto­realizare. Individul are nevoie să aparţină unei entităţi mai mari, mai puternice, ca­re se continuă după stingerea sa. Fiecare om se teme de moarte sau măcar ştie că viaţa sa este limitată de moarte. Chiar şi su­pravieţuirea culturală (şi spirituală) nu este de conceput fără continuitatea gru­pului de apartenenţă sau a altor grupuri primitoare. De aici urmează o consecinţă observabilă: indivizii, chiar grupurile, își asumă (construiesc, fabrică, mimează) iden­tităţi care le măresc şansele bunei vie­ţuiri şi ale unei îndelungate supravieţuiri. Ştim că – mai ales cei care au şi experienţa co­munismului şi postcomunismului – oamenii, sub vremuri, şi-au modificat de multe ori biografia, ba chiar şi arborele ge­nealogic. Mai mult, biografiile le-au fost modificate de alţii. Lucrul este valabil pes­te tot în lume. Dar, atenţie, în grade ca­litativ diferite şi din motive diferite.

Identitatea individului este supusă unor pre­siuni enorme, mediate de interesul in­dividului, dar şi de caracterul acestuia, de a se camufla, reprofila, schimba diametral opus, dar, în aparenţă, superficial, pe de o parte, la întâlnire cu transformarea pro­fundă a sinelui schimbat care nu neagă sta­rea sa anterioară şi-şi acceptă noua con­figuraţie, pe de alta. Identitatea poate cu­noaşte propria ei geometrie variabilă dacă nu aruncă în neant vechile forme şi con­ţinuturi, chiar dacă se desparte valoric de ele. Eroarea poate fi corectată numai după observare şi asumare responsabilă.

Se presupune greşit că o identitate mai com­plexă din cauza multiplelor origini re­li­gioase, etnice, lingvistice poate trans­cende logica identităţii: A≡A, Eu sunt Eu. E. Erikson şi mai ales soţia sa, J. Erikson, au elaborat conceptul de „identitate exis­tenţială“. Cele bune, plus cele rele, cele ce convin azi cu cele ce nu convin azi nu pot fi separate artificial, la comandă po­li­tică, după capriciul dosarelor poliţieneşti sau calculelor de moment ale persoanei. Cei care nu acceptă caracterul unitar al iden­tităţii nu cunosc poate diferenţa din­tre enculturaţie (eul devine bulgar, en­glez, chinez, prin simplul fapt că individul s-a născut în şi a copilărit în acea cultură) şi aculturaţie, atunci când suntem trans­formaţi de cultura ţării în care am emigrat sau doar trăit 12 luni, 5 ani, 10 ani sau mai mult - de bună voie sau din nevoie. Pen­tru cei care uită aceste noţiuni sunt de amin­tit două situaţii: când pe locul lor de naştere se stabileşte un străin care se adap­tează bine, dar care mai are unele obi­ce­iuri ciudate pentru noul loc, i se spune „Tu tot X (sudanez, albanez, neamț, evreu, rus, bulgar) ai rămas“ – ceea ce, evident, este o mare inexactitate. Şi invers, celor ca­re revin la origine li se spune „Da, ce te crezi în Z (Mongolia, Franţa, Canada), ai uitat că te-ai născut aici?“. Se uită că cel re­venit acasă de la şcoală, puşcărie, că­lă­torie, prizonierat, specializare, exil a tre­cut prin alte experienţe, chiar iniţieri. Uneori revenitul este pus la teste grele, ba chiar în puşcărie (Marco Polo este doar un exemplu, un exemplu paradigmatic) şi mai grav – executat de cei de la locul de ori­gine. După cum ereditatea (genele) şi me­diul (cultura) sunt îmbrăţişate sim­bio­tic în procesul coevoluţiei (Wilson), tot aşa identitatea individului (origine, auto­construcţie, parcurs, punct terminus, in­terinfluenţe) este un tot unic. Poate fi nu­mit diferit acest tot unic, acest întreg? Per­ceput diferit? Camuflat? Strategic de­ghi­zat? Pervertit? Manipulat prin false ima­gini create de alţii? Cu certitudine, da. Dar mereu, indiferent de complexitate, schim­bări, transformări radicale - iden­ti­ta­tea unui om le cuprinde pe toate în uni­tatea ei. Chiar și eroul cu o mie de feţe (J. Campbell) reprezintă o unitate arhetipală care nu poate fi redusă la o faţetă, la un ciob care convine unora sau altora, acum sau atunci.

Dar „identitatea individuală multiplă“ ca­re este o fraudă şi o agresiune asupra si­ne­lui ca unitate responsabilă poate servi unor scopuri politice mai mult decât du­bioase atunci când subiectul este colectiv. In­dis­cu­tabil, există comunităţi, popoare, na­ţi­uni cu grade mari de diversitate et­nică, re­li­gioasă, rasială, lingvistică. Aceas­ta este o realitate evidentă. Întrebarea pe ca­re o in­vi­tă această realitate este: care sunt efec­tele diversităţii reale asupra po­porului, na­ţiunii? Ştim că, atunci când această în­trebare nu este gândită serios, evaluată mo­ral cu scopul codezvoltării, apar com­por­tamente separatiste, mi­li­tan­tiste sau chiar fanatice – indiferent de ori­ginea lor. Această întrebare merită o dis­cuţie aparte.

Pentru un posibil început amin­tesc modelul elaborat de L. Wirth asupra minorităţilor: ide­ea crucială a lui Wirth con­tra­vine prejudecăţii bine stabilite în discursurile publice conform căreia mi­noritatea, oricare ar fi ea, este de regulă ne­dreptăţită şi alegerile ei ar fi, tot de regulă, de partea progresului istoric (de­mo­craţie, drepturile omului, deschidere eco­nomică etc.). El argumentează că mi­norităţile au statusuri, scopuri şi alegeri mo­rale, economice, politice, culturale di­verse, putând să fie: integrate şi totodată păstrându-şi identitatea etnică şi/sau re­ligioasă, deci fiind în relaţie armoniosă cu propria identitate şi cu identitatea ce­lui­lalt (gazdei), militantiste - căutând să-şi impună valorile asupra majorităţii şi asu­pra celorlalte minorităţi, să le con­ver­teas­că la identitatea pe care le-o impune sau, printre altele, să urmeze scopuri sece­sio­niste după ce s-au stabilit în spaţiul fizic, politic şi cultural al autohtonilor (şi ei mai vechi sau mai noi). Atunci când cultura gaz­dă se află sub ameninţarea fizică, mi­li­tară, politică sau culturală (sau toate la un loc) ale unei puteri străine, minorităţile pot juca roluri variate, de la benefice la ma­ligne, ele reprofilându-şi alegerile şi con­figuraţia de bază a propriei identităţi. Uneori astfel de reprofilări pot fi toxice pentru identitatea existenţială a gazdei, dar şi a imigrantului. Oricâte faţete are un diamant, oricâte componente are un aliaj, acestea au o identitate unică şi o tra­iec­to­rie existenţială unică, indiferent de mo­di­ficările survenite pe parcurs pe care le in­clude. În multe situaţii, „identitatea mul­tiplă“ este folosită ca un paşaport versatil pentru camelionism. Identitatea (dublă sau multiplă) din care eul sau celălalt ale­ge din frică, interes, invidie, prefăcătorie, o parte anume – cea convenabilă - şi o pre­zintă ca întreg, ca tot este amăgire, con­fuzionare şi dezbinare. Sigur, per­so­nalitatea individului sau a grupului este va­riabilă, poate fi inconsecventă, rever­sibilă (în sensul dat de Apter), dar aceste variaţii, reorientări, uneori o profundă inconsecvenţă compun identitatea unică. Este o chestiune care ar putea face obi­ec­tul unor dezbateri publice.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22