De același autor
Indivizii, chiar grupurile, își asumă (construiesc, fabrică, mimează) identităţi care le măresc şansele bunei vieţuiri şi ale unei îndelungate supravieţuiri.
Chestiunea dublei identităţi sau chiar a multiplei identităţi bântuie revistele de specialitate cu profil predominant politic, sociologic şi psihosocial cam de 25 de ani, adică din perioada în care numărul celor care nu trăiesc în ţara de origine a fost de peste 500.000.000. Acum numărul acestor destine este mult mai mare şi în creştere. Sunt şi eu în această categorie, şi prin alegere personală, dar și prin context istoric şi intergeneraţional. Deunăzi, o prietenă care este într-o situaţie similară din punctul de vedere al traiectoriei culturale a propriei sale identităţi şi acum face un fel de navetă transatlantică m-a întrebat cum văd problema identităţii multiple, amintind de un cunoscut care este născut în România, fiind evreu, ungur, american şi a mai numit şi alte identităţi etnice. Nu contează care, importantă fiind varietatea acestora şi relaţiile dintre ele, aşa cum le trăieşte acest prieten al prietenei pe care nu-l cunosc. Dar cunosc multe alte situaţii similare care includ şi multiple combinaţii interrasiale. Cu întrebarea m-am mai întâlnit, dar am fost surprins că o persoană cu formaţie ştiinţifică riguroasă, cu o serioasă cultură umanistă şi socială, cu imaginaţie creatoare, dar mai ales cu o experienţă directă să nu-şi fi răspuns la această chestiune care-i bântuie şi pe migranţi, şi pe autohtoni (cei ai pământului, ai locului de oriunde) deopotrivă. Întrebarea m-a muncit şi pe mine, cu mult înainte de gândul emigrării. Tata, născut în Grecia, într-o veche comunitate de macedoneni (macedo-români), spunea c-a venit (imigrat) „în patria mumă - România“. Imigrare în patria mumă îmi suna şi sună foarte straniu, dar este o realitate. La fel sună emigrarea din România din cauze şi motive politice după 1989, dar şi aceasta este parte a realităţii. Faptul că unora nu le convine ideea de emigrare politică din România după 1989 („cum asta?“ - zic cei ce neagă această realitate, adică după ce am devenit liberi, n-am mai fi avut mineriade, supraveghere de telefoane, hărţuieli ale celor plecaţi şi acolo, şi la revenire etc.) nu schimbă această realitate, deşi îi poate altera imaginea publică până la un punct şi temporar.
Evident, diversitatea de aptitudini, vederi, etnică, de orientări etc. este un proces evolutiv şi este o mare provocare şi resursă a dezvoltării Noastre (eu, tu, noi, voi, ei) - a tuturor şi a fiecăruia. Istoria individului, dar şi a originilor sale (mama/tata şi mult mai departe) include multe puncte de schimbare, „cotituri“, transformări şi nu arareori convertiri variate (religioase, morale, lingvistice, politice). Dar traiectoria tuturor acestor schimbări cantitative şi calitative este unică, oricât de complex-schimbătoare va fi aceasta. Originea-mereu-prezentă este întregită în destin de forma unică a traiectoriei existenţiale pe care nici nu o prestablieşte, nici nu o controlează, dar o influenţează în grade variabile individul, comunitatea de plecare, de venire, reţelele de comunicare, întâmplarea şi altele. Extremele acestei traiectorii variază enorm între atitudinea care pretinde că identitatea este egală cu originea (cu care dintre ele? a mamei, a tatălui, a căruia/căreia dintre bunici şi bunice?) şi punctul terminus al traiectoriei, deci cu negocierea dintre începuturi şi final. Prima extremă se poate degrada în „eu te-am făcut, eu te omor“. A doua extremă se poate degrada în „ai venit la mine, eşti al meu/a mea“. Ambele extreme sunt posedate de diavolul posesiunii, trăiesc sub teroarea lui „a avea“, uitând de „a fi“ și a deveni, de dreptul şi datoria de alegere. Fără alegere (individuală şi colectivă), umanitatea devine vegetaţie împietrită după voia altor forţe.
Identitatea asumată de individ sau de colectivitate variază, pentru că identitatea este una dintre căile majore ale apartenenţei. Nevoia de apartenenţă este o trebuinţă psihologică universală (deci şi Ryan; Baumeister şi Leary) cu valoare pentru supravieţuire şi autorealizare. Individul are nevoie să aparţină unei entităţi mai mari, mai puternice, care se continuă după stingerea sa. Fiecare om se teme de moarte sau măcar ştie că viaţa sa este limitată de moarte. Chiar şi supravieţuirea culturală (şi spirituală) nu este de conceput fără continuitatea grupului de apartenenţă sau a altor grupuri primitoare. De aici urmează o consecinţă observabilă: indivizii, chiar grupurile, își asumă (construiesc, fabrică, mimează) identităţi care le măresc şansele bunei vieţuiri şi ale unei îndelungate supravieţuiri. Ştim că – mai ales cei care au şi experienţa comunismului şi postcomunismului – oamenii, sub vremuri, şi-au modificat de multe ori biografia, ba chiar şi arborele genealogic. Mai mult, biografiile le-au fost modificate de alţii. Lucrul este valabil peste tot în lume. Dar, atenţie, în grade calitativ diferite şi din motive diferite.
Identitatea individului este supusă unor presiuni enorme, mediate de interesul individului, dar şi de caracterul acestuia, de a se camufla, reprofila, schimba diametral opus, dar, în aparenţă, superficial, pe de o parte, la întâlnire cu transformarea profundă a sinelui schimbat care nu neagă starea sa anterioară şi-şi acceptă noua configuraţie, pe de alta. Identitatea poate cunoaşte propria ei geometrie variabilă dacă nu aruncă în neant vechile forme şi conţinuturi, chiar dacă se desparte valoric de ele. Eroarea poate fi corectată numai după observare şi asumare responsabilă.
Se presupune greşit că o identitate mai complexă din cauza multiplelor origini religioase, etnice, lingvistice poate transcende logica identităţii: A≡A, Eu sunt Eu. E. Erikson şi mai ales soţia sa, J. Erikson, au elaborat conceptul de „identitate existenţială“. Cele bune, plus cele rele, cele ce convin azi cu cele ce nu convin azi nu pot fi separate artificial, la comandă politică, după capriciul dosarelor poliţieneşti sau calculelor de moment ale persoanei. Cei care nu acceptă caracterul unitar al identităţii nu cunosc poate diferenţa dintre enculturaţie (eul devine bulgar, englez, chinez, prin simplul fapt că individul s-a născut în şi a copilărit în acea cultură) şi aculturaţie, atunci când suntem transformaţi de cultura ţării în care am emigrat sau doar trăit 12 luni, 5 ani, 10 ani sau mai mult - de bună voie sau din nevoie. Pentru cei care uită aceste noţiuni sunt de amintit două situaţii: când pe locul lor de naştere se stabileşte un străin care se adaptează bine, dar care mai are unele obiceiuri ciudate pentru noul loc, i se spune „Tu tot X (sudanez, albanez, neamț, evreu, rus, bulgar) ai rămas“ – ceea ce, evident, este o mare inexactitate. Şi invers, celor care revin la origine li se spune „Da, ce te crezi în Z (Mongolia, Franţa, Canada), ai uitat că te-ai născut aici?“. Se uită că cel revenit acasă de la şcoală, puşcărie, călătorie, prizonierat, specializare, exil a trecut prin alte experienţe, chiar iniţieri. Uneori revenitul este pus la teste grele, ba chiar în puşcărie (Marco Polo este doar un exemplu, un exemplu paradigmatic) şi mai grav – executat de cei de la locul de origine. După cum ereditatea (genele) şi mediul (cultura) sunt îmbrăţişate simbiotic în procesul coevoluţiei (Wilson), tot aşa identitatea individului (origine, autoconstrucţie, parcurs, punct terminus, interinfluenţe) este un tot unic. Poate fi numit diferit acest tot unic, acest întreg? Perceput diferit? Camuflat? Strategic deghizat? Pervertit? Manipulat prin false imagini create de alţii? Cu certitudine, da. Dar mereu, indiferent de complexitate, schimbări, transformări radicale - identitatea unui om le cuprinde pe toate în unitatea ei. Chiar și eroul cu o mie de feţe (J. Campbell) reprezintă o unitate arhetipală care nu poate fi redusă la o faţetă, la un ciob care convine unora sau altora, acum sau atunci.
Dar „identitatea individuală multiplă“ care este o fraudă şi o agresiune asupra sinelui ca unitate responsabilă poate servi unor scopuri politice mai mult decât dubioase atunci când subiectul este colectiv. Indiscutabil, există comunităţi, popoare, naţiuni cu grade mari de diversitate etnică, religioasă, rasială, lingvistică. Aceasta este o realitate evidentă. Întrebarea pe care o invită această realitate este: care sunt efectele diversităţii reale asupra poporului, naţiunii? Ştim că, atunci când această întrebare nu este gândită serios, evaluată moral cu scopul codezvoltării, apar comportamente separatiste, militantiste sau chiar fanatice – indiferent de originea lor. Această întrebare merită o discuţie aparte.
Pentru un posibil început amintesc modelul elaborat de L. Wirth asupra minorităţilor: ideea crucială a lui Wirth contravine prejudecăţii bine stabilite în discursurile publice conform căreia minoritatea, oricare ar fi ea, este de regulă nedreptăţită şi alegerile ei ar fi, tot de regulă, de partea progresului istoric (democraţie, drepturile omului, deschidere economică etc.). El argumentează că minorităţile au statusuri, scopuri şi alegeri morale, economice, politice, culturale diverse, putând să fie: integrate şi totodată păstrându-şi identitatea etnică şi/sau religioasă, deci fiind în relaţie armoniosă cu propria identitate şi cu identitatea celuilalt (gazdei), militantiste - căutând să-şi impună valorile asupra majorităţii şi asupra celorlalte minorităţi, să le convertească la identitatea pe care le-o impune sau, printre altele, să urmeze scopuri secesioniste după ce s-au stabilit în spaţiul fizic, politic şi cultural al autohtonilor (şi ei mai vechi sau mai noi). Atunci când cultura gazdă se află sub ameninţarea fizică, militară, politică sau culturală (sau toate la un loc) ale unei puteri străine, minorităţile pot juca roluri variate, de la benefice la maligne, ele reprofilându-şi alegerile şi configuraţia de bază a propriei identităţi. Uneori astfel de reprofilări pot fi toxice pentru identitatea existenţială a gazdei, dar şi a imigrantului. Oricâte faţete are un diamant, oricâte componente are un aliaj, acestea au o identitate unică şi o traiectorie existenţială unică, indiferent de modificările survenite pe parcurs pe care le include. În multe situaţii, „identitatea multiplă“ este folosită ca un paşaport versatil pentru camelionism. Identitatea (dublă sau multiplă) din care eul sau celălalt alege din frică, interes, invidie, prefăcătorie, o parte anume – cea convenabilă - şi o prezintă ca întreg, ca tot este amăgire, confuzionare şi dezbinare. Sigur, personalitatea individului sau a grupului este variabilă, poate fi inconsecventă, reversibilă (în sensul dat de Apter), dar aceste variaţii, reorientări, uneori o profundă inconsecvenţă compun identitatea unică. Este o chestiune care ar putea face obiectul unor dezbateri publice.