De același autor
Dincolo de chestiunile tehnice, multdiscutate în ultimele zile, noua legislație privind plata contribuțiilor sociale și de sănătate pentru venituri obținute din activități independente, chirii, drepturi de autor ș.a. ridică unele semne de întrebare de natură principială.
Despre ce este vorba? Legislația, aplicată prin formularul 600, dă dreptul unui contribuabil care a obținut anul trecut venituri substanțiale (mult mai mari decât salariul minim pe un an de zile – 22.800 de lei) să plătească numai contribuțiile sociale și de sănătate aferente salariului minim. Mai clar, dacă veniturile anuale sunt, să spunem, de 40.000 lei, persoana poate opta pentru a plăti contribuțiile numai la salariul minim pe întreg anul, 22.800 lei.
Există, desigur, și posibilitatea opțiunii plății la nivelul sumei efectiv încasate anul trecut, în ipoteza că depășește salariul minim. Dar, să fim serioși, cine va fi fraierul care va plăti mai mult, dacă poate să plătească mai puțin?
O explicație pentru această situație ar putea fi legată de sistemul complicat al legislației, care cere plata contribuțiilor pentru anul 2018 raportată la veniturile din 2017. O aberație care s-a mai aplicat la un moment dat pentru persoanele fizice autorizate, prin impozitul forfetar. Diferența era că impozitul forfetar se aplica veniturilor, nu contribuțiilor sociale și, mai mult, era impus unor companii mici, întreprinderi individuale, care se presupunea că vor avea activitate și în cursul anului pentru care plăteau anticipat impozitul.
Veniturile din activități independente sunt mult mai volatile, mai incerte. Nu există nicio garanție că veniturile din chirie ale unui proprietar de locuință vor fi anul acesta la nivelul de anul trecut. La fel și în ceea ce privește veniturile din drepturi de autor.
În aceste condiții, veniturile mari sunt taxate la nivel de salariu minim. Este bizară această normă legală. S-ar putea spune că este o prevedere „de dreapta“ luată de cel mai de stânga partid, PSD. Dar nu este o explicație suficientă. Oricât de mult ai simpatiza politica de dreapta, nu poți să fii de acord ca impozitarea veniturilor mari să fie făcută la nivel de salariu minim. Cota unică este una, taxarea oricăror venituri ca salariu minim este altceva.
Ar fi posibil ca regula fiscală atât de blândă pentru veniturile substanțiale să aibă legătură cu metoda de plată. Adică, se plătește în anul 2018 raportat la veniturile obținute în anul 2017 și a fost gândită o formulă fiscală „prietenoasă“. Ciudat, totuși, pentru că este probabil ca bugetul asigurărilor sociale să încaseze mai puțini bani decât anul trecut. Iar singura logică pe care o putem găsi în cazul formularului 600 este că bugetele de stat au nevoie de bani. Dar, dacă noua formulă legislativă va aduce mai puțini bani la bugete, atunci te poți întreba ce sens are modificarea fiscalității? Doar pentru a-i pune pe drumuri pe contribuabili?
Nu este singura incoerență fiscală. Recent, a intrat în vigoare o lege prin care se șterg datoriile, impozitele și contribuțiile sociale și de sănătate, ale celor care au construit câteva locuințe sau chiar blocuri întregi pe „persoană fizică“. Povestea este mai veche. În urmă cu 10 ani, fiscul a recalificat tranzacțiile imobiliare făcute de persoanele fizice. Vârful a fost atins de actualul primar al Sectorului 3, București, care vânduse peste 500 de apartamente pe persoană fizică. Este adevărat că legea era interpretabilă, dar la fel de adevărat este că fiscul a avut argumentele să constate că tranzacțiile au fost făcute cu scopuri comerciale și le-au impus proprietarilor să plătească TVA și contribuții sociale, după caz.
Spectaculos este că, deși procesele au fost declanșate în urmă cu 10 ani, constatăm acum că mulți dintre cei care au efectuat tranzacțiile nu au achitat nici până astăzi obligațiile către buget. Din diverse motive, probabil. Unele legate de litigii comerciale, altele prin amânări. Dacă persoanele fizice respective și-ar fi plătit datoriile către stat, legea care a intrat recent în vigoare nu ar mai fi avut niciun sens.
Dacă nu găsim o logică fiscală pentru inițiativele din ultimii ani, putem, în schimb, să constatăm că există un punct comun al politicilor economice. Sintetic vorbind, se poate spune că vorbim despre o descurajare continuă a micilor întreprinzători și a meseriilor liberale.
Anul trecut s-a legiferat ca pentru angajații cu jumătate de normă să fie plătite contribuțiile sociale la nivelul salariului minim. Această măsură a contractat piața forței de muncă, tocmai într-un moment în care avea nevoie de flexibilizare. Mai concret, efectul este următorul: pentru un student care ar fi dorit să se angajeze cu jumătate de normă la o companie, în noile condiții fiscale, șansele de a-și găsi un loc de muncă scad foarte mult. Să ne aducem aminte, de exemplu, că una dintre cheile dezvoltării economice a Germaniei în ultimii 20 de ani a fost flexibilizarea pieței muncii.
Nu doar atât. În ultimii ani, politica guvernamentală a încurajat concentrarea economică. De la legislație până la alocarea banilor publici și de la aplicarea legii (de exemplu, ignorarea „testului IMM“), până la mesajele publice. De fapt, guvernarea PSD-ALDE ar vrea ca toți să fim salariați, pe cât posibil, la stat. Pentru a fi dependenți de partid și de stat. Independenții, economic și cultural, nu sunt pe placul social-democraților români.