De același autor
Atentatele de la Paris din 13 noiembrie au fost revendicate de Daesh, în vreme ce, în cazul luării de ostatici din Mali, cei care au acționat sunt o grupare a Al-Qaeda. Între cele două există o competiție și în Siria sau Irak, dar și în alte părți. Pretenția organizării unui califat - pe care o asumă cei denumiți în presă Daesh sau Stat Islamic - tinde să se impună, din vara lui 2014 încoace, în mai multe zone din Orientul Mijlociu, dar și din Africa. De fapt, califatul nu are frontiere, fiindcă ambiția lui e universală. Toate astea înseamnă că avem de-a face cu o amenințare mult mai serioasă decât atentatele teroriste din ultimii 20 de ani, comise de fracțiuni ale Al-Qaeda. De aceea, e nevoie de o acțiune care să vizeze multe puncte de pe glob, nu doar Siria sau câteva țări europene.
Reînsuflețirea califatului înseamnă, în mod cert, declararea unui război religios. El e o amenințare nu doar pentru Occident, ci pentru întreaga lume. Ce e propriu Europei, în sens larg, nu doar Occidentului în sens geografic, e faptul că ne-am dezobișnuit să luăm în serios componenta religioasă a politicii și refuzăm să vedem asta și acum, când vorbim despre război. Suntem dispuși, în cel mai bun caz, să acceptăm o dimensiune etnică a confruntării sângeroase, cum s-a întâmplat, de pildă, în cazul fostei Iugoslavii. Istoria recentă, reușita reconcilierii pe pământ european, ne face să diminuăm importanța factorului religios. Insist: nu noi, ci ceilalți ne-au declarat un război, pe care tot ei îl descriu ca religios, un război al Islamului împotriva necredincioșilor. Chiar dacă am acceptat recent că e vorba despre război, nu despre atentate, răspunsul nostru e formulat pornind de la termeni precum drepturile omului, dezvoltare, sărăcie etc. Cred că o formulare precisă ar putea fi următoarea: ne apărăm lumea bazată pe libertăți în fața agresiunii califatului.
Europa a răspuns la atentate prin întărirea forțelor de securitate
Autorii ultimelor atentate de la Paris nu erau migranți recenți, ci membri ai comunităților marginale din orașe franceze. Unii dintre ei au făcut, însă, călătorii recente în Siria, adevărat loc al „radicalizării“, cum se spune în ultima vreme, pentru a vorbi despre inițierea în misiunea și viziunea califatului, dar și loc de unde pleacă mulți migranți. E, de aceea, tentant să legi migrația recentă de atentate, fiindcă originea pare a fi aceeași. Trebuie să înțelegem ce se-ntâmplă, luând în seamă nuanțe importante. Atacurile de la Paris au fost un răspuns la bombardamentele franceze în Siria, după ce Hollande a decis să se angajeze împotriva sunniților. În general, Europa e învinovățită pentru că ar fi luat partea șiiților. La fel sunt tratate și SUA, mai ales după acordul nuclear cu Iranul. Corelația migranți-teroriști există: unii dintre cei veniți în Europa pleacă din pricina terorii sunnite, așa cum alții pleacă din pricina lui Assad, care e și el ținta califului Al-Baghdadi, dar e protejat de Putin și de iranieni. Aici e diferența politică majoră față de europeni, fiindcă e greu să găsești pe cineva în UE care să creadă că Assad poate fi parte a tranziției în Siria.
Europa a răspuns la atentate prin întărirea forțelor de securitate, iar crizei migranților, prin sporirea controlului persoanelor, plus cote de redistribuire pentru sutele de mii de năpăstuiți veniți din Orientul Mijlociu și Asia de Sud. Suntem în plină dezbatere: la un capăt, la stânga să zicem, sunt cei care n-ar vrea nici restricții la intrarea în UE, nici control, dar vor cote, iar la celălalt, la extrema dreaptă - cei care ar vrea frontiere închise ermetic și supravegherea permanentă a oricărei persoane, dar refuză cotele. Și Schengen, dar și Convenția de la Dublin sunt sub presiune și e foarte probabilă modificarea ambelor. România e un caz aparte: opinia publică e divizată și în privința migranților, și în privința cotelor, dar ar vrea să fim acceptați în Schengen. Asta e colosal în politica noastră: vrem să exploatăm momente de criză, pentru a realiza ce n-am reușit ani la rândul, când agenda europeană era mai puțin încărcată.