De același autor
Alungarea managerilor privaţi de la CFR arată disperarea politicienilor, împrăştie confuzie şi creează haos în afacerile, oricum păguboase, ale companiei.
Dimitris Sophocleous, cipriotul care a demisionat din funcţia de director general al CFR SA, este o victimă recentă a teatrului absurd în care se transformă povestea alegerii unor manageri privaţi. Motivul demisiei este respingerea planului său de gestionare a companiei de către reprezentanţii Ministerului Transporturilor. Sophocleous n-a plecat singur. Lucian Isar, fost ministru delegat pentru Mediul de Afaceri, şi-a dat şi el demisia din funcţia de preşedinte al consiliului de administraţie (CA) al CFR SA, dar a explicat raţiunile din spatele veto-ului brutal exprimat de oamenii de la Transporturi. El susţine că respingerea planului de redresare a CFR nu s-ar datora dubiilor privind viitorul CFR, ci spaimei politicienilor că îşi pot pierde „influenţa asupra resurselor unei companii de stat“ şi asupra accesului la banii europeni. Isar a acuzat existenţa unor intense presiuni politice exercitate pentru a numi anumiţi favoriţi în posturi de conducere, pentru a muta compartimente ale CFR în minister sau pentru a delega, parţial, gestionarea fondurilor europene către minister. Alungarea managerilor privaţi de la CFR arată disperarea politicienilor, împrăştie confuzie şi creează haos în afacerile, oricum păguboase, ale companiei. A urmat o altă victimă colaterală, Aysun Mustafa, care a demisionat de la conducerea CFR Marfă. O echipă care a rezistat totuşi trei luni în faţa a ceea ce presa numeşte, generic, presiuni politice. Austriacul Heinrich Vystoupil, managerul care a câştigat concursul pentru poziţia de şef al Tarom, a dat bir cu fugiţii după zece zile. Restul echipei de manageri privaţi, care alcătuiesc boardul administrativ al Tarom, a rămas pe poziţie, înclusiv Lucian Isar, care clamează existenţa unor presiuni politice şi la Tarom. Probabil mai puţin intense decât la CFR, dată fiind amploarea şi natura afacerilor. Afacerea aviatică are un specific particular, cu mai puţine găuri în caşcaval.
Experimentul mutării gestionării companiilor statului în mâinile unor echipe de manageri privaţi a fost sugerat de creditorii instituţionali ai României şi nu este altceva decât o aplicare a principiilor guvernanţei corporative, după care funcţionează toate marile corporaţii din lumea civilizată, aceea unde salariul mediu este de cel puţin cinci ori mai mare decât în România. E vorba de eficienţă, profit, încredere şi corectitudine faţă de acţionari, contribuabili şi societate în general. Raţiunea unei bune guvernanţe alunecă însă în afara intereselor politice, sub care mustesc afaceri bănoase. În România firmelor căpuşă, companiile statului sunt practic controlate de ministerele de resort prin reprezentanţii acestora din consiliile de administraţie. Niciunul dintre reprezentanţii statului în boardul de la Oltchim, de exemplu, nu a tras vreun semnal de alarmă în timp ce afacerea se deteriora. Discreţia este calitatea unui funcţionar care doreşte să-şi păstreze avantajele. Nu există mecanisme prin care cei responsabili de supravegherea afacerilor unei companii să dea socoteală. Dacă ar exista, atunci aceştia ar fi, probabil, mai prudenţi şi mai atenţi. În timp însă, a fi membru într-un consiliu de administraţie la o mare companie a statului asigura un venit consistent contra unui efort minim. Singura grijă era să nu fie deranjate afacerile conectate politic, chiar dacă erau păguboase pentru companie.
Cum majoritatea companiilor statului nu sunt listate la bursă, nu există nicio obligaţie de dezvăluire a afacerilor între persoane iniţiate. Cu alte cuvinte, chestiunea miilor de contracte pe care le încheie o companie mare este perfect opacă marelui public. Cine sunt partenerii, de ce au fost selectaţi, de ce firmele furnizoare vând servicii şi produse mult peste preţul pieţei către o anumită companie sunt chestiuni care rămân secrete de familie, dar care pot explica afacerile falimentare ale companiilor statului. În ciuda controverselor iscate de prezenţa unor persoane impuse politic, dar care nu au nimic în comun cu afacerea pe care sunt aleşi să o gestioneze, instituţia managerului privat începe să dea roade. Chiar şi scandalurile, demisiile, demiterile sunt utile, deoarece deschid ochii asupra unor aspecte ascunse contribuabililor de rând. În plus, în acest proces de selecţie s-au strecurat şi profesionişti, specialişti care şi-au demonstrat competenţa, care au făcut afaceri în mediul concurenţial. Este mai greu să impui vreo comandă politică unui board de unde fac parte profesionişti ca Dan Pascariu, Lucian Isar sau Radu Merica. Îi poţi însă sili să demisioneze, înspăimântându-i cu cereri imposibile.
Cel mai mare eşec însă poate fi bifat în dreptul ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, care a reuşit performanţa de a alunga mai mulţi manageri, atât la Tarom, cât şi la CFR. Acolo s-au cheltuit bani, energie şi eforturi pentru a selecta oamenii potriviţi. Aceştia nici nu au apucat să demonstreze ceva, că le-au fost retezate şansele. Un eşec al ministerului, o ingerinţă a politicului, o risipă inutilă. Spre deosebire de Heinrich Vystoupil, austriacul care nu a semnat contractul de management, cipriotul Sophocleous ar putea cere despăgubiri pentru întreruperea contractului. Cât ar costa şi cine plăteşte joaca asta? Cât de important poate fi un om pentru un guvern ca să-i fie tolerate toate eşecurile? Dar pentru contribuabili?