De același autor
Va veni o vreme (speri tu) în care scriitorii români vor primi măcar un sfert din ceea ce au oferit ei, prin mari cărți, culturii noastre; și în care New Europe College nu va mai fi, în România, o excepție de la regulă și o neverosimilă veste bună.
În publicistică, gen mai reactiv prin excelență, există riscul unei raportări preponderent critice la diferitele aspecte și elemente ale realității noastre socio-culturale. Încerci să schimbi ceva prin textele publicistice, să contribui prin scrisul tău la o schimbare în bine; sau, dacă nu în bine, atunci măcar în mai-puțin-rău.
Aceasta presupune o anumită selecție: alegi, din lumea în care trăiești, datele și secvențele pe care, schimbându-le (speri tu), și societatea se va schimba. Observi și critici lucruri, fapte, indivizi și instituții care, în opinia ta, sunt departe de funcția și de menirea lor. Te documentezi, analizezi, obiectezi, argumentezi, îți faci datoria de publicist.
Dar e bine ca, măcar din când în când, selecția subiectelor publicistice să fie și în regim pozitiv. Să scrii, adică, nu despre ceea ce trebuie criticat și (speri tu) schimbat, nu despre ceea ce se oferă ca un model negativ ori ca un element toxic comunității și societății românești, ci despre ceea ce reprezintă, dimpotrivă, o realizare importantă, un model pozitiv, o veste bună. Nu strică și niște vești bune în societatea și-n publicistica noastră, mai ales atunci când ele nu sunt rodul întâmplării, al norocului, al aleatoriului, al conjuncției astrelor, ci rezultatul predictibil al unor structuri instituționale pe cât de articulate, pe atât de performante. O asemenea structură, în câmpul academic, este New Europe College, instituție la care, timp de cinci luni, am avut șansa de a fi Guest of the Rector.
Nu de mult, NEC a împlinit 20 de ani, o vârstă importantă mai ales în România, unde formele fără fond sunt în continuare la ordinea zilei și avem o droaie de instituții existente numai pe hârtie și într-o ștampilă pusă cu morgă pe ea. Aceasta înseamnă peste douăzeci de serii de cercetători, români și străini, care au performat, cu proiectele lor individuale, în cadrul NEC; și alte serii de cercetători care au colaborat și au dus la capăt proiecte comune. Consultând lista de nume disponibilă pe site-ul NEC, ai senzația că ai nimerit pe o insulă nelocalizată pe hartă, o fantasmă culturală în care cei mai buni specialiști din varii domenii s-au întâlnit, nu se știe cum, în București. Listez numai câteva nume dintre categoriile Senior Fellows/ Guests of the Rector, pentru a se înțelege la ce nivel am fost obligat de NEC să mă ridic: Alexandru Dragomir, Sorin Vieru, Irina Nicolau, Andrei Cornea, Mihai Șora, Daniel Benga, Bogdan Ștefănescu, Vlad Zografi, Andrei Oișteanu, Ion Vianu, Eugen Ciurtin, Mihail Neamțu...
Această motivare profesională printr-o ștachetă academică foarte sus ridicată și menținută mi se pare unul dintre cele mai bune lucruri din câte poate întâlni un cercetător. Căci pe mine, unul, mă interesează mult mai puțin cuantumul unei burse, aspectul financiar, condiția așa zicând materială a muncii intelectuale; dar incomparabil mai mult setul de valori în conformitate cu care este oferită bursa respectivă și climatul academic în care îmi pot derula și „confrunta“ cercetarea. Mai prozaic spus, orice țoapă cu bani, așa cum bine știm, poate cumpăra „ziariști“, „politicieni“ și alte categorii de oameni ce nutresc visul de a fi achiziționați. Dar a fi la nivelul NEC este ceva mult mai important, simbolic: atât pentru criticul literar care a reușit performanța, cât și pentru scriitorii români cuprinși în lucrarea lui.
Un vechi proiect personal a prins acum contur: acela de a introduce scriitori români contemporani, de vârf, în domeniul cercetării academice și în circuitul din interiorul ei. Cu ani în urmă, s-a încercat acest lucru cu programele și cu manualele școlare. Chiar trebuie să așteptăm să moară un scriitor român pentru a-i include un fragment de roman sau o poezie într-un manual? Chiar este nevoie să treacă un secol pentru ca scara de valori a unei epoci literare (sunt deja două: epoca postbelică și epoca postrevoluționară) să se regăsească în obiectul de studiu al elevilor și studenților? Chiar nu a mai apărut niciun prozator român după Marin Preda? Și niciun poet, după Nichita Stănescu?
În proiectul meu, Marin Preda și Nichita Stănescu au stat firesc alături de Norman Manea și Mircea Cărtărescu, de Radu Aldulescu și Dan Lungu, nu numai prin prisma temei alese (configurări canonice în literatura română, înainte de 1990 și după), ci și printr-o continuitate a generațiilor literare cât se poate de organică. Numai în imaginația unor scriitori și critici, vorba lui Nicolae Manolescu, prezenteiști această legătură nu există ori va fi ignorată, pentru a se spori, artificial, „originalitatea“ celor ulteriori. Originalitatea, când e, se observă prin lectură și documentare, în perspectivă istorică; și se decelează prin comparări relevante.
Va veni o vreme (speri tu) în care scriitorii români vor primi măcar un sfert din ceea ce au oferit ei, prin mari cărți, culturii noastre; și în care New Europe College nu va mai fi, în România, o excepție de la regulă și o neverosimilă veste bună. //