De același autor
România se află la marginea Europei. Această simplă observație geografică este încărcată de semnificații. Teritoriile locuite de români au fost, de-a lungul istoriei, expuse asaltului unor forțe venite dinspre Est. Eseistul român Ion Vianu punea întrebarea: „ce va putea elibera țara noastră din această capcană a istoriei?“. Iar răspunsul său a fost: „în primul rând, respectul pentru marile valori europene, mai cu seamă pentru instituțiile democratice“.
De la căderea comunismului, imboldul pentru reforme a venit, în România, mai degrabă din afară decât din interior. FMI, Consiliul Europei și UE au fost principalii catalizatori ai reformei, iar necesitatea de a satisface cerințele acestor instituții pentru a realiza integrarea în așa-numitele „structuri euro-atlantice“ a stimulat și a călăuzit procesul de reforme în România. Alăturându-se NATO și UE, România a trecut de la nesiguranță în privința poziției și viitorului ei în Europa la certitudine. Statutul de membră a NATO și UE a oferit stabilitate politică și economică, o ancoră pentru reformele pe care România le-a demarat de la căderea regimului comunist. Acceptarea României ca membră a NATO, după decizia luată la Summitul de la Praga, în noiembrie 2002, și aderarea la UE reprezintă cele mai importante succese din punct de vedere politic și economic înregistrate de această țară. Totuși, recentele evenimente din România au ridicat un semn de întrebare în privința angajamentului multor politicieni români față de valorile culturale care călăuzesc Europa. Prin „culturale“ înțeleg, în acest caz, spiritul democratic care caracterizează Europa.
Despre România nu se poate spune că, în privința NATO, nu a jucat un rol activ în promovarea valorilor și obiectivelor Alianței prin participarea la operațiunile și misiunile acesteia. România a oferit NATO cea mai mare țară din Europa de Sud-Est din punctul de vedere al teritoriului și populației, o democrație destul de stabilă și o forță militară respectată, partener al trupelor aliate în timpul Războiului din Golf (1990-1991), în special în timpul mandatului României ca președinte al Consiliului de Securitate al ONU. Țara a fost activă în operațiunile de menținere a păcii în Angola şi în Bosnia și a trimis 860 de soldați în Irak după invazia condusă de Statele Unite (2003). În Afganistan, România avea, în mai 2011, 1.800 de soldați combatanți și 60 de jandarmi trimiși să ajute la instruirea poliției afgane.
Ca un semn suplimentar al angajamentului său față de NATO, România a semnat un acord cu SUA la 13 septembrie 2011 privind instalarea unui scut antirachetă la baza aeriană de la Deveselu, lângă Caracal, la aproximativ 150 de km la sud-vest de București. Sistemul va asigura protecția acelor teritorii și populații aflate sub umbrela NATO în Europa și, de asemenea, va crește potențialul de apărare al SUA față de amenințarea crescândă reprezentată de proliferarea rachetelor balistice în Orientul Mijlociu.
Totuși, dacă principiile unei coeziuni politice, economice și politice trebuie respectate, sunt, de asemenea, esențiale valorile împărtășite, sincronizarea de comportament și acceptarea capitolelor acquis-ului comunitar al UE. România a realizat multe din acest punct de vedere, dar în unele privințe reformele necesare pentru implementarea acquis-ului, deși transpuse în lege, sunt deficitare în practică. UE nu este, totuși, o agenție de dezvoltare. Europenizarea înseamnă integrarea unor sisteme care funcționează. România este încă o țară mai degrabă a rețelelor decât a structurilor.
Absența unei administrații eficiente împiedică serios capacitatea României de a folosi fondurile europene ce îi sunt alocate. Corupția sistemică rămâne o problemă majoră în funcționarea serviciilor publice și în justiție. Judecătorii și magistrații sunt văzuți astăzi de cetățeni, într-o bună măsură, ca fiind legea în sine. Sondajele de opinie arată în mod constant că populația privește profesiunea juridică drept una instituțional coruptă; prin urmare, publicul are puțină încredere în sistemul de justiție.
Corupția este cea care reprezintă obstacolul major în calea unei integrări complete a României în UE. Mulți politicieni nu fac distincția între buzunarul public și cel privat. În al său Index al Percepției Corupției din 2012, Transparency International a clasat România pe locul 66 în lume, al treilea printre statele membre UE, după Bulgaria, plasată pe locul 75 mondial, și Grecia, locul 94. Comisia Europeană monitorizează România pentru a se asigura că această țară își îndeplinește obligațiile de membru UE în câteva domenii importante. Când s-au alăturat UE, România și Bulgaria aveau încă de făcut progrese în privința reformei în justiție și corupției. UE a hotărât stabilirea unui Mecanism de Cooperare și Verificare (MCV) pentru a ajuta ambele țări să corecteze aceste deficiențe grave.
La 9 decembrie 2012, în România au avut loc alegeri parlamentare. Neașteptate au fost doar proporțiile victoriei Uniunii Social-Liberale. Cu aproximativ 60% din voturi, USL a zdrobit Alianța România Dreaptă, care a obținut numai 17% din voturi și este masiv detestată pentru măsurile de austeritate luate în perioada guvernării. Întoarcerea la guvernare a lui Victor Ponta este privită cu atenție la Bruxelles și Washington. USL a obținut majoritatea absolută atât în Camera Deputaților, cât și în Senat. În ciuda unei ierni severe în anumite zone ale țării, prezența la vot a fost de 41,7%, mai ridicată decât la alegerile parlamentare din 2008, cu o prezență de 39,20%, dar cu 15% mai mică decât la alegerile locale din iunie 2012. USL a obținut majoritatea absolută, cu 60,07% în Camera Deputaților și 58,61% în Senat, adică 122 de mandate de senatori și 273 de deputați. La mare distanță, ARD s-a clasat pe locul 2 cu numai 16,72% în Camera Deputaților și 16,52% în Senat, adică 24 de locuri în Senat și 56 în Cameră, pierzând cam jumătate din ce câștigaseră în 2008. ARD s-a dizolvat oficial după alegeri. PP-DD a obținut 21 de locuri în Senat și 47 în Camera Deputaților, iar UDMR a obținut 9, respectiv 18 locuri, ele fiind singurele formațiuni politice, după USL și ARD, cu locuri în ambele Camere ale parlamentului. Câteva formațiuni ale minorităților etnice au primit un total de 18 locuri în Camera Deputaților.
Trebuie recunoscut faptul că politicile USL rezonează cu o parte semnificativă a electoratului, care depinde covârșitor de stat pentru nevoile sale economice. Numărul pensionarilor îl depășește pe cel al angajaților cu normă întreagă. Mulți români care nu depind de stat au emigrat, iar mulți dintre cei suspicioși față de originile comuniste ale USL, tendințele autoritare ale acesteia și față de reputația sa în privința corupției s-au abținut, probabil, să voteze. Bine finanțata și experimentata mașinărie electorală a USL, cu masivul sprijin media oferit de Dan Voiculescu, a direcționat resentimentele populației spre Traian Băsescu, prezentat drept arhitectul măsurilor de austeritate. USL a promis beneficii mai mari pentru cei care depind de stat, promisiuni însoțite de mesaje fățiș naționaliste. Declarații tăioase au fost făcute de Ponta la adresa cancelarului german Angela Merkel pentru criticile acesteia în legătură cu violarea spiritului Constituției, în graba de a-l suspenda pe Băsescu, și la adresa ambasadorului american Mark Gitenstein, pentru observațiile nevoalate privind comportamentul USL în timpul crizei constituționale. Ponta a spus în mod direct în noiembrie că, probabil, ar fi existat rezerve față de aderarea țării sale la UE dacă s-ar fi știut, înainte de 2007, cât de puțin va beneficia România de pe urma statutului de membru și cât de puternică va fi intervenția de la Bruxelles.
Premierul Ponta are de-a face cu un șir de organisme internaționale și de state, pe ambele maluri ale Atlanticului, care prezintă o abordare sincronizată a problemelor democratice cu care se confruntă România. Sub o asemenea presiune, el a semnat un „acord de coabitare“ cu Traian Băsescu, în ianuarie 2013. Voci proeminente din USL, inclusiv cea a lui Crin Antonescu, posibilul candidat prezidențial al Uniunii în 2014, au indicat că o reorientare esențială de politică externă a României nu trebuie exclusă, dacă țara va fi dezamăgită în continuare de partenerii vestici. Probabil e tot mai dificil pentru Victor Ponta să mulțumească atât adepții liniei dure din USL, aflați în ascensiune, cât și partenerii internaționali care și-au pierdut răbdarea. Acordul cu Băsescu a fost interpretat drept un semn de îndepărtare de Antonescu, acesta din urmă reorientându-se spre Est, în vreme ce tandemul Ponta-Băsescu râmâne fidel Vestului. Totuși, Ponta încă are de-a face cu Voiculescu, cel pe care s-a bazat în mare măsură campania electorală a USL în mass-media.
Un nou raport MCV privind justiția a fost lansat de Comisia Europeană la 30 ianuarie 2013, pentru a vedea în ce măsură au fost respectate cele 11 recomandări făcute de CE României în iulie 2012. Raportul a stabilit că au fost respectate Constituția și deciziile Curții Constituționale, dar angajamentele privind independența justiției și parlamentarii cu probleme de incompatibilitate sau penale nu au fost puse în practică în mod adecvat.
La sfârșitul lunii noiembrie 2012, UE a criticat dur România pentru incapacitatea acesteia de a accesa fondurile europene. România a accesat cu puțin peste 12% din cele 19,6 miliarde de euro destinate ei prin Fondurile Structurale și de Coeziune din bugetul UE 2007-2013.
Echipe ale FMI și ale Comisiei Europene au vizitat Bucureștiul pe 15-29 ianuarie 2013, pentru a purta discuții despre cea de-a şaptea evaluare a FMI și ultima a CE privind programul economic al României. Guvernul Ponta și FMI au stabilit că aprobarea evaluării finale a acordului preventiv stand-by se va extinde cu trei luni, până la sfârșitul lui iunie. Dacă board-ul FMI nu aprobă programul în iunie, din cauza eșecului guvernului român de a îndeplini cerințele ce îi revin, înțelegerea se va prăbuși. Guvernul intenționează să negocieze un nou acord când va expira cel de acum, dar dacă relațiile cu FMI se vor deteriora pe marginea actualei înțelegeri, o nouă negociere se va dovedi dificilă.
România și Bulgaria au eșuat, încă o dată, în încercarea de a se alătura spațiului Schengen. Câteva state membre UE se opun clar extinderii, care ar permite românilor și bulgarilor deplasarea fără control la frontieră în cea mai mare parte a UE. Dacă devin parte a Spațiului Schengen, România și Bulgaria vor ajunge state de frontieră ale acestuia, responsabile cu controlul unei părți a interfeței Schengen cu restul lumii. Pentru mulți români, accesul la zona Schengen a fost văzut ca având o importanță egală cu primirea în UE, aceasta fiind explicația reacției extrem de stridente din România la aflarea veștii privind amânarea unei decizii, în ianuarie 2011. Principalele preocupări ale statelor vestice care s-au opus extinderii Schengen sunt: siguranța frontierelor externe ale UE; corupția din ambele țări, inclusiv cea de frontieră; sistemul judiciar.
Miniștrii de Justiție și de Interne din toate țările UE s-au întâlnit la 7 martie 2013 la Bruxelles pentru a discuta, printre altele, posibila aderare a României și Bulgariei la spațiul Schengen. Rezistența din partea unor țări din Vestul și Nordul Europei împiedicase anterior un vot în această privință și, luându-se în calcul paralizia politică din Bulgaria și viitoarele alegeri din Germania, UE a amânat din nou luarea unei decizii.
Numai prin respectarea statului de drept România va putea fi acceptată ca partener egal în UE. În această privință, ne vin în minte cuvintele lui Edmund Burke privind „egalitatea limitării“: „Libertatea la care mă refer este cea socială. Este acea stare de lucruri în care libertatea este protejată prin egalitatea limitării. O stare de lucruri în care libertatea niciunui om, a niciunui grup de oameni, a niciunui număr de oameni nu poate găsi mijloacele pentru a încălca libertatea vreunei persoane sau a vreunei categorii de persoane în societate. Acest fel de libertate este, cu adevărat, un alt nume al dreptății: consfințită prin legi înțelepte și protejată prin instituții bine clădite. Sunt convins că o astfel de libertate, încorporată în dreptate și într-un fel similară cu ea, nu poate să nu le fie dragă acelora care înțeleg ce este“.
Această „egalitate a limitării“, pe care o putem echivala cu limitarea exercițiului puterii, este premisa unei bune guvernări. Fără ea, relațiile USL cu UE se vor dovedi caustice.
(Fragmente din Prelegerea Anuală „Ion Raţiu“, susţinută pe 21 martie la Georgetown University.)
Traducere de MĂDĂLINA ŞCHIOPU