Programul de guvernare USL: Misterele Stangii

Programul de guvernare al USL este un document de interes din mai multe puncte de vedere. Cel mai important este urmatorul: Suntem curiosi sa vedem cum arata un program de stanga, menit sa rezolve chestiunea crizei, fara politici de austeritate si alte masuri nefaste poporului.

Dragos Paul Aligica 19.11.2012

De același autor

Programul de guvernare al USL este un document de interes din mai multe puncte de vedere. Cel mai important este urmatorul: Suntem curiosi sa vedem cum arata un program de stanga, menit sa rezolve chestiunea crizei, fara politici de austeritate si alte masuri nefaste poporului. Stanga din toata lumea promite asta. Avem acum ocazia sa vedem cum o putere de stanga, aflata la guvernare si care vrea sa continue la guvernare, rezolva chestiunea; cel putin scriptic. Vrem sa vedem cum arata un program de guvernare bazat pe  temele, tezele, ipotezele stangiste tipice, promovate cu insistenta aproape fanatica in ultimii ani aici si aiurea.

Intrebare: Bine, dar din toata lumea te-ai gasit tocmai la USL -sinteza a 20 de ani de esec, impostura si escrocherie in viata publica romaneasca- sa cauti un studiu de caz decisiv si relevant?

Raspuns: Daca undeva in Europa Stanga domina politic si social in mod absolut, ca mentalitate, ca forta politica, ca perspective electorale, atunci este aici si acum. Nicaieri in lume (poate cu exceptia tarilor deja intrate bine pe calea  falimentului) Stanga nu s-a manifestat mai agresiv, mai radical, mai insistent impotriva austeritatii. Nicaieri nu s-au creat la nivelul electoratului niste asteptari si niste conditii mai propice pentru stangism. Daca nici aici, in Romania, Stanga nu poate impune programul ideal antiausteritate, atunci nu stim unde s-ar putea impune un astfel de program in lumea civilizata.

Dar ca sa-l impui trebuie mai intai sa-l ai. Iata de ce este foarte interesant de citit broasura propusa atentiei noastre de catre USL.
Si aici intervine al doilea element de interes major in citirea acestui material. Cel mai stralucit economist roman adept al retoricii stagiste occidentale Stiglitziene si Krugmaniene este, din cate intelegem, unul dintre sfatuitorii actualei Puteri. Din cate intelegem. Pentru ca daca pietele financiare sunt volatile si greu de ghicit de la o zi la alta, creind probleme de anticipatie rationala, tot astfel, evolutia relatiei d-lui Daniel Daianu cu Primul Ministru si Guvernul acestuia este greu de inteles, fiind practic imposibil de anticipat rational. Ultima data cand am urmarit acest complex fenomen stochastic, d-l Daianu isi daduse demisia dar era totusi consilier, nefiind chiar consilier 100% in sensul formal si nedandu-si practic demisia in sens informal. O relatie  complexa: Era pe cand nu s-a zarit, azi il vedem si nu e. Si viceversa.

Deci citim textul-program ca niste detectivi, ca niste oameni de stiinta. Vrem sa deducem printre randuri: Este sau nu mai este cel mai stralucit adept roman al ideilor nobelistilor ideologi stangisti, consilier al actualei Puteri? Fara Daianu, stim la ce sa ne asteptam: in cel mai bun caz la un text inteligibil dar incoerent. In cel mai rau caz, o improvizatie aflata undeva intre manifest populist si escrocherie intelectuala. Cu Daianu, este altceva: Ne asteptam la un text care poate, poate ne spune ceva cu cap si coada despre cum vede Stanga un program de guvernare implementabil si care in acelasi timp sa urmeze linile directoare date in cotidianul ei global, New York Times si elaborate in conferintele la varf ale elitelor etatiste globale.

Deschidem deci materialul cu emotie. Sa recapitulam: In fata noastra sta dezlegarea a doua mari mistere: Un Mister al Stangii Nationale (relatia d-lui Daianu cu actuala Putere) si un Mister al Stangii Globale (un program implementabil de Stanga cu cap si coada, conform Evangheliei de la Paul si Joseph).

Ce gasim in material?

Inainte de orice ne intampina o imagine: doua figuri, doua busturi -banuim persoane importate, garantii intelectuali ai produsului dintre coperte- pozand ca doua flori in glastra (unul zambind fara sens celalat cu o privire fixa si pierduta). Plus indemnul “voteaza USL”. Treci mai departe, nu conteaza coperta, iti zici, conteaza continutul, e campanie electorala, sa-i scuzam…ma rog...

Urmeaza o lista de “principii simple”:

“Conduita noastră trebuie să reintroducă sentimentul onoarei în politică.

Promovăm politici sociale sustenabile care să ofere accesul liber și egal la educație și la sănătate și care să asigure cetățenilor români o viață demnă.

Spunem oamenilor numai adevărul și lucrăm împreună. Samd….”

Lista lunga, de un populism plat si plictisitor. Intre toate aceste soporifice ipocrite gasim si o vaga umbra a temei noastre de interes:

“Aplicăm o nouă viziune pentru România: dezvoltare economică și coeziune socială. Relansarea ia locul stagnării și,  în consecință, bunăstarea ia locul austerității.”

Atat.

Mai departe. Urmeaza o sectiune numita: “Cum am ajuns aici”. Prilej de noi populisme neavenite intr-un program de guvernare, si care, mai mult, imbraca forme retorice penibile:

“Guvernarea Basescu-PDL:

A subfinanţat învăţământul, a umilit cadrele didactice, a ridiculizat rolul educaţiei, a închis peste 2000 de şcoli mai ales în mediul rural, a generat ample fenomene de abandon şcolar, determinând o scădere a calităţii actului de învăţământ şi diminuând pe termen mediu şi lung şansele de dezvoltare ale întregii societăţi româneşti.

A ignorat cu bună ştiinţă sistemul de sănătate, a închis spitale, institute de cercetare, a determinat emigrarea medicilor şi a cadrelor sanitare, a lăsat categorii întregi de bolnavi fără medicamentaţia indispensabilă periclitând nivelul de sănătate şi speranţa de viaţă a românilor.”

Si asa mai departe intr-un registru pur propagandistic total deplasat. Urmeaza un fel de tabele:

“Guvernul PDL = CORUPŢIE”, “Guvernul PDL = ÎNDATORARE” samd.

Urmeaza o sectiune numita “Anul 2012 este anul în care am început schimbarea în România”. Citam:

“În ianuarie, presiunea Pieței Universității l‐a dat jos pe Emil Boc.
Noi l‐am dat jos pe Mihai Răzvan Ungureanu.
I‐am dat jos pe Anastase și Blaga din Parlament.
L‐am trimis pe Blejnar la DNA, am scăpat de Duță de la CNAS și am blocat PNDI‐ul Elenei Udrea.”

Aici este punctul in care te opresti si revii la coperta. Vrei  sa vezi:  Ceea ce citesti chiar este un program de guvernare?! Pe internet asa apare dar intr-adevar, pe coperta (cel putin la versiunea pe care o citesti, nu scrie nimic in acest sens). Poate ca ai alt material in mana. Ai confirmarea finala ca acesta si nu altul este Programul cand peste cateva pagini dai in sfarsit de o serie de subtitluri ca :

“Bani pentru Romania”, “Marile proiecte de investitii”, “Directii Strategice ale Guvernarii USL. Agricultura si Energie” samd.

O insiruire fara cap, coada si logica de diferite chestii pe care le-ar face USL daca si cand ar ajunge “la guvernare”. Ajunsi aici, dublul mister este practic  dezlegat: acesta nu poate fi un material scris sub influenta unei minti de profesionist sau sub influenta unor doctrine economice curente, fie ele si eronate. In niciun caz nu poti banui implicarea unui economist respectabil in asta. Daca programul ARD era destinat “specialistilor”, sarind calul intr-un exces de zel pedantic, programul USL pare destinat retardatilor mental si pare scris de cineva care are o profunda intelegere din interior a acestui important grup social…

Toata povestea nu are o logica, nu are o ancora operationala, nu are nici cea mai mica viziune sistemica. Nu vorbim ca nu exista in mintea autorilor nici cea mai mica preocupare pentru corelatii, pentru modul in care impactul unei masuri afecteaza bugetele sau este afectat de impactul altor masuri. Asta e deja o asteptare prea inalta pentru nivelul primitiv-mental al autorilor. Lipseste orice principiu ordonator, fie el si de natura elementara, ideologica.

Mai mult, nici macar aritmetica simpla nu iese bine din acest exercitiu. Intelegem ca atunci cand liderilor USL li se atrage atentia ca lucrurile nu se aduna, ca nu e posbil artimetic sa faci toate cele anuntate in text, ca nu este clar care sunt sursele pentru fondurile necesare noianului de masuri propuse otova, raspunsul este proiectat intr-un spatiu speculativ, aproape de SF:  „banii vor veni printr-o mai buna colectare a veniturilor bugetare”, „concesiuni”, „o mai mare eficientizare a cheltuielilor publice”, „fonduri europene”.

Este clar ca a astepta ca autorii respectivi sa aiba o vaga idee despre (sau o minima preocupare pentru) relatiile de cauzalitate puse in miscare de “politicile” si “masurile” lor, este deja excesiv. Sa incerci sa identifici care este modelul sistemului economic aflat in spatele acestei insiruri pe puncte este inutil. Ne aflam la nivelul cel mai de jos al imaginarii si articularii unui program de actiune politica: o lista de diverse chestii -obiective, instrumente, masuri, criterii, politici, strategii, deziderate, slogane- adunate sub diferite categorii mai mult sau mai putin aleatoare si apoi ambalate intr-o retorica populist-viscerala.

Pe scurt, ceea ce USL a prezentat publicului drept Program de Guvernare este ceva bizar – ceva intre sfidare publica si iresponsabilitate asumata cu panas.  Una din doua: Sau (a)  exista un alt program, real, serios si care nu a fost dat publicitatii; sau (b) nu exista si atunci oamenii astia chiar isi bat joc de toata lumea intr-o voioasa iresponsabilitate generala.

Spuneam la inceput ca Programul USL este un document de interes pentru ca cel putin teroetic am avea ocazia sa vedem un  program de stanga, menit sa rezolve chestiunea crizei fara apel la politici de austeritate si alte masuri nefaste promovate de dreapta in detrimentul poporului. L-am trecut in revista si am descoperit o improvizatie aflata undeva intre manifest populist si escrocherie intelectuala:  o bataie de joc nationala, o insulta adusa inteligentei poporului roman. Sau ma rog, a acelei parti a poporului roman capabila sa citeasca si sa judece un material de interes public.

La o privire mai atenta si dupa o scurta meditatie sa spunem totusi ca poate mai este ceva important de notat in toata aceasta poveste. O intrebare: Daca de fapt asta e tot ce poate da Stanga acum?  Daca diferenta dintre ce ni se prezinta aici si ce ni se teoretizeaza la New York Times este doar una de forma, stil, ambalaj retoric si context?

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22