De același autor
Spuneati ca ati descoperit nume grele, chiar din prim-planul scenei politice, de colaboratori ai Securitatii. Sunt cazuri de politie politica? Pentru ca legea asta sanctioneaza.
Eu nu pot sa ma pronunt asupra aspectului de politie politica pentru ca mi-as depasi atributiile, asta este privilegiul Colegiului. Însa nuanta e fundamentala, pentru ca, în cazul unei colaborari simple, sa spunem, care nu ar primi verdict de politie politica în Colegiu, ea ar iesi catre public ca necolaborare, fiindca atat permite legea. Or, dintr-o decizie ca o persoana "nu a colaborat cu Securitatea, ca politie politica", oamenii nu percep ultimul element, ci accentul cade doar pe prima parte a frazei, "nu a colaborat cu Securitatea". Asa se face ca unele decizii de simpla colaborare, publicate de Colegiu la alegerile din 2000 sub forma de Lista 2, adica lista colaboratorilor a caror activitate de politie politica nu a putut fi probata, au dus la procese pierdute de CNSAS. Intentia Colegiului atunci a fost sa informeze totusi opinia publica despre faptul ca a existat o colaborare cu Securitatea, chiar daca probele de politie politica nu se mai regaseau în dosar.
Parlamentari si magistrati
Aceste cazuri noi despre care vorbeati privesc si parlamentari.
Privesc parlamentari si magistrati sau alte functii publice, deopotriva. În cazul magistratilor, lucrurile sunt foarte simple si putem spune spectaculoase, în comparatie cu ce se întampla pana acum, pentru ca la magistrati functioneaza criteriul lustratiei. Legea 247 privind reforma în justitie spune foarte clar ca o colaborare pentru un magistrat superior, deci nu o colaborare ca politie politica, ci o simpla colaborare înseamna pierderea functiei. Este practic singurul element activ de lustratie în Romania. Formal, mai exista unul, iarasi mai putin stiut, în "pachetul de legi anticoruptie" al PSD, din 2003. Exista o prevedere care interzice functionarilor publici sa pastreze aceasta calitate, daca au colaborat cu Securitatea ca politie politica. Este un element de lustratie, dar din cate stiu el nu s-a aplicat niciodata. N-am auzit de vreun functionar public dat afara pentru ca a fost colaborator al politiei politice.
In dosarele despre care vorbim e vorba de informatori sau de ofiteri de Securitate?
Exista si ofiteri, si informatori. Exista si fosti ofiteri activi ai Securitatii care ocupa functii, de pilda, în magistratura.
De cand detine CNSAS, Directia Investigatii pe care o conduceti, aceste informatii?
Primele descoperiri le-am facut în a doua jumatate a lunii decembrie, dupa "marea descarcare" de la Popesti.
Ce s-a intamplat, au trecut totusi mai multe luni din decembrie?
Asta nu stiu, numai Colegiul va poate raspunde.
Dar dvs. i-ati informat pe membrii Colegiului CNSAS?
I-am informat imediat. În momentul în care am facut aceste descoperiri, am si întocmit rapoarte, am facut listele cu persoanele ale caror dosare figureaza în lotul nou de la Popesti-Leordeni. Pana acum aceste persoane aveau o alta situatie de arhiva, nu aveau dosar sau aveau si un alt dosar decat cel care ne fusese predat. Deci cineva care avea dosar de urmarire în 2004 apare în 2005 cu dosar de retea. Si am facut aceste rapoarte imediat, în cateva zile membrii Colegiului au stiut.
Au trecut 4 luni si nu s-a intamplat nimic. Si totusi, CNSAS a functionat in aceasta perioada?
A functionat cu sincopele obisnuite, adica nu stiu cate dintre sedintele lor au fost sedinte în care au discutat dosare, pentru ca eu nu particip la toate întalnirile. Dar asta e strict raspunderea lor si numai ei pot spune de ce nu s-au discutat pana la sfarsitul mandatului.
Au venit de la SRI dosare prelucrate, din care au disparut documente?
Sunt foarte multe plangeri de la petenti, asta e cert. Apare frecvent situatia în care un petent vine sa-si vada propriul dosar, întreaba unde sunt paginile între intervalul 10-15, de pilda, pentru ca sunt renumerotate filele. Frecvent ni se semnaleaza sincope în numerotare. Problema e ca noi nu putem dovedi cand au disparut aceste file, cand s-au "rearanjat" documentele, pentru ca noi primim ceva pe un proces verbal, în care se consemneaza starea dosarului la momentul în care îl preluam. Nu putem decat sa deducem din continut ca de acolo lipseste o piesa. Ce pot sa va spun cu certitudine, si e chiar o situatie usor de verificat, este ca exista procese verbale, mai ales în dosarele de problema sau de obiectiv, în care ofiterii SRI, în ‘90, în momentul în care SRI s-a constituit, consemneaza distrugerea unor documente în decembrie ‘89. Astea sunt singurele elemente certe.
Cartoteca Securitatii este esentiala
Nu aveti date certe ca SRI a sustras documentele?
Nu avem evidenta documentelor la momentul 1 ianuarie ‘90. Nu putem spune cand s-a umblat în aceste dosare. Ca sa ne putem pronunta, ar trebui sa vedem microfilmele si cartotecile în integralitatea lor.
Ati ajuns la problema cartotecii. De ce e atat de importanta cartoteca SRI?
Pentru ca avem o cantitate imensa de hartie, care s-a strans si s-a organizat arhivistic în 50 de ani, si ni se cere noua, CNSAS, sa o reconstituim, sa o gestionam perfect si sa facem dezvaluiri rapide, cu termene precise, în absenta oricarui inventar. E absurd...
Dar SRI spune ca v-a dat niste evidente.
Nu ne-au dat niste evidente, ne-au dat niste improvizatii.
D-l Bercaru, purtatorul de cuvant de la SRI, zice ca...
D-l Bercaru ne contrazice pe noi, dar realitatea îl contrazice pe d-l Bercaru si ne da dreptate noua. Daca va veni cineva sa verifice afirmatiile d-lui Bercaru pe teren, o sa constate diferenta între afirmatie si realitate. De exemplu, cum spune dumnealui: "CD-uri cu baze de regasire", probabil asta e denumirea eufemistica, buna de epatat burghezii, pentru ceea ce ne-au dat. In aceste CD-uri, 45% dintre înregistrari nu au data de nastere. Sunt niste simple nume, uneori nici macar numele complet, au doar numele de familie, fara prenume. In varianta cea mai fericita, ai nume, prenume si data nasterii. Nicaieri, la nici o înregistrare, nu e mentionat locul nasterii si parintii. Practic, pana nu te duci efectiv la raft, nu stii despre cine sau despre ce e vorba în dosar. Asa ca toate descoperirile noastre, toate produsele muncii noastre depind de efortul sisific de a te catara pe raft, de a desface pachetele legate cu sfoara si de a parcurge rapid, fila cu fila, ce e acolo, pentru ca nu totdeauna un dosar se deschide de la prima pagina cu toate datele complete ale titularului. Trebuie sa parcurgi mai mult ca sa afli parintii, locul nasterii etc., deci e o pierdere de vreme înfioratoare. Prin urmare, astea nici în gluma nu pot fi numite cartoteci. A spune ca exista doar "senzatia ca e o mare diferenta" între aceasta situatie si fisele unei cartoteci mi se pare hilar, pur si simplu. Poate d-l Bercaru crede ca noi suntem complet ageamii, dar trebuie sa spun ca am vazut fise de cartoteca, noi am fost scoliti în august 2000 chiar de fosti ofiteri de Securitate si stim cum arata un astfel de instrument si ce trebuie sa contina. Nu exista fisa de cartoteca pe care sa fie mentionat doar un nume de familie si atat.
Nu poti sa faci asemenea afirmatii în numele unei institutii, cata vreme cineva abilitat sa controleze situatia pe teren poate sa verifice oricand si sa constate ca afirmatia e falsa. Repet, noi nu am primit evidente utilizabile, nu am primit cartoteci, nici macar niste evidente construite omogen si coerent. Fiecare judet care a trimis pachete de dosare la Popesti-Leordeni a completat electronic cum a vrut, cu ce diacritice, cu ce program, cu ce font a vrut. Deci am primit ceva într-o stare de nedescris. Oamenii nostri care se pricep au trebuit sa unifice fisierele, sa le armonizeze cat de cat, ca sa le putem macar citi.
Sunt facute special asa de catre SRI sau asta e nivelul la care lucreaza SRI?
Mie mi se pare un lucru facut în graba, pe genunchi. Poate asta e nivelul la care lucreaza pentru noi...
Le-a cerut presedintele Basescu: dati-le dosarele...
Da, li s-a spus: dati-le repede dosarele, noi am zis ca la fila nu le putem prelua, între timp a fost un scandal imens în CNSAS privind preluarea la fila, si s-a spus: totusi, ne prinde iarna, ordinul CSAT a fost clar, ca pana la sfarsitul anului sa le dati dosarele. Si nu se putea face fata ritmului fara nici o evidenta. Si atunci, a aparut aceasta constructie "electronica", nici nu stiu cum s-o numesc, acest colaj fantezist, în care fiecare parte are o valoare mai mica sau mai mare, nimic nu e omogen si rezultatul final e la modul strident incomplet. Noi nu avem ce face cu aproape jumatate dintre aceste înregistrari, decat daca verificam la bucata dosarele. Iar asta dureaza.
D-l Bercaru, de la SRI, spunea ca o s-o primiti la sfarsit, la sfarsitul sfarsitului.
Poate la sfarsitul lumii, nu stiu la care sfarsit. Poate la sfarsitul mandatului CNSAS... A fost o vreme cand partenerii nostri de dialog spuneau ca nu exista cartoteci, va amintiti. Acum înteleg ca exista si ni le dau dupa ce ni se termina minele de la pixuri sau ni se rup muschii, de la cataratul pe rafturi ca sa verificam dosarele. Trebuie sa spun ca în tarile care au si ele CNSAS, în fostele tari comuniste, în institutele similare, predarea a început cu cartoteca. În Ungaria întai s-a dat cartoteca si pe urma a venit trenul cu dosare. În Polonia s-a predat cartoteca originala la Institutul Memoriei Nationale, iar Serviciul de Informatii Polonez a pastrat o copie. Si nu s-a facut gaura în cer, Polonia si Ungaria n-au disparut ca stat, siguranta lor nationala nu cred ca e în pericol, n-a fost nici un cutremur social sau politic pentru ca s-a livrat cartoteca împreuna cu dosarele. Logic e sa trimiti un inventar odata cu marfa. Or, e ca si cum i s-ar fi dat CNSAS un hipermarket de dosare, fara nici un inventar alaturi, si i s-ar fi spus: fa profit cu ele, si înca repede, spre binele societatii. Daca cineva crede ca în felul asta noi putem sa gestionam dosarele în castig, pentru societatea romaneasca, si sa respectam tot ce ne cere legea, raspunsul e: nu se poate!
Pana la urma poate ca SRI o s-o predea.
SRI a pretins întai ca nu exista cartoteca.
Acum a recunoscut ca exista.
A recunoscut. Va întreb: o arhiva care a fost întocmita, organizata, pusa pe raft timp de 50 de ani, în ordine, pe judete, pe diferite criterii, poate fi reconstituita de nici 100 de oameni, cat are corpul tehnic al CNSAS, sau mai exact de 14 oameni, cat are arhiva propriu-zisa, va întreb, poate fi refacuta la loc asa încat în termen de 60 de zile, de cand a aparut ordonanta, sa mai produca si efecte?
Cata vreme CNSAS e platit din bani publici ca sa deconspire Securitatea, sa faca reforma morala, sa curete institutiile romanesti, partenerul nostru în aceasta întreprindere, SRI, care e tot institutie de stat, poate crede ca e distractiv ca noi sa fim supusi la o munca sisifica si lipsita de sens, pentru ca el nu doreste sa ne dea instrumentul cheie pentru a finaliza actiunea?
Dupa mii de dosare citite, care credeti ca e motivul real pentru care SRI blocheaza deconspirarea Securitatii?
O motivatie rationala ar fi ca probabil unii nu s-au hotarat daca e bine sa facem asta sau nu si, în acelasi timp, n-au înteles ca e inevitabil s-o facem. Asta e cea mai eleganta formulare a motivatiei rationale pe care pot eu s-o dau. Iar despre alte motivatii nu putem decat specula.
Cine nu s-a hotarat?
Detinatorii adevarului si paznicii secretelor. Înca nu stiu daca e bine sa ne dea totul, daca e profitabil sa ne dea totul sau daca e inevitabil sa ne dea totul.
Ticu Dumitrescu - garantie pentru adevar
Dar de ce functionarii CNSAS il sprijina atat de frenetic pe Ticu Dumitrescu in momentul acesta?
Stiti ce s-a întamplat? De cand toate partidele, cu o singura exceptie, a PRM, au declarat ca îl sprijina pe d-l Dumitrescu, am intrat cu totii într-o stare de asteptare fericita, cum sa spun, ca mireasa înainte de nunta, si ne-am zis: în sfarsit, se întampla si o minune! Nu mai conta ca trecusera 6 ani, ca ajunseseram la exasperare, ca unii dintre noi plecasera, nu mai conta nimic. Asteptam sa vina. Il cunosteam foarte bine, stiam la ce sa ne asteptam pentru ca dumnealui, în tot timpul asta, citise langa noi, era colegul nostru de munca, venea la etajul 4, la sala de lectura, si era nemultumit împreuna cu noi. Deci, era de-al nostru si, în plus, era cine era. Si cand ni s-a spus ca vine presedinte am chiuit de fericire, am spus: e un vis! Si era cat p-aci sa se-ndeplineasca. In ziua în care nu s-a îndeplinit, în momentul în care s-a aflat ca lucrurile au iesit cu totul altfel, toata lumea a zbughit-o pe scari dupa dumnealui, pe strada. Toti am intrat într-o stare inversa fata de asteptarea fericita de dinainte, într-o stare de disperare, de panica. Nu de frica noii conduceri, ci pentru ca au fost o promisiune si o asteptare fericita, care s-au transformat brusc într-o dezamagire fara margini.
Nu va e teama de represalii? S-a vorbit de liste negre, de persoane care vor fi sanctionate.
Intre timp, s-au dezmintit respectivele liste, nu stiu daca din convingere sau de ochii lumii... Oricum, nu ne e teama. Mijloace legale de represalii nu sunt, dar se gasesc întotdeauna mijloace neortodoxe la care oricine, daca vrea sa faca rau, se pricepe imediat - sacaieli, hartuieli, se mai schimba organigrame, se inventeaza compartimente cu sefi noi, mai convenabili. O sa vedem ce se va întampla. In orice caz, n-o sa ne dam acum martiri ai independentei, dar nici n-o sa ne speriem.
D-l Dumitrescu nu si-a dat demisia si am obtinut lucrul cel mai important, o reactie din partea societatii civile, care este fundamentala.
Dar pentru cercetatorii de la CNSAS e important ca Ticu Dumitrescu sa ramana, macar ca simplu membru acolo?
Este extraordinar de important si as vrea ca dumnealui sa se gandeasca putin si la acest aspect. Este foarte important sa existe o voce care sa poata spune public, cu autoritatea imensa pe care o are acest om, anumite lucruri pe care nici unul dintre noi nu le va putea rosti.
1 aprilie 2006
Interviu realizat de Armand Gosu