De același autor
Dosarele de corupţie deschid dosarul, îndelung amânat, al modului viciat în care se finanţează partidele politice de la noi.
Se poate spune, fără a exagera şi fără a recurge la o frazeologie grandilocventă, că România politică traversează, în debut de an 2015, unul dintre momentele ei cele mai tulburate şi semnificative. Mai mult decât în oricare alt interval anterior, anchetele DNA expun un adânc al politicii româneşti, despre a cărui existenţă aveam cu toţii ştiinţă. De data aceasta, însă, judecăţile cetăţenilor şi instituţiile lor sunt dublate de un material probatoriu care se adună, cu fiecare zi. De la Dosarul Microsoft la cel al retrocedărilor ilegale de terenuri, un sistem de spoliere transpartinic este relevat şi, odată cu el, apar ramificaţiile organizării care a adus, împreună, afacerile dubioase şi elita politică.
În fapt, anchetele DNA şi ale altor instituţii ale statului nostru trec dincolo de accidentele biografice ale unui personaj mai mult sau mai puţin celebru, spre a documenta o istorie care are în centrul ei unul dintre actorii-cheie ai democraţiei noastre, partidele politice. Cu fiecare piesă din dosar, se prefigurează un peisaj ale cărui contururi sunt familiare. Dincolo de misiunea lor oficială şi constituţională, partidele politice îşi relevă autentica lor funcţie în stat, aceea de a fi operatorii care pun în legătură resursele statului, afaceriştii veroşi şi pe responsabilii ce au abilitarea de a opera, în dispreţul şi în afara legii.
Este această o formulă stabilă şi durabilă, susceptibilă de a oferi tuturor, celor din spaţiul de afaceri, ca şi celor din spaţiul politic, un beneficiu substanţial. Întreg capitalismul românesc, alimentat şi susţinut prin comenzi de stat, este ivit din această matrice a complicităţilor. Partidele intervin spre a permite această comunicare. Traficul de influenţă, abuzul în serviciu sunt instrumente ce dau consistenţă strategiei de subdezvoltare a României.
Personaje ca Elena Udrea, Adriean Videanu, Miron Mitrea, Varujan Vosganian sau Viorel Hrebenciuc au în comun abilitatea de a fi mediatori de afaceri şi protectori de interese netransparente. Traseul multora dintre fondurile obţinute din mită duce, inevitabil, la partidele politice. Efortul de cumpărare de voturi din campanie este posibil doar în măsura în care absorbţia de fonduri ilicite continuă. Depoziţiile din dosare confirmă ceea ce se bănuia, anume că venalitatea funcţiilor nu este o practică datată istoric, de ev fanariot, ci procedura pe care se întemeiază o parte însemnată a funcţionării statului nostru. Elita politică se recrutează şi se regenerează, fără ca această regulă originară să fie pusă în discuţie. Extorcarea de fonduri din contractele cu statul este rezervorul din care se alimentează energia politicii noastre. Este un dat pe care nu îl mai putem ignora.
De aceea, gesturile parlamentului, în clipele în care se dezbat solicitările de încuviinţare a unor măsuri procesual penale, sunt de citit în acest context al contraselecţiei pe care o încurajează mecanismul viciat al partidelor politice. Apelurilor preşedintelui Klaus Iohannis la transparenţă şi la abţinerea de la obstrucţionarea justiţiei li s-a răspuns, în zilele din urmă, de o manieră dezamăgitoare şi contradictorie. Votului favorabil în dosarul Elenei Udrea i-a corespuns refuzul Senatului de a aproba urmărirea penală în cazul lui Varujan Vosganian. Dincolo de declaraţii, complicităţile supravieţuiesc, de vreme ce ele sunt încurajate de logica sistemului însuşi.
În cele din urmă, aceste prime două luni din anul 2015 anticipează viitoarea tensiune care se va naşte între parlament şi instituţiile ce au ca menire aplicarea egalităţii în faţa legii. Invocarea suveranităţii Camerelor ca alibi pentru blocarea de anchete nu este o tactică nouă. Ceea ce este diferit este contextul definit de votul popular din 16 noiembrie 2014. Votul din competiţia prezidenţială a fost un vot îndreptat împotriva regimului de corupţie şi de privilegii. Egalitatea în faţa legii este un principiu nenegociabil.
Anchetele DNA sunt punctul de plecare al reformei statului, invocată himeric, de atâţia, ca o fată morgana. De această dată, investigaţiile ating centrul nervos care operează vasta reţea politico-infracţională. Dosarele de corupţie deschid dosarul, îndelung amânat, al modului viciat în care se finanţează partidele politice de la noi. Ecarisajul iniţiat acum este precondiţia oricărui proiect de regândire a statului de la noi. Reprezentarea politică şi libertatea de asociere în partide pot fi reinventate doar după ce acest efort de limpezire legal se va fi desăvârşit. Un optimism lucid se impune. Presiunea civică constantă este parte din această ecuaţie a schimbării politice.