De același autor
La începutul anului 2017, organizatorii Conferinței de securitate de la München lansau un excelent raport care atrăgea atenția că țările NATO deja se confruntă cu schimbarea ordinii internaționale, aflându-ne într-o lume „post-Vest“, „post-ordine“ și „post-adevăr“. Apelul autorilor era spre factorii de decizie din țările aliate spre a conștientiza toate aceste transformări petrecute sub ochii noștri în ultimii ani, pentru a le înțelege implicațiile, multe dintre ele negative, identificând în același timp cele mai bune strategii pentru apărarea intereselor occidentale. Mai mult decât atât, aceste soluții trebuie puse în practică și în contextul unor evoluții interne complicate, societățile vestice fiind la rândul lor afectate de maniera relativă, neprofesionistă în care sunt discutate multe dintre marile probleme ale societății occidentale. Căci înainte de orice, epoca „post-adevăr“ reprezintă o imensă deprofesionalizare.
Noua dezordine
Această extrem de importantă dezbatere despre adaptarea societății occidentale la noile schimbări din sistemul internațional în România încă nu a început. Chiar dacă putem identifica preocupări individuale, dovadă articolele sau chiar cărțile unora dintre noii experți români în relații internaţionale, precum cele îngrijite de Valentin Naumescu sau Șerban Cioculescu, Octavian Manea și Silviu Petre, chiar dacă avem un interes sporit pentru problemele de politică externă sau de securitate pe unele posturi de televiziune, totuși, numai în baza acestor demersuri, nu putem spune că România este interesată de schimbarea ordinii internaționale. Partidele politice, parlamentul și guvernul ignoră profundele, complexele și mai ales periculoasele transformări prin care sistemul internațional trece în acest moment. Într-o atitudine ultramioritică, în marea lor majoritate, politicienii români sunt incapabili să înțeleagă schimbarea vechii ordini internaționale occidentale și consecințele pentru România. În acest context, cu atât mai puțin ei sunt capabili să identifice noi soluții, noi instituții, noi strategii de politică externă de care România ar avea nevoie pentru a traversa cu bine complicata perioadă internațională în care deja ne aflăm de câțiva ani.
În acest moment, România nu mai are o politică externă adaptată noilor cerințe, noilor provocări, generate de schimbarea ordinii internaționale. Politica externă a ultimilor ani a fost una corectă, necesară, dedicată aderării României la NATO și UE și afirmării noastre în aceste două organizații. Obiectivul aderării a fost îndeplinit cu succes, cel al afirmării, parțial. Dar, în linii mari, România a obținut ce și-a dorit. Pentru câțiva ani, am avut cele mai bune garanții de securitate posibile și cei mai buni parteneri pentru modernizarea țării. Dacă „vacanța“ nu s-ar fi sfârșit, dacă occidentalitatea lumii nu ar fi fost pusă în discuție, România s-ar fi putut complace, fără prea mari riscuri, în simplitatea politicii noastre externe de până în 2014. Din păcate, lucrurile nu evoluează în bine, sistemul internațional se transformă, globalitatea și-a pierdut caracterul dominant prooccidental și crizele geopoltice s-au înmulțit semnificativ. Așa cum putem, și noi, românii, trebuie să ne racordăm la marea dezbatere occidentală despre construcția unei noi ordini internaționale, un capitol important al acestei discuții trebuind să fie despre relațiile României cu Rusia.
Bagajul istoric
De ce, în primul rând, Rusia? Pentru că, în acest moment, Rusia reprezintă, de departe, cea mai complicată și mai periculoasă relație externă a României. Complicată din cauza istoriei relațiilor bilaterale, geopoliticii, atitudinii tot mai antioccidentale a Rusiei, dar și manierei superficiale în care am gestionat noi în ultimii ani relația bilaterală. Periculoasă pentru că Moscova este tentată în acest moment să considere România un inamic. Numai în acest registru poate fi citit gestul simbolic al președintelui Putin de a-i oferi președintelui Republicii Moldova, Igor Dodon, harta așa-numitei „Moldove Mari“. În relația cu nicio altă țară a lumii, astăzi, România nu are a se confrunta cu eventualele pericole similare.
Relația României cu Rusia este complicată în primul rând de istorie. Rușii știu foarte bine că, latini fiind, românii sunt occidentali și, dincolo de dorința elitelor românești, România este o creație occidentală. Proaspătul stat modern român s-a conturat și datorită ajutorului dat inițial de francezi și de englezi pentru a îngrădi Imperiul Țarist, limitând extinderea sa spre Europa Centrală sau spre Bosfor. Nu este o întâmplare că Unificarea Principatelor, realizată în 1859, a venit pe fondul înfrângerii Rusiei în Războiul Crimeei din 1856.
Istoria complică relațiile bilaterale româno-rusești și prin neîncrederea reciprocă acumulată în timp. Deși inițial românii au avut mari așteptări de la acțiunea strategică a Rusiei în Balcani, începând cu 1812 ne-am pierdut speranța că Rusia ne poate fi un prieten, un protector. Prin ruperea Basarabiei de restul Moldovei, românii au înțeles că, la fel ca Imperiul Otoman sau cel Habsburgic, rușii nu ne vor decât teritoriile, fără a fi interesați și în binele nostru ca popor. Și șocul a fost cu atât mai mare, cu cât, inițial, rușii au încercat să impună Siretul ca graniță între ei și teritoriile românești. Din păcate, la capitolul neîncredere avem și noi, românii, contribuția noastră, prin gestul necugetat de a ne alia cu Germania nazistă și de a invada URSS, dincolo de linia Nistrului. Decizia catastrofală a mareșalului Ion Antonescu de a duce armata română în URSS, până la Stalingrad și în Caucaz, reprezintă cea mai gravă eroare strategică a României în secolul XX, cu mult peste greșeala anexării Cadrilaterului. În campania din Est, România a pierdut 400.000 de soldați (morți și dispăruți), fără a avea niciun câștig strategic. Ulterior, pentru a ne salva onoarea ca țară, a trebuit să facem alte sacrificii, pe Vest pierzând alte 200.000 de soldați, păstrând astfel șanse de recuperare a Transilvaniei. Unde trebuie să recunoaștem că URSS a jucat un rol pozitiv, susținând revenirea Ardealului la țara mamă, gest pierdut însă pentru relația bilaterală, din cauza efectelor devastatoare pe care comunismul le-a avut asupra României. În mentalul colectiv românesc nu există dubii asupra paternalității rusești asupra alungării Regelui Mihai din țară și a instalării regimului comunist în România.
Geopolitica și atitudinea tot mai antioccidentală a Rusiei se combină. Pentru a-și putea păstra statutul de putere globală, Moscova trebuie să adopte o atitudine tot mai antiamericană, în paralel trebuind să-și asigure resursele de altădată. De aceea a și deplâns președintele Vladimir Putin destrămarea URSS. Fără accesul la resursele fostei URSS, Moscova nu mai poate păstra statutul de putere globală. Proasta gestionare a economiei, corupția și regresul demografic nu ajută Rusia în efortul său de păstrare a egalității strategice cu SUA sau cu China. Chiar dacă încearcă să compenseze acest handicap prin agresivitate sau inteligență strategică, Rusia gâfâie tot mai vizibil în acest efort, de a ține pasul cu Washingtonul sau Beijingul. În plus, datorită fenomenului de „trezire democratică“, din ce în ce mai vizibil și în Rusia, regimul președintelui Putin se confruntă, din nou, cu contestarea populară, chestiune de care este blamat tot Vestul.
Traiectorii divergente
Și la acest capitol, România și Rusia se intersectează pe traiectorii divergente. România este proamericană, pro-NATO și UE și interesată de europenizarea Republicii Moldova și eventuala ei integrare în UE. România găzduiește prezența militară americană pe teritoriul ei, inclusiv mult hulitul scut antirachetă și continuă să creadă în viitorul NATO și al UE. Totodată, alături de alte multe state europene, se străduiește să dea o perspectivă de viitor, occidentală cetățenilor de peste Prut. În tot acest timp, Rusia este antiamericană, militând sistematic, deschis sau acoperit, pentru diluarea relației euroatlantice și eliminarea SUA din afacerile strategice ale Europei. Rusia se opune atât NATO, cât și UE, căutând metode mai vechi sau mai noi de diluare a substanței acestor două instituții, de marginalizare a lor. În plus, Rusia continuă să perceapă Republica Moldova ca o sferă de interes privilegiat, unde, cel puțin pentru moment, nu a încălzit mai vechiul conflict îngheţat din Transnistria, știind că are suficientă influență politică, economică și culturală. Dar privește cu multă suspiciune amestecul Occidentului.
În fine, relația de astăzi a României cu Rusia este complicată și pentru că, politic, dar și public, dăm prea des dovadă de neprofesionalism și chiar neseriozitate atât în discutarea publică a acestei chestiuni, cât mai ales în gestionarea ei. Prea des Rusia este folosită în politica internă pe post de bau-bau. Folosim prea des, pentru a ne legitima, o inutilă și gratuită retorică antirusă, politizând periculos de mult chestiunea relațiilor bilaterale. Când în tot Occidentul viitorul relațiilor cu Rusia reprezintă una dintre marile discuții, în România poți pierde imagine dintr-o simplă asociere cu această țară. Media schizoidă, prea lejer, transformă o simplă participare la o recepție a Ambasadei Rusiei într-o trădare de patrie. Este prea mult. Dar despre ce trebuie făcut sau ce poate fi făcut pentru pentru a ameliora relațiile României cu Rusia, într-un număr următor. În baza experienței internaționale acumulate în ultimii 20 de ani și a contactelor oficiale avute cu diferiți experți sau demnitari ruși, am câteva recomandări de făcut. Cu bună-credință. Dar și cu riscurile de rigoare.