De același autor
Așa cum discutam săptămâna trecută, legislația referitoare la achiziții publice se modifică pentru a transpune noile directive europene. Suntem încă în etapa consultărilor publice pe baza proiectelor de lege elaborate în grupurile de lucru de la nivel guvernamental. Se pot trimite comentarii la Ministerul de Finanțe până la sfârșitul lunii august.
Modificările nu sunt de nuanță, sunt de fond. De exemplu, legislația actuală interzice împărțirea unui contract pe loturi deoarece se consideră că, în acest mod, valoarea contractului scade și se vor putea folosi proceduri de achiziție publică mai puțin transparente și competitive. Legea viitoare – care se conformează directivelor europene – impune împărțirea în loturi întotdeauna, iar neîmpărțirea în loturi trebuie susținută cu explicații detaliate. Se consideră că, în acest mod, piața nu mai este confiscată de companiile mari, care exclud agenții economici medii și mici care au, de fapt, capacitatea de a presta respectivele servicii sau de a pune la dispoziție bunuri la prețuri mult mai mici. Această majoră schimbare de paradigmă va trebui să fie însoțită de un amplu proces de pregătire profesională a celor care lucrează în domeniul achizițiilor publice. De altfel, strategia națională în domeniul achizițiilor publice anunță intenția guvernamentală de a profesionaliza achizitorii prin cursuri de pregătire, mecanisme de certificare și prin asigurarea unui statut legal și a unui nivel de salarizare corespunzător.
Dificultățile apărute în cadrul autorităților contractante mici în găsirea personalului suficient de bine pregătit pentru derularea corectă a procedurilor de achiziții au condus la întărirea cadrului normativ privind asocierea autorităților contractante și a celui privind realizarea de achiziții în sistem centralizat. În alte state membre UE, aceste mecanisme au fost utilizate în ultimii ani cu succes, obținându-se prețuri mai bune pentru achiziționarea bunurilor sau serviciilor. Calitatea procedurilor este și ea mai crescută pentru că, prin asociere, se pun practic în comun și resursele umane implicate în domeniul achizițiilor publice. Nu în ultimul rând, valoarea achiziției crește și procedura devine mai atractivă pentru agenții economici, potențialul succes în atribuirea contractului contrabalansând costurile implicate de pregătirea documentației.
O altă noutate este posibilitatea autorităților contractante de a publica spre consultare caietul de sarcini, înainte de demararea procedurii de achiziții publice. Companiile active în respectivul sector vor putea să comenteze și să propună modificări ale termenilor de referință. În aceste condiții, la momentul lansării procedurii propriu-zise, caietul de sarcini este mai bine construit și se presupune că va ridica mai puține discuții cu potențialii contractori. Tot pentru a se ușura munca autorităților contractante, se preconizează realizarea de caiete de sarcini standard pentru anumite lucrări, servicii sau bunuri – de exemplu, pentru lucrări de reabilitare termică.
Viitorul ANAP va oferi îndrumări pentru autoritățile contractante care au dileme cu privire la felul în care trebuie să se desfășoare anumite proceduri. Problema este că, în prezent, opiniile exprimate de autoritatea de reglementare sunt pur consultative, iar autoritatea contractantă rămâne direct și unic răspunzătoare pentru deciziile pe care le ia în procedura de achiziții. Se caută în acest moment o soluție care să ofere o mai mare certitudine juridică pentru autoritățile contractante care se adresează reglementatorului și, în același timp, o unificare a practicii administrative a reglementatorului prin eliminarea situațiilor în care autoritățile contractante primesc răspunsuri diferite la aceeași întrebare, deși se află în situații similare sau chiar identice. În acest domeniu este necesar să fie implicate și autoritățile de control, pentru a putea să construim un mediu predictibil pentru cei care lucrează în acest domeniu.