Avem creştere economică, dar n-avem bani

Lidia Moise 20.08.2013

De același autor

Pentru a mări salariile e nevoie de un pas viguros al creşterii economice, care depinde de banii investiţi în scopul ăsta.

Da, economia dă semne de înviorare, iată, avem un an agricol bun, exporturile sunt peste aşteptări, industria auto rulează lin, însă nu ne permitem vreo euforie a chel­tuielilor bugetare, a aver­ti­zat Ionuţ Dumitru, pre­şe­din­tele Consiliului Fiscal. Avertismentul sever, aşa, ca un duş rece peste fier­binţeala indusă de creşterea peste aşteptări a economiei, are rădăcini solide, în rea­litatea terenului. Cealaltă fa­ţă a monedei arată că po­pu­laţia şi firmele nu consumă, construcţiile au îngheţat, seviciile lâncezesc, pro­ble­me­le băncilor jupoaie bugetul de cele mai consistente venituri la capitolul impozit pe profit, iar economia subterană duduie. Avân­tul economiei este steril din pers­pec­ti­va bugetului, deci a capacităţii statului de a cheltui, deoarece se bizuie pe agri­cul­tură, o zonă ceţoasă din punct de vedere fiscal.

Comentariile Consiliului Fiscal trag sem­nale de alarmă privind viitorul apropiat, cel măsurat în nevoile unui an electoral, care ar putea fi acoperite printr-o euforie a cheltuielilor. Comisia Europeană a apre­ciat comentariile Consiliului Fiscal, că­ru­ia îi doreşte să joace un rol mai important, pentru a susţine politicile fiscale sănă­toa­se, spune Simon O’Connor, purtător de cu­vânt al vicepreşedintelui Comisiei Euro­pene Olli Rehn. „Riscurile menţionate în opi­nia membrilor Consiliului Fiscal sunt re­flectate în cifrele bugetului, în mod spe­cial în acele «amortizoare» consistente ca­re sunt construite în buget“, mai spune O’Connor, referindu-se, probabil, la banii pe care Finanţele i-au pus de-o parte în vis­­tieria băncii centrale, sume care aco­peră nevoile statului timp de câteva luni.

Este dificil să ierarhizezi problemele, pe­ricolele, însă lectura ra­por­tului Consiliului Fiscal le scoate în evidenţă. Un pe­ricol ma­jor este reducerea con­su­mului populaţiei, ca­re poa­te fi explicat prin mic­şo­ra­rea salariilor în mediul pri­vat, acolo unde lucrează trei sferturi din salariaţii Ro­mâ­niei. Dacă adăugăm la aceas­tă realitate a cifrelor şi fap­tul, ne­atins în analiza Con­siliului Fiscal, că mi­lioane de familii au credite bancare pe ter­men lung, înţelegem nu doar de ce scade consumul, ci, mai ales, de ce nu există o pers­pectivă op­timistă pentru înviorarea lui în ur­mă­to­rii ani. Fără consum, o eco­nomie lâncezeşte. Ea poate da iluzia unei creşteri anemice, în­să pentru a mări salariile e nevoie de un pas vi­guros al creşterii economice. Fa­ta­litate! Creş­terea economiei depinde de ba­nii in­ves­tiţi în scopul ăsta. Aş adăuga că orice ta­xă capabilă să taie din aceste ve­nituri sub­ţiate de criză, datorii şi obligaţii ar arun­ca mi­lioane de familii în ghearele disperării. Munca este suprataxată în Ro­mânia şi asta nu stimulează decât ima­gi­naţia evazioniştilor.

O altă problemă a economiei româneşti, dar şi a bugetului de stat este fragilitatea firmelor româneşti. Dacă mamuţii statului împrăştie datorii, atât către bugetele sta­tului, cât şi către partenerii de afaceri, fi­ind de fapt o povară fiscală pentru con­tribuabilii ţării, firmele mici şi mijlocii băl­tesc sau aruncă prosopul, ca la box, ieşind deci din luptă. Raportul Consiliului Fiscal arată că şi la capitolul abandonului com­paniilor suntem campioni, cu cea mai ma­re rată europeană a insolvenţei în 2012. Com­paraţia cu alte ţări din regiune cre­ează un disconfort: raportul dintre nu­mărul de companii care au declanşat pro­ce­durile de insolvenţă faţă de cele rămase în luptă era de 5,67% la noi, faţă de 0,35% în Bulgaria, 0,04% în Polonia şi 3,84% în Ungaria. Dacă în primii ani de criză au ieşit din piaţă firme mici, în pri­mele şase luni ale acestui an încep să dis­pară firme cu cifre de afaceri mai mari, ce­ea ce poate indica şi un şomaj mai amplu.

Economia subterană îşi continuă înflo­ri­toarea creştere şi înhaţă 30% din afacerile şi banii ţării, iar evaziunea fiscală, singură, bagă în buzunar sume enorme, între 10 şi 15% din produsul intern brut (PIB). Iată, aici sunt banii bugetului, cei cu care am putea mări salariile medicilor, ale pro­fe­so­rilor şi, în general, ale angajaţilor statului plătiţi atât de puţin faţă de colegii lor europeni încât şpaga înfloreşte fără re­muş­cări. Aici Fiscul are o problemă şi o răs­pun­dere, mari aşteptări fiind legate de re­structurarea agenţiei fiscale ANAF. Totuşi, în absenţa unui mecanism prin care ave­rile necinstit acumulate să fie confiscate, aşa cum au avut americanii din anii ca­pi­ta­lismului sălbatic, când l-au băgat la zdup pe Alphonse Gabriel Capone, zis Al Ca­po­ne, e greu să stăvileşti evaziunea fiscală şi să limitezi teritoriul economiei subte­ra­ne.

O altă sursă de bani pentru bugetele ţării ar fi fondurile europene, ignorate deo­cam­dată. Noi am reuşit să consumăm în jur de un sfert (26,2%) din fondurile puse la dis­poziţie de Comisia Europeană, rezultat în­fricoşător dacă ne uităm la bulgari, cei aflaţi înaintea noastră, care au absorbit 40% din banii europeni. Care este costul acestei neputinţe? În primul rând, pena­li­zăm creşterea economiei, o lipsim de sin­gura sursă de energie financiară a momen­tului, iar fără bani şi investiţii, iluzia că o economie poate creşte este o aiureală. Fă­ră bani, afacerile se sting de la sine, iar sta­tul nu-şi poate îndeplini promisiunea făcută la aderarea în Uniunea Europeană, aceea de a crea o bunăstare de tip euro­pean pentru cetăţenii săi. Pentru că de aia a acceptat România să alinieze preţurile, întrucât spera să aşeze şi salariile la nivel european. Dar asta e o altă cheie a buge­tului, neavând legătură directă cu actualul raport al Consiliului Fiscal. În esenţă, me­sajul acestui raport, extrem de realist, pre­cis şi prudent, este realitatea că statul are bani puţini, la limita plăţii salariilor, pen­siilor şi a acoperirii cheltuielilor admi­nis­trative, dar bunăstarea generală depinde atât de absorbţia banilor europeni, cât şi de reducerea corupţiei, a evaziunii fiscale şi economiei subterane. O bătălie dificilă, de­oarece, spre deosebire de stat, eco­no­mia subterană stă pe munţi de bani. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22