De același autor
Recenta canonizare a Papei Ioan Paul al II-lea ne oferă o situație paradigmatică în ceea ce privește valențele multiple ale discreției ca opțiune existențială. Atât biografia lui Karol Wojtyła, cât și lunga sa carieră de Suveran Pontif au împletit de minune smerenia și puterea, demonstrând, pe viu, că acest paradox fondator al creștinismului este oricând posibil și spornic.
Cele două sensuri principale consemnate în DEX ale cuvântului discreție (din lat. discretio, nis) separă de la bun început apele. Cel dintâi ne menține la nivelul practic, echivalând discreția cu secretul, taina, grija de a nu lăsa să transpară ceva mai mult sau mai puțin compromițător. Cel de-al doilea ne poartă în zona valorilor morale, unde discreția devine o opțiune comportamentală, chiar existențială. Nu cred că exagerez spunând că, din punct de vedere psiholingvistic, cele două accepțiuni evoluează invers proporțional. (M-ar interesa opinia strălucitei mele prietene, prof. Rodica Zafiu.) Dacă, în uzul limbii, primul înțeles devine tot mai necesar jocului de-a v-ați ascunselea în care ne antrenează universul hiperconectat și mediatizat, celălalt, în schimb, se estompează văzând cu ochii, fiindcă implică zona delicată a ființei lăuntrice, a „omului etic“, a fondului instrinsec, atât de puțin... spectaculos. Utilizarea eufemistică a „discreției“, ca ascunzătoare sau paravan, prosperă așadar în defavoarea celei morale, care își diminuează simțitor relevanța. Mai mult decât atât, intrarea în desuetudine a discreției ca valoare umană este acompaniată de conotații peiorative care confundă tot mai mult acest rafinament sufletesc sau caracterial cu neputința, slăbiciunea sau eșecul social. Oricine reflectează însă câtuși de puțin înțelege că lucrurile nu stau astfel și că discreția are rădăcini adânci, care ajung la kenoză. Adică ștergerea totală de sine într-un scop superior. O formă paradoxală de forță (creatoare), al cărei apogeu l-a atins doar Mântuitorul.
Ce ne face azi imuni la criterii tainice, precum cel al discreției? În context ciberspațial, este limpede că uriașele avantaje propuse de lumea-web se împletesc cu o serie de metamorfoze neprevăzute, una dintre acestea fiind refuzul tot mai violent al anonimatului. De la reality-show-ul anilor ’90 la Facebook-ul actual, aventura socializării, a extrovertirii cu orice preț a atins cote uluitoare, iar o modă de ultimă oră grăiește elocvent. Este vorba de instantaneul selfie post-sex, plasat pe Internet în timp real, pentru a face cunoscută starea de excepție a partenerilor (într-un tablou, jalnic altminteri, al intimității exfoliate de bună voie). Notorietatea în acest orizont, lipsit încă de o grilă de valori fiabilă, este atât de ademenitoare încât cine mai stă să cugete dacă merită sau nu să se lase prins în mrejele ei?! Cu atât mai puțin își vor pune frâu veleitarii din sfera culturii, bunăoară, unde graba afișării de sine (pe forumuri, bloguri, site-uri etc.), vedetismul complexat sau autopromovarea fără fond sunt izbitoare, dovedindu-se chiar mai poluante decât maimuțărelile amintite anterior. Varii semidocți, sufocați de povara anonimatului, se vor manifesta cel mai adesea agresiv, pe orice tip de platformă, doar-doar cineva să-i repereze și să-i respecte ca formatori de opinie... Neîndoielnic însă, autostrada libertății de expresie și cunoaștere a zilelor noastre rămâne un acquis fără precedent, iar domeniul emergent al culturii digitale sau al criticii Internet este cel care va putea lămuri, în timp, dilemele sau efectele colaterale ale erei tehnologice.
Papa Ioan Paul al II-lea |
În ciuda aparențelor, discreția ca virtute nu este o vorbă goală. Ea există și este întrupată, contra curentului, de numeroase persoane sau personalități. Doar că nu mai prea există instanțele care să o prețuiască. Așa cum se găsesc tot mai puțini amatori pentru preluarea unui asemenea model. Recenta canonizare a Papei Ioan Paul al II-lea ne oferă o situație paradigmatică în ceea ce privește valențele multiple ale discreției ca opțiune existențială. Atât biografia lui Karol Wojtyła, cât și lunga sa carieră de Suveran Pontif au împletit de minune smerenia și puterea, demonstrând, pe viu, că acest paradox fondator al creștinismului este oricând posibil și spornic. Cum putea fi modest întâistătătorul unui imperiu transcontinental numărând peste un miliard de suflete? - se pot întreba unii. În ce constă umilitatea celui mai mediatizat și umblăreț Papă din istorie? - se vor nedumeri alții. Ei bine, tocmai ștergerea de sine în fața Mesajului evanghelic pe care îl avea de răspândit, asumarea posturii de slujitor (al lui Hristos și al aproapelui), înaintea celei de lider spiritual glorios, constituie sursa acestui efect de bun-simț, umanitate și iubire pe care Karol Wojtyła a reușit să-l transmită de-a lungul numeroaselor sale peregrinări fiecărei persoane în parte, indiferent de confesiune. Și parcă, pentru a-l ajuta să fie mai convingător, iconomia divină l-a situat, pe de altă parte, în descendența versetului paulin din Epistola a II-a către Corinteni: „Și pentru ca să nu mă trufesc cu măreția descoperirilor, datu-mi-s-a mie un ghimpe în trup, un înger al Satanei“. La numai trei ani după urcarea pe Sfântul Scaun, în 1981, Ioan Paul al II-lea este ținta unei tentative de asasinat, în urma căreia problemele tot mai grave de sănătate se vor ține lanț. Iertându-și potențialul asasin și primind suferința ca pe un dar, Papa Wojtyła și-a purtat crucea fără ostentație, blindat de credință și încurajându-i astfel pe mulți. Cazul paradigmatic al acestui Sfânt demonstrează, prin popularitatea globală care i-a accelerat canonizarea, că smerenia are în continuare priză la public în lumea contemporană și că poate domina mediatizarea. Cu condiția să fie trăită. Istoria sfințeniei este, în fond, o istorie a „discreției“ umane, sub mii de înfățișări/chipuri. Ea mai arată că estomparea sinelui într-un scop nobil e totdeauna răsplătită în chip neștiut, printr- o cinstire pe cât de necăutată, pe atât de trainică. Vă las bucuria de a întocmi o listă a discreției universale după cum credeți. (Eu aș începe cu Părinții pustiei, ajungând, prin Tereza de Calcutta, la Rafail Noica.)
Dincolo de frontiera sinaxarelor, lucrurile nu se schimbă fundamental. Deși, în epoca lui homo videns - placat - pe - homo ciberneticus, căutătorii notorietății facile sunt majoritari, există printre noi armata ascunsă a celor care aleg penumbra autenticității. Discreția pentru aceștia nu se reduce însă la acceptarea lipsei de vizibilitate mondenă, mediatică. Ea presupune acceptarea unui ascendent (indiferent de ordinea în care e situat acesta) care guvernează realizări notabile în orice sferă de activitate; a unei meniri mai presus de interesele personale, care ecranează ambiția stearpă. Din această perspectivă, meritul cumpătării socio-mondene se dovedește cu atât mai mare, cu cât palmaresul unei persoane e mai bogat, iar efortul creator sau căutător mai intens. Putem identifica în prezent sau în trecut, pe lângă sfinți, mari laici remarcabili prin forța de „crez“ a discreției lor (ramificată în modestie, smerenie, delicatețe). Printre aceștia se află medicii fără arginți, filologii, savanții, colecționarii, cercetătorii, unii artiști, puțini politicieni și, nu în ultimul rând, foștii deținuți politici. Întotdeauna, oamenii de conținut. Răbdători. Curajoși. Liberi în raport cu vitrina socială. Tinerii să nu se teamă! Discreția nu e defetistă, ci laborioasă. Altminteri, s-ar numi trândăvie sau lene. Nu e obligatoriu ca cineva să apară în mod regulat la TV, să posteze cotidian imagini sau comentarii pe Facebook sau chiar să publice o carte pe an, pentru a-și justifica valoarea. Dimpotrivă, e bine știut că gestația secretă și consecventă e cea mai sigură formulă a performanței. Faptul că discreția nu este complet ieșită din uz în lumea secularizată o reprezintă chiar... nostalgia acestei calități personale, care „cucerește“ VIP- uri de tabloid sau show-mania, generând un succedaneu. Cu alte cuvinte: vă anunțăm pe toate căile (blog, Facebook, Twitter) că vrem să fim discreți; sau că am fost discreți. Adică ne-am căsătorit / am divorțat fără să știe nimeni, ne-am retras într-un loc exotic, am reziliat în secret cutare contract, iar acum a venit momentul să fiți la curent cu izbânda noastră morală. Nu puneți întrebări și admirați-ne! Firește, în asemenea cazuri, strategia de imagine e mult prea transparentă pentru a fi luată în serios, deși fenomenul rămâne interesant. Opțiunea autentică pentru o atitudine rezervată se face, nu se spune. Și nici nu se publică în ziar. Doar atunci când reprezintă fructul propriei convingeri, o asemenea alegere ne duce, pe firul apei, la înțelegerea unui lucru extraordinar: în spatele ușilor închise ale ființării umane, se pot petrece minuni. //