De același autor
De ce abia acum se pedalează pe ideea unei falii între calitatea de om instruit și cea de om al cetății, în condițiile în care, de facto, au existat și există intelectuali la vârful vieții publice din România încă din ‘90?
Vehiculat cu sârg de câțiva ani încoace, până la a deveni un laitmotiv insurmontabil, raportul intelectualului cu viața politică s-a conturat treptat în termeni de adversitate. Implicând, în subtext, o contradicție de fond între calitatea de om cu studii și cea de politician. Automatisme de tipul „ce să caute intelectualii în politică?“ sau „poate un intelectual să facă față junglei politice?“ sau „tot respectul pentru intelectuali, dar să nu aibă pretenția să ne ia locul nouă, celor învechiți în meserie“ s-au răspândit în așa măsură, încât riscă să dea peste cap întreaga logică a relației menționate.
Ca mulți alți termeni sau sintagme lansate în uz pe căi media, la noi, accepțiunea cuvântului „intelectual“, cu sensul de „inapt pentru provocările vieții publice“, este pe cât de pripită, pe atât de inconsistentă. Din punct de vedere etimologic, bunăoară, nimic mai armonios decât asocierea între lat. intellectus și gr. politiki. Încă de la Platon citire, numai cel dotat cu înțelegere superioară și conștiință poate garanta buna gestionare a comunității. Apoi, istoric vorbind, prezența oamenilor cultivați în fruntea statelor sau a guvernelor a contrastat întotdeauna cu situația inversă, când indivizi rudimentari sau ratați intelectual au manevrat frâiele puterii (Hitler, Ceaușescu etc.). În fine, la nivel sociologic remarcăm adesea că, în țări occidentale, lideri percepuți ca „neintelectuali“ au ajuns frecvent ținta ironiilor sau a criticilor de presă, tocmai pe acest temei (George W. Bush sau Silvio Berlusconi sunt cazuri notorii; dar nici fostul președinte Sarkozy nu a scăpat prea ieftin). La noi, însă, lipsa de logică a presupusei adversități semantice își trage nonsensul și din altă parte.
Privind cronologic, ne vom aminti că termenul de intelectual a început să fie discriminat în contextul alegerilor din 2008, când Toader Paleologu și Sever Voinescu pășeau curajos din sfera cărților, candidând pentru un loc în parlament. Atunci se făceau auzite primele exclamații de genul: „cum, oameni ca voi să intre în mizeria vieții politice?“, „să coboare în arena leilor“? Ca și cum, anterior acelui moment, în politica românească nu ar fi existat intelectuali! De circa doi ani încoace, cu prilejul reașezărilor mai vizibile din zona de centru-dreapta, formula în circulație a devenit „grupul intelectualilor“ (cu aceeași conotație dezavantajoasă), marcând reliefarea progresivă a unor personalități precum Preda, Macovei, Voinescu, Neamțu, Papahagi, Funeriu, Baconschi, al căror discurs radical reformist i-a deranjat pe mulți, din toate taberele. Întrebarea legitimă este, așadar: de ce abia acum se pedalează pe ideea unei falii între calitatea de om instruit și cea de om al cetății, în condițiile în care, de facto, au existat și există intelectuali la vârful vieții publice din România încă din ‘90? E suficient să-i amintim pe: melomanul Iliescu, eruditul Năstase, poliglotul Roman, reputatul istoric Răzvan Theodorescu, emerita profesoară Zoe Petre, dar și pe scriitorii Radu F. Alexandru, Varujan Vosganian sau Markó Béla... Care e deosebirea? De ce unii ca aceștia nu au fost sancționați, în ascensiunea lor, de mentalitatea segregării? Răspunsul dezleagă în mod trist o stare de lucruri, explicând și lipsa de logică a disjuncției de la care plecam.
Diferența de tratament (fie și simbolic) provine din două tipuri de poziționare. Oamenii de cultură înregimentați, partizani, fidelizați în fel și chip de o tabără sau alta, integrați unui discurs pe care sunt deciși să nu-l contrarieze, nu vor antagoniza niciodată mediul, nu vor produce tensiune în establishment, pentru că rămân întotdeauna datori cu ceva acestuia. Prin urmare, vor fi lăsați în pace. Nearătați cu degetul. În schimb, când în peisaj își fac apariția inșii cosmopoliți, cu background sigur, liberi prin formație și opțiuni, pledând frontal pentru un nou mod de face politică în România, ei sunt imediat etichetați ca intelectuali într-un sens deformant, adică: nerealiști, lipsiți, vezi Doamne, de experiență sau pragmatism. Pe scurt, incompatibili cu rigorile vieții publice. Și astfel, încet-încet, grupul intelectualilor, intrat în colimatorul semantic al actualității, se trezește victima propriilor... facultăți, generând o reacție înrudită pe undeva cu ura de clasă. De altfel, un moment ilustrativ din perspectiva acestei dihotomii îl reprezintă strategia de anexare a intelectualilor din decembrie ‘89, când persoane relevante precum Doina Cornea, Ion Caramitru sau Ana Blandiana, de pildă, erau prinse în capcana unei manipulări media care le propunea discret avantaje politice, în schimbul prestigiului lor moral-cultural, bun de pus în vitrină. Un troc pe care cei menționați l-au denunțat rapid, eliberându-se, dar pe care alții îl perpetuează și azi.
Este la fel de adevărat, pe de altă parte, și altceva: că, în orizontul nostru politico-mediatic, intelectualii, din orice categorie ar face parte, au fost și sunt, oricum, minoritari. E suficient să citim cu un ochi cât de cât exigent ziarele, să urmărim televiziunile sau intervențiile în parlament, pentru a realiza cât de dezechilibrată este balanța în favoarea veleitarilor, a semidocților sau chiar a impostorilor, respectiv în defavoarea oamenilor cu pregătire solidă și bine educați. Observând tonul și limbajul exprimării publice care ne agresează zilnic, avem deja motive de îngrijorare; dacă la acestea adăugăm erorile, inexactitățile sau gafele culturale frecvente în mass-media, dezamăgirea nu face decât să crească; iar dacă, peste toate, reflectăm serios și asupra modului iresponsabil în care e tratată, la cel mai înalt nivel, chestiunea plagiatului, vom înțelege nu doar că există o legătură necesară între omul învățat și omul politic, dar că, fără intelectuali adevărați la vedere (sau la putere), o societate se duce de râpă. Nu în ultimul rând, pentru că va fi incapabilă să ofere tinerelor generații modele viabile.
Să nu creadă cineva că prezenta reflecție s-ar putea justifica, fără a pune sub lupă însăși categoria celor cu studii avansate și doctorate în străinătate despre care a fost vorba până acum, plonjați de bună voie în vârtejul destinului public. Pe cât de solidă se poate dovedi formația cuiva, pe atât de insidioase apar vulnerabilitățile de ordin caracterial, umoral. Astfel, călcâiul lui Achile este, în cele mai multe cazuri, orgoliul, dublat de iluzia că omul valoros prin cultură poate face (aproape) totul singur. Atitudine din care decurg aroganța, oportunismul sau chiar lipsa solidarității între susținătorii unei cauze comune. De ce trei, patru liste cu participanți la Salonul Cărții de la Paris!? De ce două, trei partide miniaturale pe aceeași zonă politică, create de intelectuali!? De ce zâzanie între generațiile de scriitori valoroși?! Indiferent de cauzele punctuale (asupra cărora nu avem cum să ne oprim), de argumentele unora sau ale altora, un lucru e greu de tăgăduit: intelectualii noștri, azi, nu reușesc performanța slujirii. Și, mult prea anevoios, asumarea dezideratului comun. De la înălțimea aptitudinilor lor, acești oameni de soi au însă, teoretic, absolut tot ce le trebuie pentru a analiza, a drămui și mai ales a proiecta în viitor opțiunile lor... de moment. Ca la șah. Căci tocmai clarviziunea câștigată prin studiu îi obligă să-și dea măsura în momentul confruntării cu realitatea, anticipându-i corect evoluția. Dar e drept că nu depinde numai de ei. Măcar pentru a-și recuceri locul pe care l-au avut cândva în societatea românească, personalitățile au nevoie și de încrederea unui public larg care, deocamdată, pare dispus să înghită nemestecată echivalența semantică la ordinea zilei: intelectual=inactual.
Fără a face eroarea de a idealiza în bloc trecutul, nu putem rămâne insensibili la unele oglindiri semnificative pe care ni le propune implicit. Astfel, recenta evocare dedicată împlinii a 125 de ani de la inaugurarea Ateneului, marcată de conferința-spectacol a prof. Cristina Vasiliu, din Rotondă, îl punea pe cetățeanul contemporan în situația de a conștientiza cât de mult s-a pierdut, în doar un veac și ceva, din entuziasmul și consecvența intelectualilor de atunci, gata să pună totul (relații publice, averi) în slujba unui vis nobil: acela de a oferi Societății Atheneul Român edificiul meritat. În peste două decenii de uriașe eforturi pe acest șantier al culturii naționale (1865 – 1888), Exarhu, Urechia, Kretzulescu și adepții lor mai reușeau încă ceva, prin forța exemplului personal: să-și convingă compatrioții că, „dând un leu pentru Ateneu“, vor contribui la o zidire solidară, pe termen lung. Lucru care se confirmă astăzi și la care suntem datori să cugetăm împreună, din nou. //