De la răul cel mai mic la răul cel mai mare

Mihaela Miroiu 07.08.2012

De același autor

În contextul acestui articol, prin răul cel mai mic voi înțelege democrația electoralistă și statul stabil1, iar prin răul cel mai mare voi înțelege regimul hibrid-autoritarist și statul eșuat.

În ultimii ani, România a scăzut cu 9 punc­te în ierarhia regimurilor politice2. De la locul 50 în 2008, a ajuns la locul 56 în 2010 și 59 în 2011 în clasamentul mondial, situându-se pe ultimul loc în Uniunea Europeană, în­tre democrațiile „defecte“ ale lumii (Democracy In­dex. 2011). Aveam un scor general de 6,54 puncte, ca­re este rezultatul unei me­dii între: 1) procesul elec­toral și pluralismul – 9,58; 2) funcționarea guvernului – 6,07; 3) participarea po­litică – 4,44; 4) cultura politică – 4.38; 5) libertăți civile – 8,24. Rămânem totuși o de­mocrație electoralistă. Acum, indi­ca­to­rul cu cel mai mare scor, procesul elec­toral și pluralismul, se prăbușește ver­ti­gi­nos, iar în condițiile arbitrariului complet în respectarea legilor, aceeași soartă o îm­brățișează și libertățile civile. Cu alte cu­vinte, tindem să rămânem repetenți și să fim exmatriculați. Niciunul dintre in­di­ca­tori nu ne va trece clasa în termeni de de­mocrație. În nici trei luni, am căpătat ca­rac­teristicile regimurilor hibrid-au­tori­ta­riste, ieșind din rândul celor democratice.

În privința caracteristicilor statului (ca stat de drept, cu autoritate legitimă), aveam 126 puncte în primăvara acestui an (Failed States Index, 2012), un scor me­diu, care ne așeza în rândul statelor sta­bile, destul de departe însă de statele cu o construcție durabilă. Eram pe ultimul loc în UE. În Europa, mai jos ca noi era doar Albania. Eram un stat mai înapoiat decât Bulgaria pe aceste coordonate, dar păs­tram caracteristicile politice minim ne­ce­sare unei situații onorabile ca democrație și stat de drept.

Care cred că sunt explicațiile fragilității noastre din trecutul recent și ale crizei deosebit de pe­riculoase prin care trecem acum, când, metaforic vor­bind, mergem ca Titanicul, direct spre iceberg, cu toa­tă viteza, prin iconștiența paranoică a conducătorilor, interesele lacome ale pasa­gerilor de pe puntea su­perioară și gălăgia per­su­a­sivă a presei iresponsabile și ambițioase? Cu alte cuvinte, cum de am ajuns de la răul cel mai mic la riscul răului cel mai ma­re?

Voi rezuma cauzele fragilității anterioare și ale crizei actuale.

1. Vicierea alegerii raționale și a procesului electoral. Votul uninominal a scos din scena politică persoane care aveau virtuți și valori profesionale și politice, înlo­cu­indu-le cu „cai de circ“, mediocri, fără scrupule, dar cu limbariță populistă, bani de campanie, capabile de manipulare și șan­taj. În condițiile votului pe liste, par­tidele își permiteau să pună caii de circ în față, dar să facă loc și profesioniștilor ono­rabili, ca să aibă cu cine guverna. În plus, partidele și-au pierdut orice identitate ide­o­logică și, prin aceasta, orice valori mo­rale.

2. Bună parte din slaba cultură politică se datorează tipului de presă care a înlocuit pe deplin echilibrul, informarea și analiza cu răcnetul arțăgos, dezinformarea și ma­nipularea, la comanda patronilor sau di­rec­torilor.

3. Participarea politică a cetățenilor este tot mai slabă, fiindcă neîncrederea în par­tide, ca promisiuni, ghidare, serviciu în slujba cetățenilor le determină retragerea contemplativ-năucită în fața tele­vizo­are­lor. Pe scurt, cetățenii nu sunt re­pre­zen­tați de partide.

4. În parlament, regula majorității tindea să devină tirania majorității, iar acum aceas­ta se desăvârșește pe față.

5. Guvernele anterioare l-au lăsat pe pre­ședinte să își facă numărul de căpitan de navă în furtuna crizei. Prin aceasta, ele au părut lașe, iar președintele de un curaj ci­nic și dictatorial. Presa și partidele ad­ver­se au reușit să personalizeze „răul“ în­truchipat în Băsescu și să convingă o bună parte dintre oameni că unica salvare este să scape de el.

6. Reușind să contribuie la eliberarea jus­tiției, fie și parțial, președintele lasă im­presia că este ctitor principal al destruc­turării rețelelor mafiote ale clienților trans­partinici, în tentativa lor de capturare a statului. Au loc arestări și condamnări de­finitive. Este condamnat și arestat chiar și fostul prim-ministru Adrian Năstase. Se pregătesc cel puțin două condamnări de proporții ale marilor potentați Voiculescu și Patriciu. În plus, contribuie fățiș la da­rea în vileag a plagiatului actualului prim-ministru și pierderea onorabilității aces­tuia.

7. Să treci de la lăcomia opulentă, pu­ter­nică și fără scrupule, la precaritatea umi­litoare a închisorii este inacceptabil pen­tru marii și micii potentați, dar este inac­ceptabil în perspectiva dorinței de putere, chiar și pentru „caii de circ“ scoși în față grație marilor potentați. „Politicienii“ aflați în funcții principale par să își fi pier­dut atât de tare uzul rațiunii încât să și creadă că sunt „salvatorii patriei“.

8. Potentații declanșează un proces de sal­vare personală, incitând sau șantajând po­liticienii să calce în picioare Constituția, legile, viitorul României în UE, să conducă la sărăcirea accentuată a populației ca să pună capăt amenințării că urmează să se adapteze brusc de la palat la celulă, de la putere discreționară la cel mai umil sta­tut.

Urmează o avalanșă fără precedent de acte de guvernare care scot România din rân­dul democrațiilor electoraliste, dar și al statelor stabile. Ne îndreptăm spre regim hibrid-autoritarist și spre un stat ame­nințat cu eșuarea, lipsit de autoritate le­gitimă și, după cum se vede, incapabil să își asume nici măcar o dată elementară: câți cetățeni are. Acest proces auto­dis­tructiv nu poate să fie oprit decât tot de către politicieni, de către cei rezonabili, in­diferent de partid. Ei trebuie să facă acum o alegere crucială între cetățeni, stat și de­mocrație, pe de-o parte, și mafiile rapace, secondate de colegii lor politici ires­pon­sabili, distrugătoare de stat și de demo­crație, pe de altă parte. //

Note:

1. Statele sunt clasificate în: 1) durabile, 2) stabile, 3) fragile (în cotă de alarmă) și 4) state eșuate (vezi Failed States Index, 2012).
2. Clasificate în: 1) democrații consolidate; 2) democrații defecte; 3) regimuri hibride și 4) regimuri autoritare.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22