De același autor
Nicio societate democratică nu s-a consolidat îngăduind o confuzie perpetuă între informare și libertate de opinie, pe de-o parte, și insultă, denigrare și calomnie, pe de altă parte.
Exercițiile noastre de prețuire lucidă (nu de adulare) sunt din ce în ce mai rare, iar cele de demolare și desconsiderare oarbă și furioasă, din ce în ce mai dese. Scriu pentru că am simțit din plin gustul amar al suferinței unui om autentic, în articolul Opinie și troc, publicat recent în Adevărul.
Andrei Pleșu nu este la primul exercițiu de exteriorizare a mizeriilor spuse sau publicate pe seama sa. A mai făcut-o, inclusiv cu umor spumos, de pildă, cu referire la curajoșii comentatori bine pitulați în dosul anonimatului. Atunci nu am simțit nevoia să scriu, acum, da. Motivul este acela că Andrei Pleșu nu mai poate face haz de jegul uman. I-au pierit umorul, înțelegerea și acceptarea. E prea mult. Atacurile denigratorilor şi calomniatorilor îi depășesc proverbialele resurse de umanitate caldă și adesea veselă datorită cărora nu este doar admirat, ci și iubit de către cei care îl cunosc din cărți și din viață. Eu, una, mă declar printre cei/cele care au avut privilegiul direct și indirect să trăiască ceasuri de grație intelectuală încărcate de sensibilitate și frumusețe omenească, așa cum rar ne e dat să trăim, concertate de acest maestru al umanității calde care este Andrei Pleșu. Și aceasta nu tocmai în situația apropierii ideologice dintre noi, ba chiar uneori în deplină confruntare de opinii. Ceea ce m-a apropiat însă întodeauna de această minte și de acest suflet este mult mai important: farmecul intelectual, umanismul de substanță, acceptarea pluralismului, verticalitatea, autenticitatea, uriașa capacitate de a face școală. Povestea Colegiului Noua Europă ar trebui scrisă ca pildă de donquijotism eficient într-o lume mioritică, leșinată să distrugă termenul de comparație. Notă pentru cârtitori: da, am fost bursiera Colegiului, dar nu m-a „mituit“ Pleșu. Era atunci ministru și nici măcar la selecție nu a participat. Am avut parte de un juriu internațional lipsit de sensibilități și parti-pris-uri față de rețelele locale, cum de altfel au avut și alții.
Ar fi o uriașă pierdere ca un asemenea om să pună armele jos și să se predea, strivit de silă și deznădejde față cu interminabile cete de oameni goi care îi judecă pe alții, firește, după chipul și asemănarea lor: simbriași fără credințe, mercenari la comandă, oportuniști fără frontiere, „degrabă vărsători de sânge nevinovat“, dacă interesle partidului sau finanțatorilor o cer. Cred că asemenea oameni nici măcar nu înțeleg cum este să fii altfel: să crezi în ce spui, să ai principii morale solide, să nu ai un preț de cumpărare, să slujești idei și valori, nu pe potentații zilei.
Mă simt ușor necalificată moral să îi spun să nu predea armele, atunci când eu, de exemplu, aproape că am făcut-o. Am numit propria retragere: acțiune din instinct de conservare. M-am simțit copleșită de jeg și de sentimentul că în politică și mai ales în media „niciodată golul n-a sunat mai tare“. Să urmăresc talk-show-uri înseamnă, de multe ori, conectarea voluntară la o sursă de zumzet și adesea de răget, emoțional dureros și moral strivitor. De ce aș mai face asta? De ce să experimentez pe propria mea minte și sensibilitate transformarea unor „câini de pază“ ai democrației în câini turbați? De ce să mai public și apoi să citesc multe comentarii insultătoare, mocirloase și să ajung sistematic în starea Ecleziastului: Deșertăciunea deșertăciunilor! Totul nu-i nimic altceva decât deșertăciune. La ce bun toate astea, odată ce moral ne rostogolim pe un tobogan, fără stavilă? În afara verii trecute, cea a vrajbei radicale și a deraierii periculoase, când am simțit ca pe o urgență exprimarea publică, am procedat ca în anii ‘80, când m-am retras între elevi și prieteni: m-am reîntors doar la profesorat și cercetare, zicându-mi, la fel ca în comunism: prezentul e ratat, trebuie să pregătesc viitorul.
Andrei Pleșu cunoaște foarte bine gustul dulce-amar, uneori chiar gustul de cianură al donquijotismului (Socrate este un exemplu ilustru). Spune că se apropie de pensie (felul în care o face lasă să se întrevadă deopotrivă ușurarea și durerea), deși știe atât de bine că oamenii de talia lui se pensionează intelectual doar când încetează să mai răsufle. Eu cred că a căzut într-o capcană întinsă de obiceiul nostru de a prețui discret și de a detesta zgomotos. Poate că e vremea să își întoarcă fața către „esenieni“ ca să își regăsească semenii tăcuți. Poate că a sosit timpul să rupă tăcerea „esenienii“ care au bătut în retragere sau cei care își poartă neștiut și discret valoarea umană și profesională. Poate, cine știe, devenim și noi în sfârșit capabili să înțelegem că, oricât ne-ar despărți preferințele filosofice, ideologice sau politice, unde este valoare are loc toată lumea și că datoria noastră morală (mai ales a celor „pensionabili“) este să păstrăm viu simțul valorii în fața tăvălugului mizeriei morale.
Cred, de asemenea, că nicio societate democratică nu s-a consolidat îngăduind o confuzie perpetuă între informare și libertate de opinie, pe de-o parte, și insultă, denigrare și calomnie, pe de altă parte. Avem și responsabilități, nu numai drepturi. Ne este exagerat de lehamite de procese ca să punem capăt acestei confuzii. Dar dacă cei care insultă, denigrează și calomniază nu plătesc în sancțiuni profesionale și bănești, vor continua să o facă, iar noi vom continua să plătim cu durere, amărăciune și deznădejde, devenind colaboraționiști involuntari la lipsa de civilizație și la lezarea statului de drept. Am fost prea sentimentali și prea puțin dispuși să acționăm rațional ca să se facă dreptate. //