De același autor
Desființăm biblioteci cu nepăsare, ca și când aceste instituții de cultură și instruire ar aduce cel mai mare rău țării. La ce bun să mai avem biblioteci, dacă se poate trăi și fără ele, când avem Internetul care, prin copy–paste, rezolvă orice, consideră domnii miniștri.
În ultimele luni mi-am amintit frecvent de celebrul roman a lui Ray Bradbury, Fahrenheit 451, după care s-a făcut un film la fel de celebru regizat de François Truffaut. Cartea este o distopie, în care se prezintă o societate viitoare supertehnologizată, unde cărțile sunt în afara legii și „pompierii“ le ard pe cele pe care le găsesc. Titlul se referă la temperatura la care hârtia se autoaprinde. Această societate instituie teroarea împotriva tuturor deținătorilor de cărți. Prin dispariția cărților se elimină îndoiala din mințile oamenilor, pe care societatea vrea să-i transforme în roboți prin spălarea creierilor.
De ce sunt obsedat de această carte? Pur și simplu fiindcă ceea ce se întâmplă astăzi în România nu e foarte departe de distopia lui Ray Bradbury.
Politica promovată de guvernele postdecembriste împotriva bibliotecilor, care a atins punctul culminant cu Guvernul Ponta, a dus la dispariția (nu închiderea!) a mai multor mii de biblioteci în România, chiar dacă nu se practică direct autodafeul ca în romanul menționat mai sus. Bibliotecile cele mai afectate de acest fenomen sunt cele publice comunale și cele școlare, dar și marile biblioteci. Dacă la sfârșitul anului 1989 existau, conform Anuarului Statistic al României, 20.773 de biblioteci, la sfârșitul anului 2012 numărul acestora scăzuse la aproape jumătate, fiind de numai 11.309. Am avut oare prea multe biblioteci și a fost nevoie să scadă atât de drastic numărul lor?
Dimpotrivă, biblioteca înseamnă o șansă în plus la lectură, cu atât mai mult cu cât ne aflăm pe ultimul loc între țările Uniunii Europene în privința tinerilor de 15 ani care au dificultăți de lectură și înțelegere a unui text (peste 40%), fapt confirmat de rapoartele anuale PISA (Programul Internațional pentru Evaluarea Elevilor, care cercetează cunoştinţele şi abilităţile necesare integrării sociale, dobândite în învăţământul obligatoriu, asimilate de către elevi). Strategia europeană pentru 2020 pentru ocuparea forţei de muncă şi creşterea economică, care urmărește reducerea abandonului şcolar sub 10%, precum şi cel al creşterii procentajului de absolvenţi la cel puţin 40%, acordă un rol important bibliotecii în acest proces. Trebuie să ne reamintim că, în lipsa deprinderilor de lectură, mulți absolvenți de liceu nu sunt în stare să facă o compoziție cât de cât coerentă, că există licențiați care nu știu să facă o cerere de angajare și că învățământul, în general, este de o calitate care scade de la an la an, dar nu întreprindem nimic pentru ameliorarea acestei situații. Dimpotrivă, desființăm biblioteci cu nepăsare, ca și când aceste instituții de cultură și instruire ar aduce cel mai mare rău țării. La ce bun să mai avem biblioteci, dacă se poate trăi și fără ele, când avem Internetul care, prin copy–paste, rezolvă orice, consideră domnii miniștri.
Dacă regimul comunist a avut păcatele lui, în privința bibliotecilor nu-i putem reproșa lucruri grave. A înființat și dezvoltat o rețea vastă de biblioteci. Toate aceste biblioteci, după 1989, au urmat un proces de așa-zisă restructurare, de fapt de desființare. Au dispărut mai întâi bibliotecile sindicale, care aveau funcția de biblioteci publice aflate în subordinea întreprinderilor și instituțiilor de stat. Milioanele de volume pe care acestea le dețineau au fost practic distruse, în absența unei hotărâri guvernamentale privitoare la orientarea publicațiilor spre alte biblioteci, îndeosebi spre bibliotecile comunale și școlare aflate în permanentă penurie de cărți. În ordinea dezastrelor, a urmat Biblioteca Institutului Național de Informare și Documentare (INID), a cărui colecție, formată din două milioane de volume, în urma retrocedării spațiului în care se afla, a fost evacuată în comuna Măgurele și, pur și simplu, aruncată într-o magazie în care ploua. Vă imaginați că toate aceste publicații au putrezit. Nicio autoritate nu s-a sesizat de acest bibliocid și nu s-au căutat vreodată vinovații. Și așa, an de an, prin neglijența sau rea-voința guvernanților, zeci de biblioteci au dispărut.
Între dezastrele recente în rândul marilor biblioteci se înscrie și desființarea recentă a Bibliotecii Pedagogice Naționale „I.C. Petrescu“ din București. Sub pretextul retrocedării clădirii în care biblioteca funcționa de peste 50 de ani, se emite Ordonanța de Urgență privind modificarea Legii Educației din data de 23 decembrie 2013 (exact în perioada vacanței de Crăciun, spre a se afla cât mai târziu), în care, la penultimul punct, se vorbește și despre „reglementarea statutului Bibliotecii Pedagogice Naționale «I.C. Petrescu», care devine secție a Bibliotecii Centrale Universitare“. Și aceasta, chipurile, din grija pentru instituția care „se află într-un mare pericol de a pierde fondul de cărți și locurile de muncă ale salariaților“. Prin această ordonanță de urgență, de fapt, se desființează cea mai importantă bibliotecă pedagogică românească, iar consecințele pentru învățământul românesc vor fi dezastruoase.
Anul trecut, Biblioteca Pedagogică Națională „I.C. Petrescu“ și-a serbat 133 de ani de existență. De la 1880, data înființării sale, și până astăzi, biblioteca și-a dezvoltat colecțiile în domeniul științelor educației, cuprinzând întreaga literatură pedagogică națională și o valoroasă literatură străină. În colecțiile sale se află bibliotecile unor prestigioase instituții din trecut, ca Școala Normală Superioară, Seminarul Pedagogic Universitar, Casa Școalelor, fonduri provenite din bibliotecile lui Alexandru Odobescu și Titu Maiorescu sau din acelea ale unor renumiți pedagogi români, ca I. Zalomit, Onisifor Ghibu, I.C. Petrescu etc. În întreaga sa istorie, Biblioteca Pedagogică Națională „I.C. Petrescu“ a sprijinit necontenit formarea și perfecționarea profesorilor din învățământul gimnazial și liceal. Păstrând proporțiile, această bibliotecă este tot atât de importantă pentru țara noastră ca și Biblioteca Academiei Române. Ceea ce sporește dramatismul acestui act necugetat este faptul că Biblioteca Centrală Universitară din București nu poate prelua mai mult de 30.000 de volume din cele 450.000, cât deține în prezent Biblioteca Pedagogică Națională, din cauza spațiului insuficient de depozitare de care dispune. Ce se întâmplă cu restul de 420.000 de volume adunate de atâtea generații de cărturari români?! Recurgem la auotodafeul cărților? Nimeni nu a realizat un studiu de impact al acestui demers. Nimeni nu a analizat la BCU București spațiile, pentru a vedea dacă colecțiile Bibliotecii Pedagogice Naționale își găsesc loc în această bibliotecă. Pentru cei care nu cunosc nici istoria și nici destinația celor două biblioteci, lucrurile par firești, dar, în realitate, prin această măsură, se distrug două biblioteci. BCP este biblioteca științifică a pedagogiei românești cu structură a colecțiilor preponderent educațională, în timp ce BCU este bibliotecă universitară cu publicații legate de formarea studenților, dar și cu publicații științifice de cel mai înalt nivel pentru profesorii și cercetătorii din centrul universitar românesc. Prin transferul fondurilor pedagogice, BCU nu va mai avea niciun spațiu de creștere a colecțiilor proprii și va fi nevoită ea însăși să solicite spații în alte clădiri din București.
Culmea ironiei – decizia de a desființa BCP a fost luată chiar de Ministerul Educației, cel care ar fi trebuit să o protejeze, fiindcă această instituție infodocumentară reprezintă, sub aspect documentar, interesele majore ale învățământului românesc. Cine plătește pentru acest act iresponsabil? Oare cei care au luat această decizie se gândesc vreo clipă la ce vor spune generațiile viitoare despre fapta lor? Probabil că nu-i interesează! Sub presiunea opiniei publice și a asociațiilor de bibliotecari, ministrul Educației s-a pretat la o diversiune. A lansat zvonul că lipsesc 4.000 de cărți din fondul de patrimoniu al bibliotecii – afirmație dovedită ulterior falsă. Cu alte cuvinte, bibliotecarii fură cărți, așa că e bine că am desființat biblioteca. La fel s-a spus în decembrie 1989, că bibliotecarii au dat foc Bibliotecii Centrale Universitare din București ca să-și ascundă furturile de publicații. Ce zvon mai diabolic de a desființa o instituție decât să-i compromiți pe cei care lucrează în ea?
Altă tentativă de a distruge o mare bibliotecă a aparținut Ministerului Culturii, care a încercat să ia parterul și mezaninul Bibliotecii Naționale a României și să-l treacă pur și simplu în proprietatea sa, cu toate că, de fapt, proprietarul întregii clădiri s-ar cuveni să fie biblioteca – pentru construcția acesteia s-au împrumutat bani de la Banca Mondială. Dacă aplicăm corect legea, Ministerul Culturii este cel care ar trebui să plătească chirie Bibliotecii Naționale pentru spațiile ocupate deja, și nu să încerce să-i ia și alte spații acesteia, prin presiune și șantaj. Erau tocmai spațiile în care se organizau expoziții, conferințe, reuniuni profesionale, lansări de cărți, pentru că nu poate fi concepută o bibliotecă națională fără asemenea spații de organizare a activităților culturale legate de carte. De această dată, aflând la vreme despre intenții, bibliotecarii Bibliotecii Naționale au protestat cu îndârjire, susținuți și de asociațiile profesionale și de intelectuali de vază, prieteni ai bibliotecii, au sensibilizat opinia publică și nu au cedat presiunilor. Se pare că noul ministru al Culturii a înțeles situația și va produce o nouă hotărâre de guvern în care se va mulțumi cu spațiile pe care deja le ocupă. Așteptăm cu atenție rezolvarea!
În ce privește zecile de biblioteci din învățământul gimnazial și liceal, acestea nu au mai primit, începând cu 2009, niciun ban pentru achiziția de publicații. Cum să faci educația pentru lectură, când de șase ani nu se mai alocă nimic pentru biblioteca școlară? Cum să atragi copiii spre lectură cu niște cărți ferfenițite, murdare și pline de bacterii? Legea bibliotecilor prevede că publicațiile pentru copii trebuie reînnoite într-un interval care începe, pentru cei mai mici dintre cititori, de la șase luni de la achiziție. Cine însă mai respectă legile în țara asta?
Referitor la bibliotecile publice din mediul rural, numărul acestora scade alarmant an de an. Numeroase primării nu mai finanțează posturile de bibliotecari din lipsă de fonduri. În puține locuri unde mai există bibliotecari, aceștia sunt folosiți adesea pe post de funcționari la primărie.
Iată că, an de an, veștile rele se înmulțesc. Sperăm, totuși, că în al doisprezecea ceas autoritățile își vor da seama care este rolul bibliotecilor într-o societate civilizată și cât de importante sunt bibliotecile și lectura pentru formarea și informarea oamenilor.
Prof. univ. dr. MIRCEA REGNEALĂ, președintele Asociației Bibliotecarilor din România