De același autor
Multe dintre evoluțiile diplomatice din următoarele săptămâni vor depinde de ce se întâmplă pe câmpurile de bătălie din estul Ucrainei.
Ultimele săptămâni au adus o escaladare a violențelor din Ucraina, culminând cu doborârea avionului Malaysian Airlines de către separatiștii proruși. Liderii occidentali par a fi căzut de acord că doborârea zborului MH17 este un rezultat direct al politicii Rusiei în Ucraina. Acest tragic eveniment le-a refocalizat atenția asupra conflictului și a determinat o înăsprire a atitudinilor față de Rusia, unii comentatori văzând chiar începuturile unui nou Război Rece.
La sfârșitul săptămânii trecute, Uniunea Europeană a adăugat pe lista persoanelor supuse sancțiunilor șefii principalelor servicii rusești de informații, precum și mai mulți lideri separatiști. O serie de grupări paramilitare separatiste au fost de asemenea sancționate, precum și mai multe companii ucrainene din Crimeea, aflate acum sub control rus. Mai mult, instituțiile europene au pregătit o serie de sancțiuni economice mai dure, statele membre UE purtând încă negocieri asupra detaliilor. Măsurile vizează accesul băncilor publice rusești pe piețele financiare din UE, un embargo asupra comerțului cu armament, restricții în ceea ce privește bunurile cu dublă folosinţă - civilă și militară ‒ precum și în ceea ce privește exportul de tehnologii de vârf, în special în domeniul industriei petrolului. UE evită sancțiunile asupra industriei rusești a gazelor naturale datorită importanței acesteia pentru securitatea energetică europeană, iar Franța va beneficia aproape sigur de un text legal care să îi permită livrarea navelor Mistral către Rusia. Limitarea embargoului pe comențul cu armament doar la contractele viitoare a fost susținută și de unele state membre din estul UE, care au încă tehnică de luptă sovietică/rusească și deci depind de livrările de piese de schimb din această țară.
Trupe ucrainiene la 60 de km de Donețk |
Dintre sancțiunile discutate, este de așteptat ca cele financiare să aibă cel mai mare impact. Creșterea riscurilor a făcut deja ca mai mult de 75 de miliarde de dolari să fie retrase de pe piața rusă de la începutul anului. Riscul politic, nesiguranța dată de potențiale noi sancțiuni vor continua să ducă la ieșiri de capital și la scăderea investițiilor în Rusia, economia acesteia aflându-se deja aproape de intrarea în recesiune. Cu toate acestea, în ciuda sporirii presiunii internaționale, președintele Putin nu dă semne că ar intenționa să se retragă din estul Ucrainei. Separatiștii pierd teren în fața armatei ucrainene, dar tancuri și artilerie rusească continuă să treacă granița dinspre Rusia. În ultimele zile apar tot mai multe dovezi că Moscova nu ezită să își folosească chiar armata regulată pentru a bombarda trupele ucrainene, de pe teritoriul Rusiei. Kremlinul pare decis să ignore consensul internațional privind inviolabilitatea frontierelor și să meargă până unde i se va permite. Această criză reconfirmă că speranța Occidentului din anii ’90 de „normalizare“ a Rusiei, de transformare a acesteia într-o democrație a eșuat. Normalizarea nu s-a produs decât parțial, iar revenirea în 2012 a lui Vladimir Putin la un al treilea mandat prezidențial a dat politicilor Kremlinului o tentă naționalistă și mai pronunțată.
Multe dintre evoluțiile diplomatice din următoarele săptămâni vor depinde de ce se întâmplă pe câmpurile de bătălie din estul Ucrainei. Chiar dacă Ucraina va reuși să recâștige controlul asupra estului, este de așteptat ca acțiunile destabilizatoare din partea Rusiei să continue. În același timp, sancțiunile occidentale s-ar putea să nu fie suficiente pentru a schimba calculele președintelui Putin. Există o limită până la care pot merge sancțiunile, iar Rusia are resurse suficiente și o economie diversificată care să-i permită să reziste pe termen scurt unei înrăutățiri a situației sale economice. Liderii occidentali au fost și rămân parțial divizați, au acționat până acum mai mult reactiv și par încă să subestimeze capacitatea Rusiei de a rezista la căderi economice. În același timp, Kremlinul subestimează hotărârea acestor state de a-și apăra valorile.
Prin dobândirea Crimeei, președintele Putin a pierdut Ucraina. Anexând Crimeea și intervenind militar în Donbas, acesta a determinat o sporire a atitudinilor antiruse ale ucrainenilor și a eliminat posibilitatea revenirii la putere în Ucraina a partidei proruse, mult slăbite prin pierderea votanților din Crimeea. Cu toate acestea, Ucraina va rămâne pentru o vreme un stat fragil, care va avea nevoie de sprijinul Occidentului, dar și de pace cu Rusia. Pe termen scurt, Occidentul trebuie să ofere Ucrainei un sprijin mai consistent, inclusiv prin oferirea de informații operative privind mișcările de trupe și armament ale separatiștilor, dar și prin sporirea presiunii asupra Rusiei pentru ajungerea la un acord.
Pe termen mediu, Occidentul trebuie să acționeze mai puțin reactiv și să dezvolte strategii pentru a răspunde unei Rusii revizioniste. Un domeniu de acțiune evident este cel energetic, unde reducerea dependenței UE față de Rusia va trebui accelerată. Chiar dacă nu vom vedea o reapariție a unui Război Rece, concepte precum cel de descurajare (deterrence) vor trebui reluate în considerare în relația cu Rusia, cel puțin în ceea ce privește apărarea flancului estic al UE / NATO și a statelor din vecinătatea comună.
* Paul Ivan este Policy Analyst la European Policy Centre (EPC), un think tank independent din Bruxelles, și expert afiliat Centrului Român de Politici Europene (CRPE).