De același autor
La 28 de ani după Revoluția din decembrie 1989, România e o țară schimbată, dar are încă un drum lung de parcurs pentru a institui pe deplin democrația care îi va servi pe toți cetățenii în mod just, bazat pe respectul legilor și pe valorile liberale. Sistemul mass-media și jurnalismul românesc fac parte din procesul de democratizare. S-au înregistrat progrese. Însă mass-media și jurnalismul se impregnează de evoluțiile negative din politică și din piața liberă. Cu câteva excepții, mass-media și jurnalismul românesc nu oferă ceea ce cere democrația și ceea ce merită cetățenii.
Trăim într-o perioadă în care democrația liberală este amenințată și multe dintre instituțiile sale și-au pierdut credibilitatea, iar acest lucru se aplică atât pentru mass-media, cât și pentru universități. Neîncrederea în mass-media este un simptom elocvent, iar fenomenul a fost dezbătut de către cercetători, critici ai mass-media și de către instituțiile care supraveghează dezvoltarea mass-media în întreaga lume, precum Freedom Forum, Organizația Pentru Securitate și Cooperare în Europa, Uniunea Europeană și Reporteri fără Frontiere. Publicul român a sesizat, de asemenea, că nu primește de la mass-media genul de jurnalism pe care îl merită și de care are nevoie. Jurnalismul „bun“, bazat pe fapte, echilibrat și lipsit de prejudecăți, fie ele ale reporterilor sau ale editorilor, căruia nu i se pune piedică de proprietarii de media și de politicieni, este rar în România. Fără un jurnalism cu adevărat consecvent profesional și etic, nu va exista o cetățenie activă, educată și, prin urmare, nici o democrație reală.
Deci, nu este deloc surprinzător faptul că românii văd presa ca fiind lipsită de etică profesională, dar, din păcate, e un sentiment pe care și mulți americani îl împărtășesc astăzi, atunci când vine vorba de propriile lor mass-media. De aceea, nu este surprinzător nici faptul că studenții români de la facultățile de jurnalism devin cinici la o vârstă fragedă. Din motive analizabile, situația încă nu s-a schimbat cu totul. Marea majoritate a presei tipărite sau online și a audiovizualului nu-și îndeplinește corect rolul și poate că aceasta se datorează faptului că elitele politice și mediatice ale țării nu au îmbrățișat adevăratele valori ale democrației liberale. În general, valorile, convingerile și atitudinile elitelor politice ale României se abat de la democrație nu din cauza unei alegeri ideologice, ci a unei alegeri personale calculate, determinate de interesul propriu. Ceea ce înseamnă că majoritatea clasei politice nu este orientată spre societate, ci este alcătuită din indivizi cu interese netransparente, fără simț al responsabilității sociale, care își arogă libertatea pe care o refuză altora, intoleranți, oportuniști orientați spre vârful ierarhiei și care posedă o șocantă lipsă de respect pentru normele, reglementările și legile existente.
Această nefericită realitate este transferată fiecărei instituții pe care elita politică o conduce, incluzând universitățile, care permit plagiatul și diverse alte forme ale corupției în interiorul sistemului educațional. În cele din urmă, conduita universităților este tot o reflectare a valorilor elitelor și îi afectează nu doar pe absolvenți, ci, prin extensie, mass-media și întreaga societate. Absența valorilor liberale în sens socio-politic și absența valorilor în sensul practic, aplicabil, care ajută la progresul cunoașterii și învățării, paralizează societatea și stimulează regresul. Filozoful american Robert Maynard Hutchins (1899-1977), fost decan al Facultății de Drept de la Yale University și președinte al Universității din Chicago, unde Mircea Eliade și Ioan Petru Culianu au fost profesori, a declarat că „Dacă obiectul educației este ameliorarea omului, atunci orice sistem de educație fără valori este o contradicție în termeni“, adăugând că „un sistem care neagă existența valorilor neagă posibilitatea educației“. El a avertizat asupra riscurilor a ceea ce el a numit simbolic Cei patru călăreți ai Apocalipsei educaționale, apocalipsă „care se va sfârși cu dezintegrarea Occidentului“. Cei patru călăreți produc haos în universitățile din SUA, poate chiar mai mult acum decât în secolul trecut, și, fără îndoială, sunt un blestem pentru universitățile românești:
Primul e Relativismul - ideea că noțiunile de adevăr și fals, bine și rău sunt pur subiective.
Al doilea e Scientismul - ideea că singura cunoaștere adevărată sau semnificativă este cea dobândită prin știință, prin cercetare empirică, realizată doar prin mijloace cantitative, și nu și prin metode calitative.
Al treilea e Scepticismul - legat de relativism, induce ideea că toate credințele noastre nu sunt altceva decât „propriile noastre dispoziții și umori sau, maximum, prejudecăți locale ale țării noastre“.
Al patrulea, Antiintelectualismul – presupune creșterea gradului de sentimentalism, de emoție în cultură. Astăzi se manifestă în mod special în școli, unde elevii sunt încurajați să aibă simple opinii asupra unor chestiuni despre care au puține cunoștințe și unde profesorii sunt mulțumiți doar cu afirmarea acestor păreri. Acest antiintelectualism cultivă noțiunea falsă că democrația rezidă în afirmația „ignoranța mea este la fel de bună ca și cunoștințele voastre“, după cum remarca Isaac Asimov, renumitul scriitor și biochimist american. Și, legată de toate acestea, este absența gândirii critice.
Dacă mass-media au misiunea de a crea un electorat informat, un consumator informat, critic și o ființă umană ale cărei acțiuni și reacții într-o democrație să fie atât autonome, cât și bazate pe o atitudine motivată, iar nu doar pe păreri subiective, opinii, puncte de vedere, sentimente și interes proprii, atunci programele de jurnalism ale universităților trebuie să joace un rol activ în acest proces. În primul rând, prin educarea viitorilor jurnaliști la standarde profesionale și etice consolidate, pentru a rămâne consecvenți cu principiile profesiei, indiferent de situațiile cu care se pot confrunta ca angajați redacționali. Facultățile de jurnalism trebuie să facă mai mult decât să-și învețe studenții. Ele trebuie să se angajeze în educarea societății prin diverse programe de informare și de media literacy, care vorbesc despre valoarea mediului jurnalistic profesional și despre etica sa, deontologie care stabilește că jurnalistul este responsabil față de nimeni altcineva decât față de societate și de cetățeni.
Acest mesaj trebuie transmis și membrilor organizațiilor civice și profesionale. Profesorii de jurnalism ar trebui să devină un fel de intelectuali publici în comunitățile lor, susținând un mediu profesional, cu o bază etică, în relație cu valorile democrației. O sugestie este ca membrii facultăților să efectueze cel puțin de două ori pe an focus-grupuri, interviuri cu reprezentanți din societate – cetățeni și consumatori media din toate domeniile vieții - pentru a identifica problemele pe care ei le consideră importante. Alte focus-grupuri ar trebui să conțină jurnaliști, editori, directori de știri. Constatările ar trebui făcute publice în articole și în lucrări de specialitate. Acesta ar fi un serviciu important pentru comunitate, precum și pentru programul de jurnalism. Astfel, distanța dintre mediul academic și societate s-ar putea reduce, iar constatările acumulate prin dialog ar putea duce la reconsiderarea unor aspecte din curricula (care ar trebui înnoită la fiecare doi ani) și din procesul de educație pentru viitorii jurnaliști, cu metode interdisciplinare și interactive.
Avem tendința de a gravita astăzi în jurul mass-media digitale și a tot ceea ce pare să fie actual în tehnologie. Mass-media digitale necesită, bineînțeles, un stil diferit de prezentare și oferă diverse modalități de a transmite informații și date de sprijin. De asemenea, solicită o producție mult mai rapidă de știri și informații, iar audiența lor crește și se contractă instantaneu. Cu toate acestea, în ultimă instanță, mediile digitale necesită aceeași raportare la documentare și scriere de calitate pe care toate celelalte platforme le solicită. Nimic nu s-a schimbat în această privință. Acest lucru trebuie să fie în centrul educației jurnalistice, iar nu lucruri efemere, care sunt în vogă, ci subiectele de bază, esențiale pentru sistemul media.
Azi, când mass-media au devenit central relevante pentru societate, mai mult decât în trecut, programele universitare trebuie să se implice pe deplin în dezvoltarea oamenilor de știință capabili să studieze influențele societății asupra mass-media, precum și invers, studierea publicului și a societății civile, a schimbărilor sferei publice și discursului public care, la rândul lor, penetrează programele de jurnalism. Aceasta înseamnă o abordare profund multidisciplinară și interdisciplinară și, mai mult, presupun colaborare internațională în domeniul cercetării, dată fiind influența mass-media manifestată global.
* Textul reproduce parțial discursul rostit la Universitatea de Vest din Timișoara la aniversarea de 25 de ani de la fondarea Facultății de Jurnalistică.