De același autor
Problemele fondurilor europene au existat de la bun început, din 2007, și se rezumă, din nefericire, la un cuvânt scurt și cuprinzător: corupție.
De câteva luni încoace, Uniunea Europeană a devenit, alături de președintele Traian Băsescu, rădăcina răului economic, social și politic în care se zbate România. UE se amestecă în treburile interne ale Bucureștiului, UE ne cere socoteală de cum am cheltuit banii dați prin finanțările europene, UE uneltește împotriva intereselor naționale. Mai nou, odată cu discuția declanșată de președintele Comisiei Europene, José Manuel Barroso, privind proiectul de federalizare a statelor membre, în paralel cu proiectul de subordonare a băncilor centrale naționale față de Banca Centrală Europeană, vocile naționaliste s-au făcut din abundență auzite în spațiul public.
Scandalul fondurilor europene, în toi zilele acestea, e un bun fundament pentru canalizarea frustrării populare. Un comunicat difuzat pe 17 septembrie de Ministerul Afacerilor Europene, citat de Mediafax și HotNews, confirmă că România va trebui să returneze către Comisia Europeană (CE) bani din fondurile europene atrase pe 5 programe operaționale. Un proces de conciliere între CE și partea română este programat să înceapă „în curând“, în scopul stabilirii unor corecții financiare definitive care vor fi aplicate sumelor decontate de la 1 ianuarie 2007 până în octombrie 2011, în cadrul celor 4 programe pentru care s-au întrerupt plățile la începutul lunii iulie de către CE. Tradusă în română, sintagma „corecții financiare“ înseamnă pur și simplu returnarea unor bani deja cheltuiți în programele respective. Dezastrul cel mai mare este, cum se știe și cum am mai scris, la Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU), unde se cunoaște deja cuantumul cerut de CE: 25% din banii pe care țara noastră i-a atras deja.
Problema cea mai mare sunt achizițiile publice făcute în cadrul programelor, până în 2011 (guvernarea PDL, așadar), iar măsurile cerute de CE se adaugă unui deficit de rambursare din partea statului român către contractanții POSDRU. Disperați și aduși în stare de faliment, un grup de 150 de manageri de proiect au dat publicității pe 19 septembrie, o scrisoare deschisă către premierul Victor Ponta, ministrul de Finanțe, ministrul Afacerilor Europene și cel al Muncii, în care avertizează că întârzierile la plată aduc firmele sau fundațiile care derulează aceste proiecte în faliment sau insolvență. Amânarea reluării plăților afectează 65.000 de șomeri, 6.500 de unități școlare, 70 de universități și 150.000 de studenți, potrivit estimărilor făcute de semnatarii documentului.
Evident, nu Guvernul Ponta a cheltuit prost acești bani. Problemele au existat de la bun început, din 2007, și se rezumă, din nefericire, la un cuvânt scurt și cuprinzător: corupție. Șefii mai mici sau mai mari puși paznici peste banii europeni au tolerat, încurajat sau chiar contribuit la cheltuirea iresponsabilă a banilor. La situația dezastruoasă patronată de diverșii miniștri ai Muncii de prin diversele Guverne Boc se adaugă acum scadențele europene neiertătoare, conjugate cu dezinteresul manifest în materie al actualului Cabinet. Care găsește că e mult mai simplu să pună gunoiul corupției românești sub covorul mult hulitei birocrații europene.
Ca orice discurs irațional, el ar putea fi lesne deconstruit privind la ceea ce a adus momentul 2007 pentru existența de fiecare zi a cetățeanului român, care nu mai vrea, zice-se, să audă de UE, din cauză că-i amenință ființa națională.
Trecând prin satele României – un tur estival transilvănean te poate învăța mai multe lucruri decât 5 analize statistice –, poți face o constatare empirică, anume că firavele semne de civilizație în zonele rurale – canalizare, aici, un drum, acolo, câte un pod, pe dincolo, poartă semnul unei finanțări europene. Birocrație, nebirocrație, hârtii – cu toate acestea, administrația românească săracă, hiperbirocratizată și coruptă nu ar fi fost în stare să susțină din resurse proprii lucrările respective.
Un al doilea argument sunt chiar românii, mulți, după cum spunea chiar domnul prim-ministru, când contesta listele după referendum, care lucrează în străinătate. Pentru România, 1 ianuarie 2007 a întredeschis niște uși care au permis, într-o primă etapă, acumularea unei relative bunăstări pentru multe familii sărace rămase în țară. Chiar și acum, numeroși sunt cei care preferă să rămână în străinătate cu ajutorul de șomaj, după cum mărturiseau muncitorii români aduși de o companie spaniolă să lucreze pe șantierul metroului bucureștean: „după două luni de muncă în România, perspectiva unui șomaj de 1.200-1.300 de euro în Spania pare mai atractivă decât ce văd și primesc aici“.
În acest context, devine cu atât mai evident că propaganda antieuropeană se bazează în primul rând pe o solidă și vastă incultură instituțională, prezentă chiar și la unii europarlamentari PSD, care nu știu cum se construiește o poziție oficială a unui stat membru sau care sunt mecanismele instituționale aflate la baza acesteia. Sămânța inculturii instituționale la nivel înalt cade, apoi, pe solul fertil al dezinformării și manipulării: vor exista întotdeauna porțiuni de electorat gata să le accepte. Aici intervine responsabilitatea discursului oficial al USL, care explică propria incapacitate de a guverna prin greaua moștenire, pe de o parte, și prin „amestecul abuziv“ al instituțiilor europene în „afacerile interne“, pe de alta.
De aceea, discursul antieuropean românesc este, încă odată, diferit de conceptul european al vocilor critice la adresa birocrației de la Bruxelles. Substratul adânc al respingerii ideii de Europa unită e efectul unei propagande bine țintite, care a adus oameni cu judecată să identifice, împotriva bunului simț, instituțiile europene cu Satana politică prin excelență. //