De același autor
Dincolo de manipularea ideologică, de lipsa de coerență a revendicărilor, de inconsecvența vădită a reperelor, protestele studențești atrag atenția asupra unei realități din ce în ce mai prezente.
„Educaţia noastră nu o să plătească pentru criza lor!“ - așa suna un slogan al recentelor manifestații studențești din Spania, care încercau să atragă atenția asupra subfinanțării sistemului universitar pe fondul masivelor tăieri bugetare.
În România, cele mai importante centre universitare din țară, Bucureștiul și Clujul (conform, ce-i drept, unui clasament care a căzut în instanță în urma unui proces intentant de rectorul unei fabrici de diplome), sunt de aproape două săptămâni teatrul unor mișcări studențești organizate sub forma deja consacrată a „ocupării“. Întâmplător sau nu, ambele acțiuni de protest, prima declanșată la Universitatea „Babeș-Bolyai“ din Cluj, a doua la Universitatea din București, Facultatea de Istorie, se desfășoară în amfiteatrele Nicolae Iorga.
La Cluj, povestea „ocupării“ a izbucnit pe data de 21 martie, când conducerea Universității „Babeș-Bolyai“ nu a permis desfășurarea unei întâlniri organizate de o asociație denumită sugestiv Tinerii mânioși care intenţiona, sub genericul Joia mânioasă, proiecția documentarului Blokada, în care este descrisă ocuparea Facultăţii de Filosofie din Zagreb în anul 2009. La scurt timp, un fenomen similar a apărut și la Facultatea de Istorie a Universității din București. Ambele situri sunt în continuare „ocupate“, cel de la București având de altfel o pagină de Facebook, Baricada Universitară, pe care postează regulat noutăți.
Protestul studenților de la Cluj a demarat pe fondul unor nemulțumiri legate de neplata burselor, în special cele POSDRU, și de restricționarea abuzivă a accesului în interiorul universității. Conducerea UBB ar fi limitat accesul persoanelor străine de instituție după episodul Günther Verheugen, de la începutul lunii martie, când un grup de studenți a întrerupt ceremonia de decernare a titlului de Doctor Honoris Causa acordat fostului negociator UE. Ca o notă comună, spre deosebire de mișcările similare de la sfârșitul lui 2011 și începutul lui 2012 de la București, de pildă, conducerile celor două universități nu par a-și dori o coliziune directă cu studenții și caută soluții.
Revendicările de la București și Cluj, așa cum au fost ele formulate până acum, nu sunt unitare. Clujul suferă de dorul democrației participative, evocând „nevoia de a trata studenții ca parteneri egali la luarea deciziilor, dar și ca sursă de inspirație pentru o micro-democrație academică participativă“, în vreme ce Bucureștiul organizează ateliere tematice de week-end pe teme ca Discriminare, inegalități de gen și hărțuire sexuală în sistemul educațional sau Curricula, universitatea și piața muncii, formulând cererea de a introduce în planurile de învățământ un curs de „participare publică și organizare comunitară“ - potrivit Baricadei Universitare.
Limbajele revendicării sunt de asemenea diverse și colorate - de la argumente anarhiste, antisistem, la cele neomarxiste, împotriva unui fenomen de acaparare a mediului universitar comparat cu „acumularea primitivă de capital“. Ni se vorbește de „re-organizare comunitară pe baze egalitare“ în societatea „post-capitalistă“ (Cluj), dar și de „responsabilizare civică a studenților, atât la nivelul societății cât și la cel al universității, care are misiunea de a susține și încuraja implicarea civică a studenților și de a forma personalitatea acestora ca cetățeni activi în societate“ (București).
Dincolo de ele, există revendicări comune izvorâte, însă, în mare măsură, dintr-o insuficientă informare a studenților în legătură cu drepturile lor. Problema reprezentării studențești în Consiliile facultăților și în Senatul universitar este, de pildă, rezolvată. Comunitățile studențești și-au delegat reprezentanți în consilii și senate. Aceste organisme deliberative și decizionale funcționează, conform cartelor și legii învățământului, pe baza delegării și reprezentării. Calitatea învățământului este o altă problemă, fie ea și implicită, cuprinsă în proteste. Dar ea e cu dublu sens, iar cauzele nu pot fi înlăturate prin ateliere sau proiecții de film. Ceea ce se degajă, însă, mai mult decât orice, e o stare de rău a comunității academice, care nu e numai a studenților (care vin și pleacă), ci şi a profesorilor.
E o stare de rău trăită din plin de profesorii obligați de la o lună la alta să-și reconsidere parcursul științific, academic, politica de carieră, publicațiile, punctajele, sufocați de birocrație, de subfinanțarea cronică și de proasta organizare a unui sistem construit pe circumstanțe și persoane, și nu pe viziuni.
Dincolo de manipularea ideologică, de lipsa de coerență a revendicărilor, de inconsecvența vădită a reperelor (ce are a face Imnul golanilor și Piața Universității 1990 cu denunțarea noii acumulări primitive de capital?!), protestele studențești atrag în felul lor atenția asupra unei realități din ce în ce mai prezente. Universitatea este în derută, diplomele nu mai au acoperire, statul favorizează legislativ, din ce în ce mai vădit, proliferarea fabricilor de diplome și impostura academică, iar finanțarea cercetării este actualmente suspendată. Discuțiile de aici ar trebui să înceapă. //