De același autor
Senatorul USL Mircea Diaconu a comis aceeași încălcare a principiilor elementare ale statului de drept pe care ne e dat să o observăm de ani buni în România și, incontestabil, într-o formulă mult accentuată de câteva luni încoace: contestarea unei legi în vigoare și nerespectarea consecințelor încălcării ei.
Formula memorabilă, care ar putea servi drept slogan de campanie USL-ului, îi aparține senatorului Mircea Diaconu, actor în cel mai bine regizat film al carierei sale, „Cum să fugi de ANI“. Sintagma din titlu a fost rostită în cursul unei declarații de presă date săptămâna trecută de senatorul USL, ajutat până în pânzele albe de colegii săi de alianță printr-un boicot executat cu măiestrie în ziua când se discuta tocmai retragerea mandatului său de ales al poporului pe motive de incompatibilitate.
Cazul lui Mircea Diaconu este deja notoriu: lansat în cariera politică sub umbrela liberală, popularul actor, prezență de altminteri constantă, la începutul anilor ‘90, pe scena societății civile, și-a construit campania electorală precedentă pe o temă simplă și, se pare, de mare efect: fiul pământului, cu mai mult noroc și reușită în viață, reîntors la vatră ca să își ajute concetățenii. Introducerea așa-zisului vot uninominal oferea oricum circumstanțe favorizante acestui tip de discurs, care folosea în plus toate stereotipiile construite în timp și cu migală despre profilul parlamentarului dedicat acțiunii de „ajutorare a cetățenilor“ prin abordare directă (de preferință, cu punga și găleata).
Intervențiile de acum patru ani vorbeau despre oamenii din Argeș, despre cum omul locului poate să facă mai multe pentru ei. Ca într-un film ceaușist în care Mircea Diaconu juca rolul tânărului medic veterinar cu repartiție într-un sat uitat de lume, dar nu și de colectivizare, unde reușea să-și apropie oamenii și să rezolve problemele tovarășilor. De această dată, avea șansa să joace acest rol în lumea reală și s-a trezit astfel propulsat în parlament - deocamdată, cel mai trist parlament din istoria postdecembristă, în așteptarea următorului, care nu ne va dezamăgi, cu siguranță. Acolo s-a remarcat, într-adevăr, cu asupra de măsură. Din păcate, nu printr-o inițiativă legislativă memorabilă, ci prin trânta demnă de o cauză mai dreaptă cu Agenția Națională de Integritate.
Instituția în cauză a făcut imensa eroare de a decide incompatibilitatea senatorului Mircea Diaconu cu funcția de director de teatru, deținută în paralel. Potrivit legii, odată decizia ANI comunicată, colegii domnului Diaconu erau teoretic obligați să ia hotărâreaa retragerii mandatului de parlamentar. Numai că precaritatea ideii de lege în România a căpătat dimensiunile unei penibile comedii bulevardiere. Colegii au compromis ședința, iar actorul principal și-a anunțat public intenția de a contesta la Curtea Constituțională articolul de lege care prevede, odată declarată incompatibilitatea, suspendarea pe trei ani a dreptului de a mai ocupa funcții publice.
Senatorul USL a comis aceeași încălcare a principiilor elementare ale statului de drept pe care ne e dat să o observăm de ani buni în România și, incontestabil, într-o formulă mult accentuată de câteva luni încoace: contestarea unei legi în vigoare și nerespectarea consecințelor încălcării ei. Într-un stat cu adevărat democratic, unde domnia legii nu se discută, atitudinea senatorului USL ar fi considerată gravă. În România europeană a anului 2012, ajustarea pe colțul mesei a unei legi în vigoare a devenit ea însăși literă de lege. Grav este că tonul îl dau membri ai parlamentului, devenit, mai nou, cel puțin în intențiile USL, un soi de monarh absolut, care legiferează situându-se el însuși deasupra legii. Încarnare a suveranității absolute (parlamentul este vocea poporului), parlamentul a devenit o replică uselistă, ridicol epigon al Leviathanului hobbesian.
Cazul Mircea Diaconu vorbește în fapt despre atitudinea actuală a puterii față de lege, în general, și față de instituțiile create pentru a mai stăvili corupția, în particular. Declarat incompatibil de Agenția Națională de Integritate, senatorul a afirmat senin că nu vede utilitatea instituției. Iar cum gura păcătosului adevăr grăiește, senatorului liberal i-a mai scăpat o cugetare preocupantă legată de utilitatea DNA. Dacă există o egalitate în drepturi a cetățenilor, de ce să nu acordăm și hoților acest drept? De ce să defileze demnitarii pe culoarele DNA, și nu pe cele ale procuraturii, ca orice român obișnuit? - s-a mai întrebat senatorul. De ce? Pentru că, după cum chiar cazul său o arată, demnitarii români nu se consideră cetățeni obișnuiți, supuși acelorași legi și reguli. De aceea cazul lui Adrian Năstase a șocat atât de mult clasa politică: a arătat failibilitatea unui sistem construit cu migală vreme de mai bine de douăzeci de ani, o rețea de protecție reciprocă gândită pentru politicieni corupți, obișnuiți cu avantajele nenumărate ale demnităților publice, învățați să privească abuzul în funcție ca un drept câștigat. Aceasta este școala care a educat, din nefericire, și noua generație de politicieni. Să nu ne mai mirăm că acum, în prag de campanie electorală, se vorbește atât de insistent de înțelegere între părți, de împărțire a colegiilor și de „blaturi“. E o solidaritate transpartinică a unui sistem care nu se mai satură: de putere, de bani, de influență, de joaca de-a legea. //