De același autor
Importanța europarlamentarelor e sporită mai mult de calculele anticipative pentru prezidenţiale ale partidelor decât de o semnificație reală diferită în ochii alegătorilor.
Miercuri, 2 aprilie, au fost depuse și validate/respinse listele depuse de partide sau independenți la Biroul Electoral Central, pentru alegerile europene din 25 mai. Au fost admise listele depuse de alianța PSD-UNPR-PC, de PNL, PDL, PMP, UDMR, PP-DD, Forța Civică și PNȚCD. Au fost respinse, pe de altă parte, ambele liste depuse în numele PRM (schizofrenia politică a acestui partid aflat de ceva vreme în cădere liberă se vădește autodistructivă și în chestiunea candidaților la europarlamentare): una, depusă de Gheorghe Funar, pe motive procedurale (nu reprezenta, formal, partidul), iar cealaltă, depusă de Corneliu Vadim Tudor, după o „analiză pe fond“. În șirul respinșilor de la competiția europeană sunt Partidul Verde, Partidul Ecologist Român, Noua Republică, Partidul Alianța Socialistă, Alianța Națională a Agricultorilor, Partidul Dreptății Sociale. Nu în ultimul rând, BEC a respins candidatura independentului Mircea Diaconu, dar Tribunalul București a dat o hotărâre contrară.
După două zile, BEC a dat publicității și motivațiile respingerii respectivelor liste ori candidaturi independente. În cazul majorității partidelor respinse, principalul motiv invocat a fost numărul insuficient de semnături: Partidul Noua Republică, de pildă, nu a reușit, conform evaluării făcute de BEC, să adune decât 182.179 de semnături valabile din cele 200.000 cerute de lege. Trăgând linia, condițiile extrem de stricte de înscriere în competiția electorală au favorizat – coincidență sau nu – partidele parlamentare, cu o capacitate mai importantă de mobilizare în teritoriu și cu eficacitate sensibil mai mare în strângerea semnăturilor necesare.
Cazul lui Mircea Diaconu e singular nu numai din pricina verdictelor opuse date de BEC și de TMB – ultimul dintre ele este de altfel atacabil cu recurs, iar ANI și-a anunțat deja intenția de a contesta decizia judecătorilor. Indiferent de verdictul final, cazul său a scos încă o dată în evidență, dacă mai era nevoie, lipsa de inteligență politică a liderului liberal Crin Antonescu, aflat la originea victimizării fostului senator incompatibil prin excluderea de pe listele PNL.
Descoperind la fel de brusc virtuțile dreptei (?!), șeful PNL se plasează într-o postură complet necredibilă: pe de o parte, îi e teamă de eventualele vulnerabilități și aruncă ușor necugetat peste bord lestul, iar pe de altă parte, lansează expediții de pionierat în teatrul de război al dreptei, după ce i-a pus piedici peste piedici și i-a întors oportunist spatele vreme de ani buni. Adăugând la propriile gafe pierderea susținerii mediatice oferite atâta vreme de trustul lui Dan Voiculescu și controlul alegerilor în teritoriu, deținut acum, în proporție covârșitoare, de PSD (Liviu Dragnea face deja planuri de organizare...), e interesant de văzut cum vor face față liberalii primului test electoral din acest an, privit deja ca un test pentru prezidențiale.
Problemele reale resuscitate de europarlamentare sunt însă altele. Revine, ca de fiecare dată, discuția majoră privind listele electorale neactualizate, la care se adaugă, ca o noutate la europarlamentare, faptul că românii rezidenți în alte state ale Uniunii Europene – în jur de două milioane, potrivit celor mai recente estimări – pot vota pentru listele țărilor de rezidență. În măsura în care vor fi interesați de implicarea în procesul electoral, cetățenii români aflați în această situație vor fi mai degrabă tentați să voteze la circumscripția teritorială aflată, să spunem, la 10 minute de casă decât la o secție consulară românească aflată, deseori, la mai mult de o oră distanță – cu mașina sau trenul. Bazinul electoral local pe care pot conta așadar partidele românești se restrânge, iar corolarul va fi o participare efectivă la vot diminuată. Există multe voci care propun deja varianta absenteismului masiv sau a votului alb, ca formă de protest împotriva lipsei de opțiuni efective și a rupturii din ce în ce mai masive dintre clasa politică și România reală. Iar știrile care întăresc o asemenea orientare nu încetează să curgă: de pildă, România riscă să piardă peste 1,7 miliarde de euro finanțare nerambursabilă europeană pe infrastructură și să plătească această sumă chiar din buzunarul propriu, dacă nu reușește să termine mai multe lucrări feroviare și tronsoane de autostrăzi până la finalul anului 2015.
Incompetența crasă a ultimelor guverne alimentează fără încetare refuzul participării, privită deja drept o cauționare, un cec în alb prea mare pentru o guvernare atât de absentă. Or, din acest punct de vedere, importanța europarlamentarelor e sporită mai mult de calculele anticipative pentru prezidenţiale ale partidelor decât de o semnificație reală diferită în ochii alegătorilor. Cu o gestionare dezastruoasă a politicilor europene și mai cu seamă a atragerilor de fonduri, combinată cu discursuri implicite sau directe împotriva mecanismelor UE, guvernarea ultimilor doi ani a reușit să submineze considerabil locul și rolul diferitelor instituții europene în percepția comună. Acesta va fi unul dintre inamicii reali și nediscriminatorii ai tuturor candidaților, de stânga sau de dreapta, din 25 mai. //