De același autor
Optimiștii vor spune că tocmai din crize s-a născut Europa unită și tot crizele au creat și întărit sentimentul de solidaritate europeană. Cert este că anul pe cale să se încheie va fi reținut pentru votul în favoarea ieșirii Marii Britanii din Uniune, pentru atentatele teroriste care au zguduit Hexagonul, dar care au atins și teritoriul german, sporind sentimentul de nesiguranță al europenilor, pentru teama de viitor în urma incertitudinii legate de angajamentul viitoarei administrații Trump față de securitatea continentului și, nu în ultimul rând, pentru distanțarea durabilă a Turciei. 2016 va fi reținut și ca anul în care națiunile Uniunii au fost mai marginalizate ca niciodată pe dosare sensibile ca Orientul Apropiat. Înțelegerile și contactele ruso-americane pe dosarul din Siria creează sentimentul întoarcerii în timp, în epoca bipolară.
Creșterea partidelor antisistem și a celor suveraniste va figura, fără îndoială, în cărțile de istorie care vor evoca Uniunea din 2016. Euroscepticii și populiștii reproșează Bruxellesului creșterea economică anemică, șomajul ridicat și creșterea inegalităților sociale. Șomajul de 13,9% (36,4% în rândul tinerilor) din Italia a fost principalul adversar al premierului Renzi în referendumul pentru modificarea Constituției. Creșterea istorică a șomajului în Austria (8,7%) a jucat un rol important în neintrarea în turul al doilea al alegerilor prezidențiale a candidaților partidelor tradiționale. În fața acestor probleme, riscul cel mai mare este diminuarea sentimentului de apartenență la Uniunea Europeană din partea cetățenilor europeni și pierderea legitimității în fața acestora.
Dreapta suveranistă este la putere în Ungaria și Polonia și este favorită pentru instalarea la putere în Franța. Uniunea Europeană a intrat în perioada solidarității limitate, amendată în funcție de interesul național al fiecărui stat membru. Din acest punct de vedere, reflecţiile de genul „mai mult control pentru companiile multinaționale“, „sprijinirea producției autohtone“, „întărirea statului“, „bursierii domnului Soros“, care au marcat campania electorală de la București și au avut succes, arată că România nu face excepție de la acest trend european. Țara noastră - deși mulți afirmă contrariul, aducând hărți în care aceasta este figurată aidoma unei insule albastre într-o mare roșie - nu este atât de insensibilă la transformările care au loc pe continent. Chiar și în privința nuanțării atitudinii față de marele vecin de la Răsărit. Citate de genul celui formulat de Ionel Brătianu pe tema vecinătății cu Rusia („Vecinătatea cu Rusia – iată principiul de la care trebuie să pornească nu numai politica noastră spre Răsărit, dar toată politica noastră externă“) au fost scoase de pe site-urile unor institute oficioase de relații internaționale, iar declarațiile domnului Mihail Şvîdkoi, consilierul cultural al Kremlinului („Guvernul României a dat undă verde dezvoltării relațiilor culturale cu Federația Rusă“), confirmă că și pe acest dosar sensibil România se apropie de trendul european.
Anul 2016 a readus pe tapet și anumite proiecte europene, blocate atât timp cât Marea Britanie era un jucător cu drepturi depline. În primul rând, proiectul autonomiei strategice europene, crearea așa-numitei „Europe de la défense“, cu obiectivul realizării unei Uniuni Europene aliată, dar pe picior de egalitate cu SUA. Semn al acestei evoluții este și operaționalizarea „GPS-ului european“, sistemul Galileo, prezentat de presa europeană de referință drept „un pas spre independența tehnologică europeană față de SUA“. În acest context, spectrul instituționalizării unei Uniuni Europene cu două viteze nu numai de dezvoltare, dar și în privinta obiectivelor strategice devine tot mai vizibil, context care favorizează întărirea unor solidarități regionale de tipul Grupului de la Vișegrad. Politica extinderii Uniunii pare apusă, iar în acest context par să se contureze pe continent unele zone gri cuprinzând Ucraina și Republica Moldova.
Nu în ultimul rând, crizele UE (indiferent de cele structurale) sunt provocate de evoluțiile sistemului internațional, ale alianțelor și organizațiilor internaționale cu geometrii și solidarități variabile, de re-emergența identităților naționale, de limitele modelului de dezvoltare economică