De același autor
De când cu faimoasa vorbă care stabilește că trecutul uitat pedepsește amnezicii prin repetiție, lumea gânditorilor est-europeni se crede tot mai mult în concediu. În fond, atâtea minți ascuțite și atâtea condeie suple și-au făcut datoria, și asta de mult. La începutul anilor ’90, intelectualii est-europeni au ridicat, într-adevăr, o baricadă. Anticomunismul declamat furtunos a dat o literatură de conștiință adesea patetică, dar întotdeauna profund pedagogică: o generație sau două au fost alfabetizate etic și istoric de acest prim efort intelectual al Estului liber. Cu timpul, însă, datele energice ale marelui val anticomunist în literele și gândirea Estului au devenit ele însele canon. Și, ca orice canon, au început să rateze din ce în ce mai vizibil prezentul. Nu pentru că și-ar fi abandonat menirea, ci tocmai pentru că i-au rămas fidele fără să înțeleagă schimbarea timpului. De fapt, e mult mai complicat. De asta ar fi mai bine să admitem, de la bun început, că Estul și România au o problemă: nu își găsesc vocea. Nu spun ceva care să fie altceva, convins și convingător, articulat și proaspăt. Vocea intelectuală a Estului nu surprinde și nu provoacă. Vocea intelectuală a României e tot așa, dar suferă, în plus, de o paralizie de fabricație locală. Pentru o politică de asigurare sănătoasă sunt de precizat două lucruri: numele nu contează, oricât de mari sau și mai mari ar fi, iar autorul acestor rânduri își recunoaște vina.
Problema intelectuală a Estului și a României pornește de la incapacitatea gânditorilor de a recunoaște că au de spus ceva în actuala criză europeană. Acest blocaj e rodul unei alte probleme: lipsa de înțelegere a mizelor. Care e miza Estului? Ce ar trebui să spună Estul dacă și intelectualii lui și-ar găsi șirul și cuvintele? Răspunsul pleacă de la adevărul asupra istoriei recente a Europei, inclusiv și prioritar a Estului. Din motive nu tocmai greu de înțeles, dar nu complet inocente, Estul și România intelectuală nu s-au pregătit cum se cuvine. Problema nu e să fim docți și bibliografic la zi. Problema e să fim serioși. Și curajoși.
La începutul anilor ’90, intelectualii au fost anticomuniști de profesie. Era normal. Travaliul anticomunist era în primul rând o bătălie politică internă, o încercare adesea disperată de a opri preluarea lumii românești și captura societății într-un perimetru controlat de nomenclatura comunistă camuflată în agent al schimbării. Profesionalizarea anticomunismului intelectual a fost însoțită de joncțiunea cu ideea proeuropeană. România a devenit rapid un spațiu intelectual dotat cu o tribună anticomunistă și cu o cameră de ecou pro-europeană. Anticomunismul local și natural a fost dublat de o campanie care a preluat și bifat orice vorbă și program venit de la Bruxelles. Uniunea Europeană nu era numai intangibilă. Era viitorul.
Cândva, după 2010, Europa receptă a început să patineze. Mai pe românește și un pic mai static: diferența între Europa canonizată în Est și Europa în realitatea ei vizibilă a început să crească vertiginos. La mijlocul anului trecut, Europa era deja o colecție de crize suprapuse: euro, Marea Britanie, Ucraina, migrația necontrolată dinspre Africa și Orientul Mijlociu. Europa de Est a fost mai degrabă martora contrariată și ignorată a acestui cumul de migrene. Peste toate, disprețul a lovit imediat: împotrivirea la planul inept de cote alocat statelor estice a provocat arii arogante intonate în Vest. Într-un fel, dar numai într-un fel, aroganța occidentală a fost și rezultatul muțeniei Estice. Când te-ai obișnuit cu idea că partenerul estic e mut sau nu tocmai antrenat la lucrul cu capul, aroganța și disprețul vin mai ușor.
Ce trebuia să spună Estul? Un singur răspuns: de pe poziții istorice. Adică, după ce au adunat curajul de a articula realitatea esențială a europenității comune. Povestea nu e complicată, dar e foarte incomodă. Și spune așa:
Democrația europeană a fost clădită pe continent (nu în Marea Britanie, unde edificiul era în picioare și deloc în pericol) după cel mai cumplit război din istoria omenirii. Europa de Vest a fost salvată după ce propriul delir autoritar a fost distrus de o alianță a democrațiilor din afară (în principal, anglo-americani) cu celălalt delir autoritar european - dictatura sovietică. În consecință, libertatea Europei de Vest a fost forțată și a venit numai și numai cu prețul căderii Europei de Est. În mod fundamental, într-o logică sinistră, dar incontestabilă, construcția democrațiilor occidentale a presupus înrobirea Estului. Nu la capătul unei conspirații și nu prin abandon vinovat, deşi aceste două teorii, sau mai degrabă resentimente, sunt cum nu se poate mai atrăgătoare și convenabile. Și mai important, UE însăși e consecința, și nu cauza acestui proces istoric. Uniunea e fructul politic și administrativ al garanțiilor de securitate și al injecției de capital de sub umbrela (anglo-)americană. Pretenția după care Uniunea e autoarea ordinii postbelice e o rimă pioasă și șchioapă foarte utilă la ocazii festive, dar nejustificată istoric. Uniunea e, după aceeași logică mereu ignorată, și consecința spațiului de construcție degajat prin prăbușirea Europei de Est. Cu alte și mult mai importante cuvinte, Europa de Est nu a fost o absență vinovată, ci o participare tragică la geneza Europei democratice edificată în Occident. Logica reală a istoriei trebuie apărată și repetată public de la un capăt la altul al Europei. În acest spațiu de tăcere și repaos intelectual trebuiau să pășească gânditorii estici și români. Întârzierea lor a fost justificată de obligația anticomunistă a anilor ’90, dar eschiva de azi nu mai are temeiuri. Dacă gândirea vestică ezită sau nu înțelege, intelectualii Estului nu au acest drept. Asta nu înseamnă că intelosfera occidentală poate fi scuzată. Să nu uităm că procesul de recuperare a Estului a început cu o premiză generoasă și inexactă. Declanșată în 1990 ca un act de caritate luminată, recuperarea Estului trebuia să fie rapid hrănită de observația după care reintegrarea Estului e un proces întrerupt violent în anii ’40 și necesar în anii ’90 fără premiza de caritate. E exact poziția de pe care Europa de Est trebuie să intre în joc, în discuție și, cum s-ar zice, în rândul lumii.
Firește, intelectualii estici și români se codesc. O parte sunt plecați la stânga și n-au găsit nimic mai bun decât să agite „teoria critică“, încântați de slujbușoarele la circul ambulant al școlii de la Frankfurt. Numele mari ale dreptei se gândesc, poate, că nu face să te rățoiești la Europa. Sau că numai de naţionalism n-avem nevoie acum. Dacă e să vorbim de numele atitudinii lipsă, îi putem spune naționalism pro-estic. Mulți s-au obișnuit și pensionat într-o rutină euroconformă, dar ar trebui să înțeleagă că s-au refugiat în ritual etic și în clișee vide. Oricum, cine vrea să lase la cursul actual proeuropenismul va lucra cu o cotă în scădere. UE are nevoie de curajul opiniei și de vocile conjugate ale Vestului și Estului. Dar pentru asta, Estul trebuie să-și găsească vocea. A face observații critice la adresa UE nu e totuna cu a fi anti-UE. Și chiar a fi anti-UE nu e totuna cu a fi antieuropean. UE e doar forma actuală și perfectibilă de organizare a Europei. Intelectualii Estului n-ar trebui să se teamă.
Dacă spațiul identității afirmate estic va rămâne în continuare neocupat, singurele voci active în zonă vor fi naționaliștii de pășune. BOR poartă, la rândul ei, o răspundere enormă, dar cazul ortodoxiei e la fel de trist ca vocalizele dislexice ale politicienilor români care cred că spun ceva despre Europa. Rămân în cursă, prin insistența ciclului televizat de 24 de ore, bârfitorii și fabricanții de petarde cancaniere ai talk-show-rilor. Cu ei, avem zgomot, dar n-avem nicio opinie și nu punem la treabă nicio idee. Intelectualii au spațiul și răspunderea. Le mai trebuie curajul. Și demnitatea.