De același autor
Un plebiscit organizat pe 25 mai ar fi fost de bun augur pentru David Cameron. Motivul? A doua zi, Biroul Național de Statistică (ONS) a publicat un document care poate hotărî atât soarta referendumului din 23 iunie, cât și viitorul Uniunii Europene.
În sine, raportul trimestrial pe marginea migrației nu a adus mari surprize. Migrația netă (diferența dintre cei care pleacă și cei care vin) nu a consemnat, în mod surprinzător, un nou maxim istoric. Efectul a fost însă emoțional, cu implicații electorale profunde. Astfel, imigrația intracomunitară, principalul subiect generator de ostilitate la adresa Bruxellesului, a reușit să recucerească tematic dezbaterea publică.
Pentru tabăra Leave, imigrația reprezintă lozul câștigător sau biletul luat din gara Bruxelles-Midi, cu destinația St. Pancrass International, „fără întors“! Simplificarea tematică a campaniei cu puțin timp înaintea votului face ca avansul euroscepticilor să fie greu de recuperat. Până mai ieri, avalanșa de estimări și concepte macroeconomice lansată de apărătorii statu quo-ului rezona doar cu o parte din public. Ideea de „imigranți săraci din Europa de Est“ este pe înțelesul tuturor.
Furtuna perfectă |
---|
Nu putem pierde din vedere şi posibilele unde de șoc geopolitice pe care Brexit-ul le-ar genera. Intern, poate reactiva problema scoțiană care, în eventualitatea unei ieşiri, ar putea forța un nou referendum prin care să decidă ruperea de Anglia și rămânerea Scoției în UE. În această lectură, stația terminus a Brexit-ului ar ajunge să fie doar o Mică Britanie. La rândul său, un astfel de rezultat ar redeschide cutia separatismelor regionale, cel catalan fiind doar vârful unui iceberg de forțe centrifuge, antisistem, care au prins viață în multe dintre colțurile Europei. Brexit-ul este şi o formă de abdicare. Istoria și cultura strategică reflectă o tradiţie de „balancer“ pe care Marea Britanie a jucat-o prin echilibrarea configurațiilor de putere care deveneau mult prea amenințătoare pentru stabilitatea Europei. După cum spunea Lordul Palmerston, anumite interese nu se schimbă niciodată. „Direcția Europei rămâne pur și simplu un interes britanic național vital. Fillip al II-lea al Spaniei, Ludovic al XIV-lea, Napoleon și, da, Adolf Hitler, toate sunt pericole gestionate pentru că Marea Britanie le-a opus coaliții și un pol de putere liberală de contrabalansare“, spune și istoricul Julian Lindley Frech. Nevoia asta rămâne profund evidentă într-o Europăa care, lipsită de Marea Britanie, ar ajunge să fie dominată fie de binomul franco-german, de Berlin sau tot mai polarizată între Germania și Rusia. Niciuna dintre alternative nu anunță nimic bun pentru Flancul Estic. Brexit-ul ar fi doar începutul unei „fragmentări contagioase“ și, în cele din urmă, începutul diluării, al dezagregării Vestului. (O.M.) |
Cum s-a ajuns aici și ce spun, de fapt, cifrele de la statistică? În 2015, imigrația din spațiul comunitar și-a menținut traiectoria ascendentă și a înregistrat un avans de 10.000 față de anul anterior, până la nivelul de 184.000. În ceea ce privește noii veniți din afara UE, numărul acestora a scăzut ușor față de 2014, se menține însă mai ridicat cu 4.000 față de cel din UE. Este de remarcat că acest avans s-a diminuat considerabil, având în vedere că, în urmă cu doar un an, el se situa la 20.000, respectiv 194.000 din spațiul extracomunitar, față de 174.000 de cetățeni sosiți din state membre. De aici și prima controversă. Spațiul extracomunitar poate fi definit colocvial ca „restul lumii“, în cazul Marii Britanii se referă însă cu precădere la zona Commonwealth. Cererile de reîntregire a familiei depuse de britanici originari din țări precum India, Pakistan sau Bangladesh sunt de ordinul zecilor de mii pe an. Restricțiile tot mai mari impuse de guvern în vederea limitării imigrației extracomunitare dau naștere unor frustrări speculate eficient de ideologii Brexit. De altfel, în febra campaniei electorale din 2010, David Cameron, la vremea aceea critic vehement al Bruxellesului, a făcut o promisiune pe cât de hazardată, pe atât de periculoasă astăzi pentru cauza Remain: reducerea migrației nete sub nivelul de 100.000, în următorii cinci ani. Eșecul acestei politici asumate se răzbună crunt pe premier și afectează serios șansele Remain din 23 iunie. Practic, în condițiile în care imigrația a redevenit elementul central al dezbaterii, adepții Brexit văd ruperea de Uniune ca unică soluție pentru ceea ce numesc „recâștigarea controlului asupra granițelor“. Ei curtează votul etnic și deplâng discriminarea la care ar fi supuse familiile din fostele colonii. Totodată, atrag atenția asupra afinităților culturale cu popoarele din spațiul Commonwealth, elemente pe care, spun ei, britanicii nu le împărtășesc cu est-europenii. Această atitudine contrastează însă puternic cu cea afișată în 2011, când mulți dintre militanții Leave de astăzi puneau revoltele din Londra pe seama presupuselor incompatibilități culturale cu minoritățile etnice originare din același spațiu Commowealth.
Salariile și locurile de muncă sau, mai degrabă, angoasele sociale ce derivă de aici sunt, la rândul lor, teme nelipsite. În prezent, nouă din zece angajați sunt britanici, cu o rată scăzută a șomajului, de puțin peste 5%. Ce-i drept, dacă așezăm evoluția veniturilor salariale într-o perspectivă mai largă, situația este diferită. În termeni reali, între 2008 și 2014, veniturile au cunoscut cel mai accelerat declin din istoria recentă, fără o revenire solidă, în ciuda inflației scăzute din ultima perioadă. Aici, realitățile macro specifice economiei britanice au reprezentat factorul determinant. La nivel politic, însă, presiunea pe salarii este atribuită imigranților. De altfel, singurul studiu invocat de tabăra Leave în cursul campaniei este cel publicat pe această temă de Banca Angliei. Potrivit băncii centrale, imigrația a generat, în medie, o reducere salarială de 0,5%, cu accent pe zona necalificată. Argumentul a prins în rândul multor suporteri ai Brexit, chiar dacă, începând cu 1 aprilie 2016, guvernul a majorat salariul minim la nivel național, de la 6,70 de lire pe oră, la 7,20 de lire.
Starea tot mai precară a Sistemului Național de Sănătate (NHS) reprezintă un alt punct nevralgic pe agenda publică. Tabăra Leave pune deteriorarea vizibilă a calității serviciilor pe seama numărului mare de nou-veniți. Intrarea NHS pe deficit s-a produs în anul financiar 2013-2014, însă ritmul amețitor de creștere a pierderii (de opt ori în 12 luni) nu poate fi atribuit vreunui factor demografic. Nici măcar într-un scenariu apocaliptic. Cauzele declinului sunt multiple și țin cu precădere de reforma de tip start-stop, aplicată de Cabinetul Cameron în ultimii ani, în funcție de barometrul politic al zilei. Presiunea pe servicii este reală, însă neomogenă din punct de vedere geografic. Cu alte cuvinte, multe dintre fiefurile Brexit nu o resimt în mod direct, nefiind destinații predilecte pentru imigranți. În mod paradoxal, Londra, zona cu cea mai mare densitate cosmopolită la nivel european, este principala redută pro-UE. Contribuția celor peste 50.000 de cetățeni comunitari care lucrează în NHS, pe fondul lipsei acute de cadre, este subliniată de tabăra Remain și relativizată de ceilalți, tot prin argumentul Commonwealth.
Zig-zag-ul politic și inconsecvența pozițiilor față de Bruxelles îl costă astăzi scump pe David Cameron. În 2010, și-a retras partidul din mainstreamul politic european, părăsind PPE. În 2013 a promis că va organiza un referendum de tip in-out, în condițiile în care un altul, cel scoțian, îi bătea deja la ușă. Înainte de orice, demonizarea constantă a Bruxellesului, înainte, dar și după ascensiunea la putere, i-a erodat masiv propria credibilitate, atunci când vine vorba de tematica europeană. Doar 18% dintre britanici mai cred astăzi în pledoariile sale pe marginea acestui subiect.
În ceea ce privește victimele colaterale ale acestei dezbateri, românii și polonezii rămân în continuare ținte favorite în tirul încrucișat al tabloidelor. Asemănările între cele două comunități se opresc însă aici. Varșovia sare vehement în apărarea propriilor compatrioți și polemizează cu Londra, indiferent de culoarea politică a guvernului de acasă.
Din București, liniștea răsună aproape asurzitor.