Pe aceeași temă
|
Rezultat al unei ample cercetări doctorale, volumul Imaginea orașului în avangarda românească, de Mădălina Lascu, explorează aproape exhaustiv o temă centrală a mișcărilor radicale din arta primelor decenii ale secolului XX. Orașul modern, citadinismul constituie una dintre marile noutăți ale avangardelor istorice, pe teritoriu românesc și internațional (vezi capitolul dedicat orașului futurist, cubist, expresionist sau suprarealist). Mădălina Lascu explorează aplicat și minuțios ocurențele acestei teme în poezia românească modernă (Ion Vinea, Tristan Tzara, Ilarie Voronca ș.a.), în manifestele revistelor de avangardă (Contimporanul, 75HP, Integral, Unu) și în pictura unor artiști ca Victor Brauner, Arthur Segal, M.H. Maxy, Marcel Iancu, punându-le în legătură cu ceea ce se întâmpla în alte centre culturale europene. Analiza întreprinsă tematist și comparatist decelează cu finețe elementele acestui nou univers citadin, cu miza lui pe progres, energie, schimbare, viitor „futurist“, cu „electricitatea“, „industriozitatea“ și „mașinismul“ său afirmate zgomotos, ceea ce a presupus o ruptură îndrăzneață față de universul tematic patriarhal și naturist de dinainte. Autoarea întreprinde o incursiune extrem de bine documentată în istoria acestei teme majore și în exemplificările sale românești de o neștirbită actualitate, cu o acribie remarcabilă și într-o formulare stilistică clară și agreabilă. Faptul că acest op amplu este însoțit de ilustrații abundente, reproduse în condiții grafice bune, constituie încă un argument pentru care această carte merită să ocupe un loc de referință în bibliografia deja abundentă a curentelor de avangardă românești prin care cultura română s-a sincronizat cu marile tendințe inovatoare ale modernității. (M.C.)
// MĂDĂLINA LASCU
// Imaginea orașului în avangarda românească
// Editura Tracus Arte,, București, 2014