Pe aceeași temă
Avand o experienta de peste 15 ani in domeniu, Ovidiu Joita, CEO si fondator iAgency, agentie de marketing online si SEO, ne ofera mai multe informatii cu privire la acest subiect.
Serviciile de optimizare SEO pe care o agentie de marketing online le ofera au rolul de a ajuta business-urile sa fie cat mai relevante si cat mai vizibile in mediul online, pentru ca publicul tinta al acestora sa poata ajunge la ele mai usor atunci cand realizeaza o cautare in Google dupa expresii specifice.
Antreprenorii care nu au prea multa experienta in online trebuie sa constientizeze faptul ca nu pot concepe strategii de optimizare SEO eficiente fara ajutorul unei agentii profesioniste, cu rezultate dovedite. Multi pun semnul echivalentei intre SEO si optimizarea on page, insa aceasta din urma nu este suficienta pentru a ocupa pozitii cat mai favorabile in motoarele de cautare.
Pentru a elabora o strategie de optimizare SEO eficienta, trebuie sa luam in calcul mai multe aspecte. In prezent, o astfel de strategie trebuie sa includa pe langa tehnicile standard de SEO (optimizare on page si off page) si construirea de brand awareness si continut de calitate.
Din cauza faptului ca SEO este un domeniu relativ tanar si mereu in schimbare, nu exista cursuri acreditate sau discipline universitare unde sa poti invata ce presupune aceasta activitate si cum ii poti evalua rezultatele. Drept urmare, de acest vid de know-how au profitat multi pseudo-specialisti SEO care, prin tehnici neagreate de Google (cunoscute si sub numele de black hat SEO), au facut mai mult rau site-urilor clientilor sau, in cel mai bun caz, nu au contribuit cu nimic la cresterea pozitiilor site-ului in motoarele de cautare. Astfel de "specialisti" in marketing online si SEO nu au o experienta notabila si verificabila in domeniu si nu inteleg ce presupune cu adevarat o strategie de optimizare SEO, drept urmare, a apela la serviciile acestora nu poate fi decat o pierdere de timp si de finante. Marketerii care au avut parte de astfel de experiente neplacute si-au pierdut increderea in serviciile SEO, orientandu-se spre alte instrumente de marketing online, precum PPC.
Este important de stiut ca o strategie de optimizare SEO realizata de o agentie profesionista, precum iAgency, poate genera unui site peste 50% din traficul total si din volumul comenzilor. In acelasi timp, genereaza brand awareness si fluidizeaza comunicarea cu clientul prin intermediul instrumentelor de Social Media Marketing si PR online.
Costul serviciilor SEO pe un an de zile este mult mai mic decat al altor instrumente de marketing online, in timp ce ROI-ul (Rata de recuperare a investitiilor) este una din cele mai mari. Pentru a avea un succes garantat, investitia in aceste servicii trebuie sa fie una constanta, deoarece procesul de optimizare SEO este unul continuu, contrar parerii neavizate a unora dintre marketeri.
O alta idee preconceputa si complet gresita, care pare sa alimenteze scepticismul celor care se indoiesc de eficienta serviciilor SEO este faptul ca rezultatele acestora nu pot fi cuantificate. Nimic mai fals! Acestea pot fi masurate cu ajutorul unei serii de indicatori eficienti cu care putem evalua succesul strategiei de optimizare SEO. Iata care sunt acestia:
1. Traficul organic, rata de conversie si valoarea comenzilor
Unul dintre indicatorii cei mai relevanti si mai usor de interpretat cu ajutorul Google Analytics este traficul din Google Organic. Impreuna cu rata de conversie si numarul de comenzi, traficul organic indica eficienta strategiei de optimizare SEO.
Traficul organic, rata de conversie si valoarea comenzilor (in cazul unui magazin online), vor fi mentionate intr-un raport lunar in care sunt specificate costurile SEO si rezultatele generate. Un astfel de raport releva intr-un mod vizibil faptul ca optimizarea SEO presupune costuri mult mai mici comparativ cu campaniile de AdWords - PPC.
In functie de domeniul de business si de nivelul competitiei, rezultatele serviciilor de optimizare SEO incep sa apara inca din primele 2-3 luni.
2. Numarul de cuvinte cheie prin care site-ul este identificat
Desi Google Analytics nu mai ofera de ceva timp posibilitatea de a vedea pe ce cuvinte cheie ne-a fost accesat site-ul, in Google Search Console (fost Webmaster Tools) avem la dispozitie o serie de indicatori relevanti in evaluarea eficientei strategiei de optimizare SEO: cuvintele cheie care au adus trafic, pozitiile medii pe cuvintele cheie respective, CTR (Click-Through-Rate), etc.
3. Visibility SERP Score
Acest indicator reflecta gradul de vizibilitate al unui site pe principalele expresii de cautare specifice domeniului sau.
De exemplu, pozitia 1 in pagina de rezultate Google este echivalentul unui Visibility SERP Score de 100%, pozitia 2 - 97%, pozitia 3 - 93%, s.a.m.d. O agentie care se ocupa de optimizarea SEO a site-ului tau va urmari evolutia acestui indicator si se va folosi de acesta pentru a evalua vizibilitatea brandului tau in motoarele de cautare, dupa cuvintele cheie targetate.
4. Prezenta brandului in mediul online, prin intermediul Google si numarul de pagini indexate
Efectuand o cautare in Google dupa numele brandului sau numele site-ului, putem avea o imagine de ansamblu asupra eficientei strategiei de optimizare SEO si putem analiza prezenta online a brandului comparativ cu concurentii directi. Asadar, folosind ca expresie de cautare insusi numele brandului, Google va afisa toate rezultatele unde se afla brandul cautat. Cu cat numarul de pagini este mai mare, cu atat prezenta online este mai bine cotata.
5. Domain authority, page authority si profilul de backlinkuri
Desi sunt mai greu de interpretat, acesti indicatori sunt de o importanta majora, deoarece Google pune foarte mult accent pe acestia in algoritmii sai de listare. Perioada de timp in care au loc schimbari majore asupra acestor indicatori este una mai mare, de aceea sunt foarte utili atunci cand dorim sa masuram eficienta strategiei de optimizare SEO pe o durata mai mare de 1 an.
Acestia sunt cei mai importanti indicatori prin care putem evalua eficienta serviciilor de optimizare SEO. Chiar daca in aceasta domeniu nu putem afirma cu certitudine care este momentul in care vom atinge locul 1 in Google pe un anumit cuvant cheie, putem vedea o evolutie in fiecare luna.
Orice antreprenor care doreste sa apeleze la serviciile unei agentii de SEO trebuie sa se intereseze inca din primul moment ce experienta si ce rezultate are respectiva agentie, cat de structurat si de elocvent este auditul pe care il realizeaza si cum se face raportarea activitatii. Nu in ultimul rand, rapoartele unei agentii de SEO respectabile ar trebui sa contina toata activitatea ei dintr-o anumita perioada de timp stabilita de comun acord cu clientul, nu doar niste simpli indicatori superficiali sau niste pozitii ale cuvintelor cheie in Google. Astfel, clientul va putea vedea incotro se indreapta finantele lui si daca aceasta investitie in strategia de optimizare SEO este una rentabila sau nu.
Unul dintre cei mai vechi specialisti in SEO si marketing online, Ovidiu Joita, activeaza cu succes in piata online de 15 ani si are in portofoliul sau branduri cunoscute de retail, dar si site-uri de publishing (presa). Ovidiu va sustine pe 24 octombrie la Cluj-Napoca, in cadrul TeCOMM (eveniment premium de ecommerce din Europa de Est), Masterclass-ul SEO, cu scopul de a oferi mai multe informatii cu privire la indexarea Google si tehnicile de SEO din 2017-2018.