Fraţii Pantics, reţinuţi în dosarul Sky News. Mistificarea îi poate băga după gratii

E.b. | 11.08.2016

Doi dintre cei trei bărbaţi care apar în reportajul Sky News despre presupusul trafic de arme din România, fraţii Atilla Csaba Pantics şi Levente Pantics, au fost reţinuţi joi seară de procurorii DIICOT. Avocatul lui Atilla Csaba Pantic susţine că reportajul difuzat de Sky News a fost, de fapt, o farsă.

Pe aceeași temă

 


Acuzaţiile sunt complicitate la comunicarea de informaţii false, constituire de grup infracţional şi nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor.


Atilla Csaba Pantics şi fratele său Levente Pantics au fost reţinuţi, joi seară, de procurorii DIICOT pentru constituire de grup infracţional organizat, comunicarea de informaţii false care ar periclita siguranţă naţională şi nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor în dosarul reportajului Sky News despre traficanţii de arme din România, conform News.ro.


Cei doi bărbaţi ar urma să fie prezentaţi Curţii de Apel Bucureşti, cu propunere de arestare preventivă.


Marcel Vrabie, avocatul lui Atilla Csaba Pantics, a declarat, la sediul DIICOT, imediat după reţinerea clientului său, că vor fi, cel mai probabil, reţinuţi de procurori şi ceilalţi doi bărbaţi puşi sub învinuire.


Avocatul lui Attlia Pantics a spus că infracţiunea de nerespectare a armelor şi muniţiilor de care sunt acuzaţi cei trei bărbaţi se referă la arma care seamănă cu un pistol-mitralieră AKM.


"Nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor se referă la o armă care în aparenţă seamănă cu un AKM, dar care, de fapt, era o armă de vânătoare. S-a constatat că este o armă de colecţie, care, din ianuarie anul acesta, are un anumit regim, în sensul că poate fi scoasă din casă doar în anumite condiţii, de aceea şi domnul care deţine această armă a fost audiat. Sigur, clientul meu habar nu a a avut de treaba asta", a spus Marcel Vrabie.


Avocatul a mai susţinut că reportajul difuzat de Sky News a fost, de fapt, o farsă.


"A fost, practic, o farsă. Reporterii englezi ştiau despre caracterul fals al înregistrării, urmând ca, în subsolul înregistrării, să se facă precizarea că faptele şi personajele sunt fictive. Totul a fost regizat de echipa de reporteri de la Sky News, adică ei au pus întrebările, ei au formulat şi răpsunsurile. Mă îndoiesc că cei trei au periclitat siguranţa naţională", a mai declarat Marcel Vrabie.
Cei trei bărbaţi, care apar în imaginile filmate de echipa jurnalistului britanic Stuart Ramsay, au revenit, joi, la DIICOT, pentru a da noi declaraţii, după ce au fost audiaţi mai multe ore şi miercuri, când au fost aduşi în urma unor percheziţii.

 

Ancheta ar putea fi extinsă şi în cazul jurnaliştilor britanici de la Sky News care au realizat reportajul, au declarat pentru News.ro surse judiciare.

 

Procurorii DIICOT au făcut miercuri percheziţii în judeţele Mureş şi Bistriţa-Năsăud şi au adus la audieri patru bărbaţi care apar în reportajului difuzat de Sky News, surse judiciare declarând, pentru News.ro, că printre aceştia sunt Pantics Levente, Pantics Attila şi Hunyadi Csaba Zsolt. Aurelian Mihai Szanto era deja la audieri în momentul în care anchetatorii făceau percheziţii.

 

După mai multe ore de audieri, cei patru bărbaţi au fost lăsaţi să plece de la DIICOT, în noaptea de miercuri spre joi. Proprietarul automobilului care apare în materialul Sky News şi tatăl acestuia au declarat, la ieşirea din DIICOT, că nu s-au luat măsuri preventive în cazul lor. Tatăl proprietarului maşinii a precizat că, în opinia sa, cei care au orchestrat documentarul "au făcut o glumă foarte proastă”.

 

Aurelian Mihai Szanto, intermediarul din reportajul Sky News, a declarat miercuri, după ce a fost audiat la DIICOT, că s-a lăsat păcălit de cei care au făcut materialul despre traficul de arme şi a acceptat să fie făcut acel documentar, cu oameni pe post de “actori”, cu întrebări şi răspunsuri prestabilite, despre care i s-a spus că va fi difuzat în decembrie, cu menţiunea la final că persoanele care apar sunt fictive.

 

Szanto a spus că jurnaliştii de la Sky News au stricat imaginea României şi au dat o ştire care "a căzut ca o bombă peste toată Europa”, dintr-un material filmat în 31 iulie.

 

Aurelian Mihai Szanto a mai declarat că el şi ceilalţi români care au fost filmaţi au primit de la jurnaliştii britanici câteva mii de euro, fără să precizeze suma.

 

Szanto a mai spus că, în timpul realizării reportajului, consilierul în armament al lui Stuart Ramsay i-a spus că vrea ca şi el să apară în filmare.

 

„Mi s-a spus: «Dumneata nu mai stai în spatele camerei astăzi, te vrem în faţa camerei, îţi vor da cagulă, geacă şi şapcă, pentru a fi în mijlocul acţiunii». Acest lucru l-a spus domnul Craig, care este consilierul personal în armament al domnului Stuart”, a precizat Szanto.

 

Premierul Dacian Cioloş consideră că este inadmisibil modul în care a fost realizat reportajul Sky News privind traficul de arme în România, el afirmând că ”nu poţi denigra o ţară fără să ai dovezi”.

 

Ciloş a spus că a cerut ca autorităţile române să ia poziţie faţă de reportajul Sky News întrucât este vorba de o denigrare a României.

 

”Domnul ambasador de la Londra a şi spus public iniţiativele pe care le-a avut (...) Eu am transmis că vreau să luăm poziţie pentru că cred că e inadmisibil să existe astfel de atitudini din partea unei prese care este liberă. Nu poţi să denigrezi o ţară fără să ai dovezi atunci când vii cu anumite afirmaţii”, a declarat, joi, la Sibiu, Dacian Cioloş.

 

Ofcom, instituţia de reglementare a audiovizualului în Marea Britanie, a transmis, joi, Agenţiei de Presă News.ro, că a primit, în total, 12 reclamaţii în legătură cu ancheta Sky News privind presupuşii traficanţi de arme din România, pe care le va analiza cu atenţie înainte de a decide dacă va investiga cazul. Miercuri seară, Ofcom anunţa, la solicitarea News.ro, că sunt şase sesizări.

 

Postul de televiziune Sky News a anunţat, miercuri, că susţine în totalitate, în continuare, materialul publicat duminică, privind presupuşii traficanţi de arme din România. De altfel, Sky News a postat din nou pe site miercuri materialul filmat de jurnalistul Stuart Ramsay.

 

Jurnalistul Stuart Ramsay a scris, tot miercuri, pe Twitter, că informaţiile sunt reale şi a negat că ar fi vorba despre o înscenare, menţionând că au loc arestări şi că Guvernul este pus în dificultate.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2019 Revista 22