Dezvăluirile unui postac rus

A.l. | 01.04.2015

Pe aceeași temă

Pe website-ul Radio Europa Liberă este publicat un lung interviu, la care se face referire si pe pagina de Facebook a Ambasadei Statelor Unite de la Bucuresti, cu unul dintre așa numiții postaci/troli care sunt angajați mascat de autoritățile ruse pentru a promova mesajele de propagandă ale regimului Putin în spațiul mediatic occidental. De altfel, despre acest asalt masiv a scris în urmă cu cîteva luni si cotidianul britanic The Guardian care analiza avalanșa de mesaje ostile anti-occidentale și anti-ucrainiene, evident fabricate, care însoțeau automat mai toate articolele în care se vorbea despre Rusia, Crimeea sau criza ucrainiană. Ulterior au apărut și alte articole pe această temă, între care merită menționat unele din Forbes în care se dezvăluia faptul că sunt angajați chiar actori, ca în orice Reality Show, pentru a realiza clipuri video anti-Kiev sau anti-occidentale care erau ulterior distribuite mai ales pe rețele de socializare pentru a-i "înfiera", catalogîndu-i de regulă drept fasciști, pe adversarii regimului. Nu e nimic nou sub soare. Unul dintre cititorii care au postat comentarii la articolul lui Vladimir Tismaneanu si Marius Stan publicat de Revista 22 menționa una dintre recomandările făcute de Lenin cu aproape 100 de ani în urmă: "Noi putem si trebuie să scriem în limbajul care sădeste în mase ura, repulsia, disprețul și altele asemenea împotriva celor care nu sunt de acord cu noi".

   În preambulul articolului semnat de Dmitri Volchek și Daisy Sindelar despre "postacii profesionisti" platiți destul de bine (peste salariul mediu) pentru a promova discursul pro-Kremlin în țară și în afară se subliniază că "există mii de conturi fictive de Twitter, Facebook, LiveJournal și vKontakte focalizate pe războiul din Ucraina". Cele mai multe sunt generate de așa numitul Internet Research Center din St Petersburg, în fapt o fabrică de postări la comandă care funcționează 24 de ore din 24. Cîțiva dintre foștii angajați au dezvăluit pentru RFE/RL (Radio Europa Liberă/ Radio Liberty) că sunt cîteva sute de persoane angajate care lucrează acolo, în schimburi de 12 ore, plătite cu 40 -45,000 ruble pe lună (circa $700). Pentru care trebuiau să livreze minimum 135 de postări în fiecare schimb de 12 ore. Între ei s-a aflat și blogerul Marat Burkhard, cel care a acordat interviul menționat anterior.

   Burkhard a dezvăluit faptul că pentru a fi angajat trebuie să depășești o serie de teste ideologice inițiale după care ești încadrat într-un dintre departamente. "Este o clădire cu 4 etaje în care funcționează un departament LiveJournal, unul de știri, unul în care în care se produc caricaturi menite să ridiculizeze o anumită abordare, și unul în care sunt produse clipuri video. Departamentele sunt strict separate, oamenii nu se amestecă unii cu alții". El descrie în detaliu maniera în care se lucrează efectiv din care rezultă un nivel de organizare și un grad de sofisticare propagandistică remarcabile. "Departamentul nostru avea sarcina de a posta comentarii pe forumurile asociate website-urilor localităților din Rusia. Lucram în echipe de trei. Unul dintre noi era personajul negativ, cel care critica autoritățile, pentru a crea un aer de autenticitate. Ceilați doi intrau în dezbateri cu el și îl contraziceau. Unul dintre aceștia trebuia să posteze, între altele, o imagine sau o caricatură de context iar celălalt trebuia să facă trimitere la un link unde se găsea ceva care îi susținea argumentele. Iar comentariile nu trebuia să conțină mai puțin de 200 de caractere".

    Se crează astfel o astfel o adevărată lume fictivă, de la Kaliningrad la Vladivostok, iluzia unei activități pe forumuri care de fapt nu exista în realitate. "Noi scriam o știre după care ne răspundeam unul altuia. Foloseam cuvinte cheie, tag-uri optimizate pentru motoarele de căutare. Ni se dădeau, de exemplu, cinci cuvinte cheie - să zicem Shoigu, ministerul apărării, armata rusă, etc Toți trei trebuia să ne asigurăm că aceste cuvinte cheie apar peste tot în comentariile noastre, pentru a fi găsite cît mai ușor de motoarele de căutare". Se vede că avem de a face cu o mașinărie sofisticată de marketing pe Internet gîndită astfel încît să mărească la maximum impactul comentariilor postacilor angajați.

    Blogerul rus face și o descriere, extrem de interesantă prin detaliile relevate, a unei "teme de lucru" clasice. Și ce subiect poate fi mai fierbinte decît criza din Ucraina. Iată mai jos maniera în care erau gestionate operațional acest gen de sarcini.

 

    "Tema: Trupele NATO sunt implicate în luptele purtate de forțele armate ucrainiene.

     Cuvinte cheie: știri despre Ucraina, Ucraina și Rusia, politica ucrainiană, Ucraina, NATO,

     Obiectiv: discutați tema pe forumurile a 35 de forumuri municipale

 

    Se începe cu un comentariu, scris de un postac din alt departament, publicat pe rețeaua socială LiveJournal sub numele de flcrbgrjn. În comentariu se spune că mercenari străini luptă de partea soldaților ucrainieni și se face trimitere la un link cu un clip video care pare să arate doi soldați americani aflați în sud-estul Ucrainei la Mariupol.

    "Junta de la Kiev alimentează în permanență mass media cu știri false despre Rusia. Se spune că forțele armate rusești luptă pe teritoriul Ucrainei dar nu oferă nici o dovadă (pentru că nu este nici una). Însă atunci cînd e vorba de forțele armate ale Ucrainei, marionetele americane de la Kiev spun că nu există nici o dovadă a implicării mercenarilor străini și spionilor serviciilor secrete occidentale, mințind fără să roșească".

     Acest comentariu a apărut, în urma unei programări alfabetice, pe forumul unui site din orașul Astrahan. În acest moment intră în acțiune "postacul rău", sub numele Yana24, care îl atacă pe flcrbgrjn:    

    "Despre ce mercenari NATO vorbești? Deci au firmat niște americani, și ce? Nu e deloc clar ce fac acolo. Rusia atacă de regulă Ucraina pentru ceea ce face ea însăși. Toată lumea vorbește despre mercenarii voștri de multă vreme și încă nu i-ați retras!".

    După care postacul Link răspunde mînios, criticînd virulent comentariul Yana24 și făcînd trimitere la o altă relatare referitoare la prezența soldaților americani la Mariupol.

    "Ai citit măcar textul? Dacă te-ar fi interesat acest subiect ar fi trebuit să știi cît de multe dovezi există care demonstrează faptul că războiul din Ucraina continuă datorită faptului că Vestul și Poroșenko refuză să dorească pacea. Au fost găsite obiecte aprținînd solaților din Vest, acum i-au găsit și pe soldați. Au găsit cumva dovezi că trupele rusești ar fi implicate în Ucraina? Nu!".

    După care urmează un alt postac care acuză Vestul de ipocrizie, de dublu standard. Iar acest scenariu continuă ulterior pe forumuri similare din Bisk, Briansk, Veliki Novgorod, Vladivostok, Voronej plus alte forumuri naționale"   

 

   Lectura în sine e aproape palpitantă. Ca și mențiunea despre o altă temă, respectiv despre faptul că  Barack Obama ar fi scuipat la un moment dat o gumă de mestecat în India, despre care, conform normei, au fost scrise 135 de comentarii, cele mai multe cu remarci jignitoare la adresa președintelui american. La sfîrșitul fiecărei astfel de "sarcini" trebuie întotdeauna trasă o concluzie, care este deja scrisă, în ultimul caz aceea că Obama este o maimuță neagră care habar nu are despre cultură și civilizație.

   Și aceasta este doar una dintre direcțiile de atac propagandistic. Tot Marat Burkhard discută în continuare mecanisme de același tip utilizate în sfera rețelelor sociale. Oricum, este cert că toate aceste detalii dezvăluie un mecanism propagandistic extrem de bine pus la punct pentru care, cel puțin deocamdată, Occidentul nu pare să fi găsit formule viabile de contracarare. (A.L.)

 

    Articolul poate fi citit integral AICI

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22