Pe aceeași temă
Performanța Guvernului Ponta este incontestabilă. I s-au dedicat în exclusivitate pagini întregi în The Economist (Putsch-up job) și un editorial de zile mari în Washington Post (Repression in Romania). Se reproșează o scurtcircuitare a democrației. Între timp, autoritățile se apără invocând argumentul necesității. De fapt se acuză, pentru că, în lumea democrațiilor consolidate, „necesitatea este pledoaria fiecărei încălcări a libertății umane. Este argumentul tiranilor; este crezul sclavilor“. (William Pitt cel Tânăr, premier britanic din sec. XIX)
De câteva săptămâni, România se află în plin război politic. Bătălia se desfășoară pe viață și pe moarte. Combatanții funcționează în logica unui joc de sumă nulă. Avantajele uneia dintre părți reprezintă în mod automat pierderile celeilalte. La o privire mai atentă, chiar putem să distingem conturul unui conflict asimetric în care legea devine o armă politică. Este ceea ce literatura de specialitate numește lawfare – strategia de a abuza de lege sau de o „legalitate aparentă“ pentru a obține un avantaj tactic. „Guvernul român a folosit o multitudine de mijloace legale pentru a ajunge la o stare de lucruri neconstituțională. În sine, mijloacele folosite sunt instrumente juridice, dar efectul este subminarea statului de drept. Constituționalismul presupune un angajament față de un set de valori. Legea în sine nu are forța morală decât dacă este atașată unei guvernări constituționale. România poate avea legi represive urmate cu strictețe și ar fi un stat al legii în sens pur formal. Dar a avea legi care sunt aplicate nu înseamnă neapărat și că ai un stat de drept legitim. Asta implică un angajament față de valorile consacrate în articolul 2 al Tratatului UE“, ne-a spus Kim Lane Scheppele, profesor la Universitatea Princeton.
Blitzkrieg anti-Constituție
Momentul decisiv în economia actualului conflict, inclusiv pentru tempoul întregii operațiuni, a avut loc la 27 iunie: trecerea Monitorului Oficial (MO), un veritabil activ strategic, în subordinea guvernului. Acum, acesta putea decide nu doar ce acte erau publicate, dar deținea controlul chiar asupra momentului publicării lor.
Deși controla mai toate pârghiile guvernării, premierul declanșează, metodic și sistematic, o coregrafie care își propunea neutralizarea sau cooptarea tuturor mecanismelor de checks and balances care ar fi putut, într-un fel sau altul, să îl incomodeze. Astfel, în logica planului, revocarea Avocatului Poporului și înlocuirea sa cu un apropiat al puterii era imperativă (fapt care se consumă la 3 iulie). Doar el putea sesiza CCR în privința verificării constituționalității unei OUG. Ulterior, pe 4 iulie, guvernul adoptă OUG 38 prin care limitează atribuțiile CCR, extrăgând hotărârile parlamentului de sub control constituţional. La o zi distanță, guvernul se grăbește să treacă și OUG 41, prin care simplifica procedura de demitere a președintelui, impunând drept condiție minimă de validare a referendumului constatarea existenței unei majorități simple care s-a pronunțat împotriva preşedintelui.
Între timp, presiunile guvernului asupra diverselor compartimente ale sistemului de justiție se întețesc. Dan Mihalache, secretarul general adjunct al guvernului, anunța, la 24 mai, că la nivelul DNA și ANI vor trebui „operate“ anumite corecții. 3 zile mai târziu, ministrul Justiției afirma că asupra Laurei Codruței Kövesi și a lui Daniel Morar planează „suspiciuni de subordonări, de influențe politice“, sugerând că nu se poate să „rămânem blocați în această discuție a acelorași magistrați rotați pe funcții“.
Nici Curtea Constituțională nu a scăpat acestor hărțuieli. Doar îndrăznise să constate faptul că președintele este cel care are atribuția constituțională de a reprezenta România la Consiliul European. Pe acest fond, ministrul Justiției acuză doi judecători de la CCR că s-ar afla în incompatibilitate. Mai mult, unul dintre liderii majorității parlamentare se dezlănțuie furios împotriva deciziilor judecătorilor CCR, contestându-le legitimitatea: „În actuala ei componență, CCR este o rușine. Mă refer la oameni. Vă pot argumenta asta prin câteva decizii atât de străvezii partizane și probabil comandate pe care le-a dat CCR. Cum să guvernezi o țară, când ție îți interzice CCR, un Zegrean, să te duci la Bruxelles? Când tu ești prim-ministru, ai votul parlamentului“. Totuși, el nu s-a oprit aici, cerând inclusiv revocarea judecătorilor suspectați de o judecată partizană: „Parlamentul, guvernul împreună pot să îi revoce pe judecătorii CCR“. Nu mai conta faptul că legea fundamentală afirmă că „pe durata exercitării mandatului, judecătorii sunt inamovibili“. Reacția Curții nu s-a lăsat prea mult așteptată. Într-un comunicat transmis mai multor foruri europene, CCR trăgea un grav semnal de alarmă: „Toate atacurile din ultima perioadă echivalează cu desfiinţarea Curții în componența actuală stabilită pe baza Constituției“.
Reacțiile Bruxellesului
Însă manevrele guvernului român nu au scăpat neobservate unui Bruxelles care pare să-și fi învățat bine lecția din precedentul Orbán. În numai câteva săptămâni, semnalele transmise de Guvernul Ponta s-au dovedit a fi dezastruoase. Încrederea Europei în România a fost serios pusă sub semnul întrebării. Președintele Consiliului European s-a arătat profund preocupat față de „statul de drept și independența justiției“, altfel, principii fundamentale ale Uniunii și a căror aplicare este naturală. Și președintele Comisiei, José Manuel Barroso, și-a exprimat preocuparea față de consecințele asupra statului de drept, independenței justiţiei și rolului CCR. Mai mult, Barroso a punctat că „mecanismele de checks and balances ale unui sistem democratic trebuie să fie garantate“ și a cerut Guvernului Ponta „să respecte independența sistemului de justiție, să restabilească puterile Curții Constituționale, să se asigure că deciziile sale sunt respectate și să numească un Avocat al Poporului care se bucură de susținerea tuturor partidelor“. Dură a fost și reacţia comisarului pentru Justiție, Drepturi Fundamentale și Cetățenie, Viviane Reding, care declara pentru Financial Times că „dacă nu există reasigurări credibile și acțiuni concrete ale guvernului pentru restabilirea statului de drept în România, țara poate pierde ani în procesul de integrare completă în UE“. Aceasta nu doar reproșează presiunile asupra justiției, limitarea competențelor CCR sau înlăturarea Avocatului Poporului în afara procedurilor normale, dar îl avertizează pe ministrul Justiției că statul de drept și independenţa justiției sunt capitole de referinţă în cadrul MCV.
Slăbiciunea Uniunii
Și totuși, ce mecanisme are UE pentru a pedepsi derapajele din statele membre? Experții listează câteva măsuri sectoriale. Astfel, ca și în cazul Ungariei, Uniunea poate sesiza Curtea Europeană de Justiție față de eventualele violări ale dreptului comunitar. „Însă această pârghie funcționează pentru probleme destul de limitate unde Uniunea dispune de o autoritate superioară de reglementare și nu lovește în inima crizei constituționale“, crede Kim Lane Scheppele. Totodată, Bruxellesul poate decide tăierea fondurilor europene de coeziune, „însă acest lucru se poate face doar dacă o țară eșuează să respecte anumite criterii bugetare, nu dacă ucide statul de drept“. O pârghie suplimentară ar putea fi invocarea îndeplinirii unor condiţionalități de natură politică înainte de accesarea unor împrumuturi UE sau FMI. Fondul poate oricând refuza plata unor tranșe dacă țara respectivă face ceva ce instituția dezaprobă. Uniunea mai poate decide nu doar menținerea monitorizării României sub MCV, ci chiar extinderea sa prin adăugarea de noi capitole. Refuzul de a permite accesul României în cluburi europene selecte, precum spațiul Schengen, poate oferi o pârghie suplimentară Europei. Comisia chiar ne-a avertizat explicit în acest sens. Pe termen scurt, este foarte probabil ca manevrele Guvernului Ponta împotriva statului de drept să se deconteze negativ în raportul MCV de pe 18 iulie, cu consecințe directe asupra cursei pentru spațiul Schengen. Pe fond, însă, nu putem să nu observăm că UE nu este echipată să răspundă unui blitzkrieg împotriva statului de drept: „Uniunea suferă nu de voință politică, ci de pârghii instituționale. Niciunul dintre mijloacele listate nu răspunde în mod semnificativ provocării unui lider care calcă în picioare Constituția. De asta este Uniunea frustrată acum. Nu poate să prevină contagiunea orbanizării“, recunoaște Kim Lane Scheppele.
Desigur, dacă derapajele României vor continua, există chiar riscul inițierii procedurilor prevăzute de Art. 7 din Tratatul de la Lisabona, ale căror consecințe pot merge până la așa-numita „opțiune nucleară“: suspendarea dreptului de vot în Consiliu. Și totuși, este o procedură greoaie care consumă foarte mult timp. Mai întâi, trebuie să existe constatarea din partea Consiliului a existenței unui pericol real de violare gravă a valorilor Uniunii. Sigur, Comisia ne-a arătat deja pisica, semnalându-și preocuparea față de încălcarea principiilor statului de drept, una dintre valorile fundamentale consacrate prin articolul 2 al Tratatului și care poate fi invocată ca temei pentru activarea prevederilor alineatului 1, articolul 7. Dar această măsură poate fi inițiată de 1/3 dintre statele membre, de Parlament sau de Comisie și trebuie votată de 4/5 dintre statele membre, după obținerea consimțământului PE. Dar oare ce acțiune ar putea împinge România în colimatorul alineatului 1, articolul 7? „Dacă deciziile CCR în privința referendumului vor fi încălcate, fie înainte de referendum, prin legea pe care parlamentul o va adopta în sesiune extraordinară, fie după, prin recunoașterea - de facto, sau prin art. 3 al Hotărârii nr. 34/6 iulie 2012 care dă dreptul parlamentului să stabilească procedura de urmat dacă referendumul este invalidat -, atunci cred că instituțiile UE vor acționa“, avertizează Vlad Perju, directorul Centrului Clough pentru Studiul Democrației Constituționale, de la Boston College. //