De același autor
Între „războaiele culturale“ care au măcinat universitățile americane după anii 1990, frontul corectitudinii politice a stârnit pasiunile cele mai neașteptate, amintind de violențele simbolice ale revoluției culturale șaișoptiste. În 1968, stânga universitară a scandat „Il est interdit d’interdire!“ pentru ca, două decenii mai târziu, să i se reveleze câte lucruri lipseau de pe lista de interdicții. Rolurile, actorii și retorica s-au schimbat acum. Dreapta intelectuală americană a acuzat prăbușirea standardelor din universități, „sfârșitul civilizației occidentale“, „criza spiritului“, „educația iliberală“, iar stânga s-a repliat, vorbind despre „mituri conservatoare“, conspirații și paranoia.
Războiul „corectitudinii politice“ are o cronologie precisă. El a debutat în toamna lui 1990, când jurnalistul Richard Bernstein de la NY Times a remarcat, după o conferință la University of California, că „un set de opinii despre rasă, ecologie, feminism, cultură și politică externă a ajuns să definească un fel de atitudine «corectă» față de problemele lumii, un fel de ideologie unificatoare a universității“. Sintagma „război cultural“ îi aparține, ea devenind treptat o profeție care s-a autoîmplinit. Se poate discuta în cercurile pedante despre originile gramsciene și bismarckiene (kulturkampf) ale termenului, aici însă ar fi o acoladă indigestă. Conceptul și fenomenele asociate „corectitudinii politice“ s-au extins rapid în mass-media americane ale anilor 1990. Frenezia a acaparat spațiul intelectual, culminând cu o referință într-un discurs prezidențial al lui G. Bush tatăl din 1991 – „ideea de corectitudine politică a suspendat anumite subiecte, a interzis anumite expresii, zdrobindu-se diversitatea în numele diversității“. Scena publicistică s-a polarizat, mai ales după o serie de cărți care deplângeau tema educației în universități. Cea mai cunoscută este, fără îndoială, Criza spiritului american (1987), de Allan Bloom, devenită un best-seller cu peste un milion de exemplare vândute. Cu puțin timp înainte de Allan Bloom, autori influenți în SUA, precum W. Bennett și E.D. Hirsch, au criticat subperformanțele universitare. Avalanșa de cărți despre „corectitudinea politică“ din anii 1990 s-a oprit treptat după anii 2000, când puțini s-au mai lăsat ademeniți de tentația de a reconceptualiza fenomenul.
Scânteia care a aprins vâlvătaia din jurul „corectitudinii politice“ a fost un eveniment, aparent minor, petrecut tot în toamna lui 1989 la Universitatea Stanford. Un trunchi de cursuri numit Western Civilization a fost redenumit Culture, Ideas, Values, în urma unor proteste studențești unde s-a scandat „Hey hey, ho ho, Western culture’s got to go!“. Prezent în programa de la Standford din anii 1980, trunchiul de cursuri Western Civilization era gândit ca studiu aprofundat al marilor opere, cu o listă de 15 texte clasice, printre care Platon, Dante, Voltaire, Marx, Freud. Schimbarea de titlu a implicat o deschidere către texte nonoccidentale, care să includă autori/autoare din Asia, Africa, India, Orientul Mijlociu. Disputa în jurul acestei decizii nu a scăpat nepolitizată. Contextul cultural era criza educației superioare, amara constatare că textele culturii universale au ajuns străine pentru studenții americani. Retrospectiv, pasul de deschidere înspre spații culturale noneuropene a trecut drept unul firesc pentru o societate pluriculturală care celebra, cel puțin discursiv, diversitatea. Transformarea nu a fost însă liniară. Dinspre dreapta intelectuală s-a pledat pentru nevoia unei culturi comune, o „alfabetizare culturală“ împărtășită de toți, nativi și imigranți deopotrivă, dinspre stânga s-au elogiat diferențele etno-culturale într-un mediu acuzat de „imperialism cultural“ rasist și sexist. Concis, această schimbare culturală a însemnat că întrebarea celebră a lui Saul Bellow - dacă zulușii au vreun Tolstoi – a devenit un faux pas grosier.
Subiectul corectitudinii politice a iscat, de la început, un șir de perplexități. În primul rând, sunt dificil de înțeles nesfârșitele controverse privind originea sintagmei „corectitudine politică“. La nivelul opiniei comune, subiectul pendulează între extreme, „corectitudinea politică“ fiind considerată fie o scamatorie „conservatoare“, fără legătură cu realitatea, fie un vlăstar al marxismului cultural, care ar fi colonizat fiecare colț al universității, al vieții publice și private. Cea mai plauzibilă explicație leagă însă sintagma „corectitudine politică“ de comunismul chinez timpuriu și preceptele lui Mao Zedong din articolul On Correcting Mistaken Ideas in the Party (1929). Aici, liderul comunist oficializează „lupta împotriva acestor idei incorecte și educarea membrilor întru linia corectă a Partidului“. O sintagmă înrudită, „perspectivă corect politică“, apare și la Lev Troțki, în Problemele Revoluției Chineze (1932). După anii 1930, termenul „corect politic“ ajunge un loc comun al presei sovietice. Astfel, parcursul acestei sintagme începe în cercurile maoiste, de unde iradiază în reflexele staliniste. Ulterior, ea este adoptată de stânga americană și europeană, însă cu evidente conotații negative și autocritice.
Perplexitatea ține, în al doilea rând, de felul în care apostolii corectitudinii politice percep dinamica opiniilor în societăți libere. Este dificil de înțeles, într-o eră digitală a fragmentării, cum se va crea un consens și cum vor funcționa definițiile neutre ale „corectitudinii politice“ – „conformitatea față de un corp de opinii liberal sau radical asupra problemelor sociale“ sau „limbajul inclusiv, pledoaria pentru o terminologie nonrasistă, nonsexistă, non-ageistă“. În al treilea rând, opiniile asupra problemelor sociale generează doctrine sau ideologii (indiferent cât de contestate au ajuns astăzi), dacă articularea lor devine un proces profesionist. O perplexitate înrudită ține de validarea unui corp de opinii. Există un set de ideologii „corecte politic“? Nimeni nu știe răspunsul, nici măcar cu aproximație. Suntem prizonierii unei confuzii sistematice privind isme-le selectate sub umbrela „corectitudinii politice“. Multiculturalismul, feminismul, ecologismul și studiile postcolonialiste apar deseori în această listă. La un nivel mai profund al discuției, premisa că aceste curente de idei pot fi reduse la câteva noțiuni, de vreme ce „corectitudinea politică“ a demolat ideea de canon, postulând un relativism funciar în științele socio-umane, pare o contradicție internă izbitoare. Astfel de percepții asupra pieței ideilor și a dinamicii lor presupun un control specific instituțiilor ierarhice, un monolit rigid de opinii. Unii nu ar ezita să afirme că doar un nou Minister al Adevărului orwellian îl poate administra.
Al patrulea șir de perplexități nu privește limbajul sau ideologiile, ci conversia „corectitudinii politice“ într-un ghid de conduită, în primul rând universitar. Avocații „corectitudinii politice“ din universități au devenit, prin mecanisme involuntare, un fel de comitet de tristă amintire care decide ce autori pot fi interziși sau proscriși. În plus, și ce cărți trebuie trecute la index. Să urmărim câteva știri recente. Astfel, un profesor „progresist“, simpatizant al lui Bernie Sanders, a fost pus la zid pentru că a refuzat așa-numitele „zile ale segregării“ (studenții și profesorii albi nu au acces în universitate), studenții de la Cardiff University au încercat să îi interzică lui Germaine Greer (o feministă iconică a valului doi de feminism) accesul din pricina unei presupuse ofense față de comunitatea transgender, iar lui Richard Dawkins, autor evoluționist, i s-a anulat prezența la un post de radio al Universității Berkeley pentru că ar fi critic la adresa religiei. S-ar putea obiecta că exemplele de mai sus sunt doar incidente izolate. Ține această obiecție? În SUA, în 2016, aproximativ 50 de evenimente în mediul universitar cu autori „controversați“ au fost anulate. Mai departe, exemplele de reglementare a conduitei nu se limitează la campusurile universitare, de pildă, apariția așa-numitelor safe spaces. Astăzi se dezbate, relativ serios, dacă a mânca carne de vită matură sau vițel, a purta haine de blană naturală sunt acțiuni „corecte politic“.
Cartografiera ariilor asimilate de „corectitudinea politică“ ca fenomen socio-cultural este, de bună seamă, o misiune imposibilă. Termenul de „război cultural“ semnifică un front deschis și fumegând, de unde ne parvin doar relatări trunchiate și fragmentate. Ca la orice război, numeroase victime inocente cad sub asaltul „corectitudinii politice“. Celebrul roman al lui Philip Roth, Pata umană, are ca subiect viața unui profesor universitar a cărui carieră se prăbușește după ce folosește la curs, o singură dată, termenul „spooks“ pentru studenții absenți („fantomă“, „spirit“, în argou, un termen pentru afro-americani), cuvânt considerat rasist și ulterior obiectul unei plângeri adresate universității. Unii cred că romanul lui Philip Roth este o schemă narativă pur ficțională. În realitate, acest incident i s-a întâmplat unui prieten al autorului și a inspirat povestea romancierului, mărturia lui Philiph Roth fiind publicată în New Yorker ca o scrisoare de protest adresată colosului Wikipedia.
Libertatea cuvântului se numără, neîndoios, printre victimele corectitudinii politice. Cenzura și mai ales autocenzura pricinuite de standarde nebuloase ale corectitudinii politice ating proporții nebănuite. Mă despart însă de opinia potrivit căreia fenomenul „corectitudinii politice“ ar fi o plagă strivitoare, o formă de stalinism cultural al universităților. A spune că fenomenul corectitudinii politice instituie un totalitarism cultural revine la a relativiza Răul din comunism, anume suprimarea artelor, literelor și științelor. Pe de altă parte, a echivala corectitudinea politică strict cu decența de limbaj reprezintă o eroare abisală. În numele „corectitudinii politice“ s-au devastat birouri și universități. În numele „progresului“, manifestul clasic On Liberty, de J.St. Mill, a devenit o blasfemie.
Recentele inflamări publice pe subiectul scenelor de violență din Baltagul, scandalul sancționării unei profesoare de la Cluj pentru includerea filmului Eclipsă totală în lecția despre simbolism, disputa privind purtarea baticului sau hijabului în Universitatea din București par, la ora actuală, incidente izolate. Educația noastră e criticată din alte cauze, în principal impostură și lipsă de integritate a cercetării. Experiență mea de predat, deși însumează 12 ani, este prea puțin relevantă pentru a ajuta dezbaterii. Hélas! Cu unele excepții – recomandarea unei distinse eticiene să evităm formula „Crăciun Fericit!“ în mesajele către studenți, excluderea unui student la doctorat după un articol critic la adresa multiculturalismului publicat în Dilema Veche –, mediul universitar a fost mai degrabă tolerant, cel puțin într-o perspectivă subiectivă și limitată.
În postfața ediției românești a Crizei spiritului american, Sorin Antohi se întreabă dacă volumul lui Allan Bloom (mai) prezintă interes pentru cititorul român. Deși răspunde afirmativ, din perspectiva crizei educației liberale, a subfinanțării, cred că răspunsul său e incomplet. De mai mult timp, dezbaterea noastră publică despre universitate rămâne cantonată în câteva teme secundare.
În trilogia lui Allan Bloom (Studenții, Nihilismul în stil american, Universitatea), ultimul capitol ocupă spațiul cel mai important. Universitatea, pentru Allan Bloom, este produsul Epocii Luminilor și „există în democrație pentru a împiedica sau vindeca orbirea democratică, nu de dragul constituirii unei aristocrații, ci de dragul păstrării libertății spiritului“. Universitatea este, în mod ideal, locul unde se „știu întrebările“, o instituție care păstrează „regimul Rațiunii“, „înlătură pasiunea religioasă din politică“ și apără libertatea academică. Universitatea liberă, ne amintește Allan Bloom, există doar în democrația liberală. Din acest motiv, marxismul și fascismul au strivit cu bocancii libertatea de gândire. Remarca lui Carl Schmitt la venirea lui Hitler la putere – „Astăzi Hegel a murit în Germania“ – sintetizează impulsul puterii totalitare. La distanță de acest ideal, se află gustul amar al propriilor experiențe academice.
Allan Bloom a devenit astăzi, la 30 de ani după The Closing of the American Mind, un autor marginal, un paria intelectual, nu pentru afinitățile sale conservatoare și pledoaria pentru educația clasicistă, ci tocmai pentru confesiunile ce au surprins trădarea acestui ideal. A regândi menirea universității în democrație i se pare lui Allan Bloom o sarcină de o „gravitate extrem de mare“, poate la fel de mare ca responsabilitatea pentru „soarta libertății în lume“. Avertismentul său final din Criza spiritului american nu a fost receptat cum se cuvine. Nu numai divorțul dintre normativ și realitate îl îndeamnă pe Allan Bloom să încheie capitolul cu teza descompunerii universității. Decăderea se datorează și relativismului dominant, instalat mai ales în disciplinele sociale. Acest verdict nu mai surprinde mediul universitar, așa cum glosează Jon D. Levenson, într-un articol recent din Jewish Review of Books. Acum universitatea a înlocuit relativismul cu penalizarea disidenței și reducerea la tăcere a celor care depășesc corsetul actual de idei „politic corecte“. Așa-zisul triumf al democrației liberale, proclamat de epigonii lui F. Fukuyama, a devenit o farsă sinistră, prietenii democrației liberale fiind asediați, astăzi, de ambele extreme.
Privite de la distanță, cu detașarea spectatorului neangajat, istoria şi isteria din jurul corectitudinii politice aduc izbitor cu tâlcul unei anecdote de pe vremea comunismului. Astfel, la întrebarea „Ce este acela un deviaționist?“, răspunsul legendarului Radio Erevan era „Un tovarăș care merge tot înainte fără să observe că Partidul a cotit-o!“. „Corectitudinea politică“ a devenit o dogmă neasumată, confuză și contrariantă pentru prietenii libertății, nebuloasă pentru marele public. Ironia este că în rândurile victimelor inocente ale corectitudinii politice încep să se adune cei care au propovăduit-o.