De același autor
O democrație electorală depinde într-o proporție covârșitoare de credibilitatea alegerilor. Alternanțele din 1996, 2000, 2004 au fost văzute ca momente de întărire a sistemului democratic. Apoi, mecanismul de relegitimare s-a ruginit, au apărut crize politice, suspendări etc. Nu întâmplător, alegerile din 2012 au adus mai multe noutăți. Pentru prima dată după 20 mai 1990, alegerile parlamentare nu au dus la o schimbare a primului ministru. Tot pentru prima dată după victoria FSN de la începutul tranziției, o alianță, USL, și-a strivit adversarii, câștigând 60% din voturi și două treimi din locurile de parlamentari. În al treilea rând, a avut loc apariția, care s-a dovedit meteorică, a unui partid nou, populist, PPDD, care a reușit performanța de a ajunge la 14% din voturi, ceea ce spunea ceva despre starea de spirit a unei părți a electoratului, cu atât mai mult, cu cât și discursul celorlalte partide era destul de populist. Nu în ultimul rând, sistemul uninominal a părut a fi scurtcircuitat de înțelegeri locale sau naționale netransparente, ceea ce a întărit teza existenței unui „blat“ la nivelul principalelor partide.
Toate aceste caracteristici ne înfățișau portretul unei profunde crize a capacității momentului electoral de a relegitima clasa politică și de a recredibiliza natura democratică a sistemului. Un sistem fragilizat și de faptul că, în vara acelui an, ordinea constituțională fusese salvată numai prin intervenția partenerilor occidentali.
Ce s-a întâmplat de atunci? Opoziția și-a confirmat marginalitatea: PPDD a dispărut, ARD (16% din voturi) a dispărut, mai târziu principalul membru ARD, PDL (12% din locuri), se topește într-un PNL proaspăt ieșit din USL (care astfel dispare și ea). Aceste dispariții mai mult sau mai puțin subite ne prezintă tabloul unei clase politice fără șanse de a se recredibiliza. Sigur că accelerarea ritmului în care diverse afaceri de corupție sunt scoase la lumină contribuie la această impresie. Dar există un motiv mai profund: nereprezentativitatea partidelor creează sentimentul că alegătorii nu sunt puși în fața unor alternative distincte, oamenii votează, dar nu aleg cu adevărat. Alegerile locale și mai ales cele parlamentare din 2016 riscă să accentueze acest sentiment al blatului generalizat și deci să nu (re)legitimeze pe nimeni.
Rezultatul prezidențialelor din 2014 a părut că poate contrazice pesimismul concluziilor anterioare. Victoria lui Iohannis nu numai că a validat democrația noastră electorală, prin faptul că organizatorul alegerilor le-a pierdut, dar a născut și speranțe la nivel social. Faptul că multe dintre acele speranțe par acum exagerate e nerelevant pentru capacitatea alegerilor de a produce legitimitate. Pe de altă parte, acel moment a accentuat ruptura între o clasă politică decredibilizată și un șef de stat ales direct, care reușește să capete sprijinul unei părți din societate dincolo de logica partidelor. Iar anul acesta e probabil ca absenteismul de la parlamentare să bată noi recorduri, ceea ce va limita marja de manevră a partidelor în raportul lor cu puterea prezidențială.
În acest context, putem mai bine înțelege placiditatea lui Iohannis în fața atacurilor din ce în ce mai dure, în fața propriilor erori, în fața spectacolului pe care îl dă partidul său. Indiferent de scenariu, cei care doresc să formeze un guvern vor trebui să meargă la actualul președinte. În 2012, un Băsescu slăbit de rezultatul referendumului nevalidat nu avea spațiu de manevră în fața unui USL ultramajoritar, dar acela a fost un moment excepțional. Acum, tăcutul locatar de la Cotroceni știe că la el vor veni partidele pentru a-i cere cheile guvernului.
Practic, președintele poate crede că nu are interesul să se expună, deci nu va mobiliza, îl avantajează alegeri fără alegere. Pe de altă parte, partidele fug de electorat, atunci când nu e vorba de cel captiv, iar acesta nu pare că poate crește. În aceste condiții, miza relegitimării democratice nu pare nici un element fundamental și nici măcar unul conștientizat de liderii politici. Iar aceasta poate fi o eroare majoră.
Indiferent de agitația discursivă, o mare parte a electoratului nu va mai înghite pe nemestecate ideea unui clivaj tip stânga-dreapta, PSD vs. PNL, foștii parteneri din USL. Cele două partide s-au aliat prea des ca să-și continue duopolul politic. În plus, scenariul cel mai probabil este acela al unor alegeri care să ducă la o situație politică nedecisă și la un guvern prea slab ca să implementeze reformele amânate atât timp. Dar, chiar și în cadrul acestui scenariu, nu putem exclude posibilitatea apariției unor alternative.
Este probabil ca partidele să-și pună toate resursele în cursa pentru locale, nu numai pentru că acestea par decisive pentru parlamentare, dar și pentru că, structural, sunt dependente de acest nivel. Totuși, așa cum tragedia de la Colectiv a indus o mobilizare politică a unei părți din societate, alt eveniment poate produce surprize. Iar una dintre surprize și un factor de mobilizare civic poate fi legat chiar de rezultatul alegerilor locale. Participarea limitată la nivelul electoratelor captive, nereguli foarte mediatizate, primari aleși cu majorități relative, alianțe postelectorale între marile partide sau, din contra, consilii locale și județene nefuncționale pot duce la o toamnă mai interesantă decât se anunță acum.