De același autor
Se întâmplă din nou. Parlamentarii, cu unanimități semnificative, promovează în prag de alegeri legi populiste. De ce fac asta? Pentru că sunt răi, proști sau corupți? Nu. O fac pentru a-și câștiga o minimă credibilitate pe ultima sută de metri. Merită să fie iresponsabili în ochii unei minorități, dar responsabili și reprezentativi în ochii majorității, ai celor care au sau cred că au un câștig imediat și concret de pe urma (i)responsabilității aleșilor.
Acesta este mecanismul prin care partide și parlamentari prea puțin reprezentativi își câștigă totuși o formă de credibilitate și chiar de legitimitate. Democrația noastră originală a făcut ca acest sistem să se banalizeze și să credem că această legitimitate e una democratică. De fapt, e un pact nescris între elitele decidente și „masele largi populare“, un pact care face ca proasta guvernare să fie un rezultat sistemic al tipului nostru de democrație.
După sarabanda populistă, momentul electoral e cel al parafării malpraxisului politic. Coruperea democrației e deci rezultatul unui contract inegal, având costuri ascunse pentru una dintre părți. Astfel, populismul nu e „un pericol“, nu e ceva care ne amenință din afară, el caracterizează toate partidele politice, chiar dacă în grade diferite. Populismul este parte din ADN-ul sistemului nostru politic.
Experimentul Băsescu, al președintelui care vrea să se impună partidelor, ca și experimentul tehnocrat, al celor care își revendică o virginitate partizană, ne-au arătat limitele oricărei încercări de a scurtcircuita partidele. Dar dacă reforma nu poate veni nici de la șeful statului, nici din interiorul statului, de unde poate ea veni? Trebuie să ne amintim că și prima, și a doua soluție au fost unele de avarie, într-un context al absenței unei societăți civile care să poată promova această reformă. Situația nu s-a schimbat semnificativ.
Cuvântul „democratizare“ a fost uzat, epuizat în goana după legitimitate din anii 1990. Toată lumea iubește democrația. Nu puțini sunt cei care văd „pericole“ la adresa democrației. Dar putem să avem îndoieli asupra sincerității apărătorilor democrației care au abandonat „democratizarea“ ca proces demodat, care nu mai „vinde“.
Aproape nimeni nu mai ia în serios necesitatea democratizării sistemului politic din România. Cel puțin asta reiese dintr-o privire asupra programelor, platformelor sau discursurilor despre „proiectul de țară“ promovate în preajma alegerilor parlamentare. Democratizarea nu e prezentată ca o prioritate. Sau e numai un lapsus, dar și atunci e unul semnificativ.
Orice analiză a sistemului politic ne spune că proasta guvernare, lipsa de autoritate a agenților statului, lipsa de credibilitate cronică a parlamentului și a partidelor, participarea relativ scăzută la alegeri sunt toate rezultatul direct al deficitului democratic, al absenței unui sistem care produce legitimitate democratică, încredere socială și care dă autoritate instituțiilor.
Din 1990 și până acum am avut un proces discontinuu de democratizare. Dar niciodată nu a existat o atât de mare neîncredere în capacitatea unor reforme de a aduce un plus de democratizare. Motivele sunt multe. Poate cel mai important este legat de fragilitatea regimului: câtă democrație e, tot mai bine decât deloc. Frica de schimbare inutilă este sănătoasă, dar azi ea pare că ignoră costul lipsei de schimbare. În plus, există și o frică de război, ceea ce marginalizează automat discursul despre libertăți.
Un alt motiv este cel al oboselii de tranziție. După eșecul decomunizării, la modă e ceva ce putem numi de-postcomunism-izare. Exagerarea eșecului postcomunismului românesc are ca rezultat punerea în discuție a unei întregi culturi politice, cea anticomunist-democratică, principala purtătoare a valorilor decomunizării și europenizării după 1989. Nu e clar ce se pune în loc, deocamdată vedem numai o opinie publică al cărui centru de greutate se mută spre rețelele de socializare, fiind dominată de amnezie și de o succesiune de conflicte ireductibile. Discursul politic care vrea să câștige inima unei astfel de opinii publice e fie cel al fugii de clarificare, de identitate, de soluții care pot aduce polemica, fie cel al discursurilor ultimative și al soluțiilor absolutiste. Fiecare actor politic devine schizoid, trebuind să joace în ambele registre, după cum (pare că) îi dictează contextul.
Astfel, democratizarea pare fie inutilă, fie periculoasă. Un exemplu în acest sens este „uitarea“ procesului de revizuire a Constituției promovat de USL. El a eșuat, totuși problema a rămas: trebuie revizuită Constituția? Dacă da, cum? Absența răspunsului e asurzitoare.
Alt exemplu este altă „uitare“, cea a punerii în practică a celor două referendumuri validate în 2009. Trăim de atunci într-o suicidară tensiune între democrația directă și democrația reprezentativă. E evident că trebuie să ieșim din acest blocaj. Partidele ar trebui să vină cu o soluție. Deocamdată, Curtea Constituțională ar putea oricând invalida orice lege electorală care prevede mai mult de 300 de parlamentari, așa cum este și cea care funcționează azi. Dar o indignare pe acest subiect nu aduce multe voturi.
Reducerea discursului partidelor la imperativele marketingului politic nu e specific românească, dar în acest caz nu face decât să adâncească criza de legitimitate a elitei noastre politice. Democratizarea nu e numai o prioritate, ci cea mai importantă dintre ele, iar dezbaterea unor soluții concrete în acest sens ar trebui să fie în centrul vieții noastre politice. Ar fi grav dacă și asta ni se pare utopic.