De același autor
Mă bucur că am scăpat de Tiberiu Niţu. Dar în acest moment sunt preocupat ca viitorul procuror general al României să fie un personaj competent şi cinstit. Deocamdată, trebuie să recunoaşteţi că numirea, ca interimar, a lui Bogdan Licu – unul dintre doctoranzii lui Gabriel Oprea, acuzat de plagiat – nu este deloc încurajatoare. Aştept de la ministrul Justiţiei, Raluca Prună, dar şi de la secţia de procurori a CSM transparenţă şi proceduri clare în numirea viitorului procuror general. Doamna Prună spune că se grăbeşte să numească un nou procuror general. Evident că nu îmi doresc ca domnul Licu să stea prea mult la Parchetul General şi să mai îngroape nişte dosare, dar cred că principala preocupare trebuie să fie să nu mai nimerim peste alt Niţu. Doamna Prună şi CSM nu trebuie să inventeze cine știe ce proceduri. Sunt țări de la care se poate învăța. Vă prezint, pe scurt, procedurile care s-au desfăşurat în SUA după ce, în 2014, preşedintele Obama a propus-o procuror general al SUA pe doamna Loretta Lynch.
Nominalizarea a fost făcută la data de 8 noiembrie 2014 de către preşedintele Obama, care, după cum ştiţi, este şeful Executivului. A urmat confirmarea Senatului, care a durat câteva luni, şi acesta este aspectul asupra căruia vreau să mă opresc, pentru că aşa cred că trebuie să se procedeze şi în România. Procedurile s-au lungit pe parcursul a nu mai puţin de 166 de zile. Senatorii republicani, aflaţi în opoziţie, au avut nevoie de câteva săptămâni doar pentru a obţine date legate de una dintre cele mai controversate decizii luate de Lynch în calitate de procuror şef al statului New York: ea a ajuns la o înţelegere cu banca HSBC, acuzată de evaziune fiscală şi spălare de bani, înţelegere în urma căreia banca a plătit o amendă de 1,9 miliarde de dolari, în loc ca responsabilii să fie aduşi în faţa tribunalului. Doar pe acest subiect, senatorii din comisia juridică i-au adresat mai multe întrebări lui Lynch, la care ea a răspuns inclusiv în scris, pe parcursul a nouă pagini. În plus:
- Doamna Loretta Lynch a prezentat o biografie amănunţită care s-a întins pe parcursul a 57 de pagini. Ea a detaliat, printre altele, toate ONG-urile din care a făcut parte, a identificat toate discursurile şi interviurile date şi le-a prezentat în copie (în patru exemplare) congresmenilor. Audierile, repet, s-au desfăşurat în iarna lui 2015, iar candidatul a prezentat copiile interviurilor din 1990 sau 1993. În acest document, Lynch enumeră cazurile aduse în faţa judecătorilor, le descrie (inclusiv numele judecătorului şi al avocatului apărării) şi arată la ce sentinţă s-a ajuns.
- Audierile în comisia juridică au început la 28 ianuarie şi, potrivit înregistrării de pe site-ul acestei Camere a Legislativului american, au durat nu mai puţin de opt ore. În 9 februarie, a avut loc o sesiune de întrebări şi răspunsuri a cărei transcriere de pe site-ul Senatului are nu mai puţin de 221 de pagini! În 18 februarie şi 20 februarie, Lynch a răspuns la un set de întrebări în continuarea audierilor anterioare.
- Comisia juridică a chemat la audieri mai mulţi experţi independenţi, printre care: un jurnalist de investigaţie, un profesor de drept de la Universitatea Georgetown sau un şerif din Milwakee, Wisconsin.
Abia la 23 aprilie Lynch a primit votul Senatului, iar la 27 aprilie ea a depus jurământul în faţa vicepreşedintelui Joe Biden.
Pare imposibil ca România să urmeze niște pași asemănători? Nu ar putea fi implicată societatea civilă în mecanismul de selecţie? Doamna Laura Ştefan şi domnul Ioan Stanomir nu ar putea veni în faţa CSM pentru a transmite ce aşteaptă de la viitorul şef al Ministerului Public? Este imposibil ca, înainte de a numi viitorul procuror general, să avem în faţă, public, un track record al candidaţilor, cuprinzând toate dosarele aduse în faţa instanţei şi sentinţele la care s-a ajuns?
Nu mai discutăm, sper, de studiile candidatului: corect ar fi ca doctoratele să fie trimise pentru verificare la Comisia de etică a Universităţii din Bucureşti, singura instituţie de învăţământ superior (din păcate) care a avut tăria să se lupte cu plagiatorii de rang înalt. Ştiu că, legal, este dificil să faci acest lucru, dar doamna Prună trebuie să găsească un mecanism de verificare credibil.
Încă un Tobă, încă un Niţu, încă un Licu ar fi prea mult.
Cetăţenii români ar putea crede că nu-şi pot găsi dreptatea decât ieşind în stradă. Să nu-şi închipuie cineva că mitingurile de după drama de la Colectiv sunt irepetabile.