De același autor
Zilele acestea, în poligoanele din Hohenfels (Germania), Novo Selo (Bulgaria) și Smârdan (România) se desfășoară Swift Response 15, cel mai amplu exercițiu aeropurtat al NATO de la sfârșitul Războiului Rece. Unități aeropurtate din Franța, Statele Unite, Germania, Bulgaria, Grecia, România, Olanda, Spania și Marea Britanie simulează reacția rapidă la un atac asupra unui stat membru NATO. În total, 4.800 de militari participă la această aplicație militară.
Swift Response 15 este foarte important pentru NATO, deoarece testează abilitatea forțelor aliate de a „forța accesul“ în zone apărate cu mijloace antiacces – sisteme antiaeriene cu raza lungă de acțiune, sisteme antinavă supersonice ce pot fi lansate de pe nave, submarine, avioane și lansatoare mobile cu baza la sol și rachete balistice cu raza scurtă de acțiune de înaltă precizie. Aceste tipuri de arme ar urma să fie desfășurate de către forțele rusești în cazul anexării unui teritoriu aparținând unui stat NATO (țările baltice, de exemplu) pentru a preveni eliberarea acestuia de către forțele Alianței.
În paralel cu acest exercițiu de amploare, care va dura până pe 17 septembrie, pe 3 septembrie este programată activarea simultană a comandamentelor forței de reacție rapidă (VJTF) a NATO în şase țări europene, în conformitate cu deciziile privind răspunsul Alianței la agresiunea rusească din Ucraina, luate anul trecut la summit-ul din Țara Galilor. Toate aceste aplicații și măsuri militare fac parte din planurile Alianței de reasigurare a Flancului Estic. Pe lângă coordonarea ripostei aliate în cazul unui atac asupra teritoriului unui stat membru NATO, misiunea celor șase centre va fi și gestionarea echipamentului militar prepoziționat de SUA în țările baltice, Polonia și România – în total, 250 de tancuri și vehicule blindate. Acest echipament va fi operat de unități care vor fi desfășurate în aceste țări la intervale regulate, prin rotație.
Forța de reacție rapidă, vârful de lance al NATO Response Force (NRF), se va confrunta în caz de conflict cu două provocări majore. Prima este, bineînțeles, contracararea unui atac asupra unui stat aliat, ceea ce presupune apărarea unui teritoriu și contracararea ofensivei inamicului, astfel încât să permită statelor NATO să se mobilizeze și să riposteze în conformitate cu natura agresiunii. Și aici intervine prima problemă – agresiunea ar putea avea forma evenimentelor premergătoare anexării Crimeei. Adică, apariția unor forțe insurecționare sprijinite din exterior care, sub sloganul autodeterminării naționale, să submineze prin mijloace politice și militare suveranitatea unui membru al Alianței. Riposta NATO în acest caz trebuie să fie astfel calibrată, încât să nu existe nicio îndoială că a fost vorba de o agresiune din exterior, și nu de o mișcare populară legitimă.
A doua provocare constă în ceea ce responsabilii militari ai NATO numesc escaladarea agresiunii. În cazul în care un teritoriu al unui stat membru ar urma să fie „preluat“ de către Federația Rusă, există riscul ca orice tentativă din partea NATO și a Statelor Unite de a elibera acel teritoriu să fie contracarată prin desfășurarea rapidă de arme nucleare tactice și amenințarea cu o ripostă nucleară. Orice operațiune militară de eliberare și restabilire a suveranității asupra teritoriului respectiv devine astfel cvasiimposibilă atât din punct de vedere militar, cât și politic.
Acest risc al utilizării armelor nucleare nu este unul potențial, ci cât se poate de real – Kremlinul, pentru a compensa avantajul militar convențional al NATO și incapacitatea economiei sale de a produce sisteme de armament sofisticat pentru forțele sale armate, se bazează pe arsenalul său nuclear. Strategia militară a Rusiei a fost amendată astfel încât să permită utilizarea armelor nucleare în mod preventiv, pentru protejarea teritoriului național, fără a mai fi nevoie să fie ținta unui atac nuclear.
Protejarea Flancului Estic nu presupune doar desfășurarea de forțe și mijloace militare sau generarea unor planuri de urgență pentru a contracara o potențială agresiune. Statele membre trebuie să dezvolte și o serie de capacități politico-diplomatice care să le permită să facă faţă atât subversiunii politice, cât și șantajului nuclear. Descurajarea convențională trebuie combinată, astfel, cu descurajarea nucleară – o perspectivă deloc „încântătoare“ pentru decidenții politici ai Alianței.