De același autor
Nimic spectaculos nu s-a întâmplat în piaţa financiară globală după oficializarea desprinderii Marii Britanii de Uniunea Europeană. Calmul relativ al pieţelor este firesc, deoarece despre Brexit se discută de luni bune, scenariile au curs gârlă, iar lira sterlină, vulnerabilă în faţa presiunilor negative, se devalorizase brutal în ziua anunţării rezultatului referendumului britanic. Între timp, însă, economiile Marii Britanii şi cele ale Uniunii Europene au funcţionat în actualul regim, aşezate pe o tendinţă de consolidare.
Marea problemă a momentului actual este însă ce fel de despărţire se va negocia. Va fi un divorţ cu împărţirea bunurilor comune sau va fi o ieşire din club, adică un gest individual, fără a mai păstra vreo legătură cu membrii acestuia?
Vulnerabilităţile britanice
Brexit-ul a fost o decizie politică, asumată cu entuziasm temperat de politicienii britanici, dar procesul de desprindere, care urmează să fie negociat în următoarele luni, va ţine cont de sensibilităţile economiei britanice.
Pentru Marea Britanie, Uniunea Europeană este cel mai mare partener comercial. Exporturile anuale ale Regatului Unit către UE depăşesc 230 de miliarde de lire sterline (270 de miliarde de euro), cam 44% din total, iar eventualele bariere comerciale, concretizate în tarife vamale, îşi vor lăsa o amprentă negativă asupra economiei britanice. Analiştii economici tratează cu prudenţă subiectul, dată fiind noutatea şi complexitatea proiectului de dezlipire de un bloc economic prin care, în 43 de ani, s-au ţesut legături puternice. Toţi sunt însă de acord că economia Marii Britanii va fi vulnerabilă şi va avea de pierdut mult din această despărţire, blocul comunitar fiind mai puternic. Divorţul european nu se va produce fără ca Marea Britanie să-şi plătească datoriile, a avertizat preşedintele Consiliului European, Donald Tusk, iar acestea sunt substanţiale şi greu de evaluat dintr-o privire.
Sensibilitatea economiei britanice faţă de efectele Brexit-ului se va manifesta prin cel puţin patru canale, spun economiştii de la BNP Paribas: incertitudine şi încredere, pieţele financiare, investiţiile străine directe şi fluxurile de capital şi schimburile comerciale. Mai există însă un efect negativ, care are forţa de a submina economia: scăderea veniturilor cetăţenilor britanici, fie prin canalul scumpirilor mărfurilor din import, fie prin cel al inflaţiei, neplăceri acompaniate de devalorizarea lirei sterline, care se va afla sub o presiune negativă pe tot traseul negocierilor pentru Brexit.
Vulnerabilitatea cea mai puternică a Marii Britanii rămâne chestiunea schimburilor comerciale, asta deoarece în jur de jumătate din comerţul extern al regatului Unit se derulează cu UE. În eventualitatea introducerii tarifelor vamale, costurile mărfurilor şi serviciilor vor urca, afectând consumatorii şi afacerile din Marea Britanie, cu efecte greu de evaluat asupra creşterii economice viitoare.
Marea Britanie ar putea experimenta o reducere a investiţiilor străine directe, ceea ce ar avea ca efect o stagnare a productivităţii, avertizează analiştii. Un studiu a arătat că apartenenţa la UE a adăugat 2,25% la PIB Marii Britanii numai prin canalul investiţiilor străine directe.
Scenariul norvegian, cel pesimist şi modelul elveţian
În esenţă, sunt două scenarii de desprindere. Unul e de tip „norvegian“, în care Marea Britanie este membră a spaţiului economic european, iar fluxurile sale comerciale cu Uniunea nu sunt parazitate de tarife vamale. Acest scenariu post-Brexit presupune semnarea unui acord cu UE, în care Marea Britanie ar continua să contribuie la bugetul Uniunii, fără a mai primi fonduri de la aceasta şi fără a mai avea dreptul de vot. Ar fi un scenariu care s-ar înscrie în logica economică, oferind protecţie şi continuitate afacerilor britanice, dar care este riscant din perspectivă politică, deoarece ar arunca definitiv retorica pro-Brexit în derizoriu.
Şi asta nu numai deoarece Regatul Unit ar livra bani fără să mai primească vreun şfanţ, ci pentru că, la fel ca în cazul Norvegiei, ar fi obligată să adopte sau să menţină anumite politici şi reglementări europene.
Transferurile fiscale între Marea Britanie şi UE lasă în final un gol de venituri echivalent cu 0,53% din venitul naţional brut al Regatului Unit, arată calculele economistului Swati Dhingra. Dar exemplul Noervegiei arată că, în ansamblu, această ţară îşi asigură confortul schimburilor comerciale fără tarife vamale, plătind, pe locuitor, cam 83% din cât virează acum Marea Britanie către UE. Ca atare, costurile fiscale ale unui eventual acord de tip norvegian ar fi mai mici cu numai 17%, o economie de 0,09% din venitul naţional brut.
Al doilea scenariu este unul pesimist pentru economia britanică, deoarece, în absenţa unui acord de tip norvegian, schimburile comerciale cu statele UE se vor desfăşura în limitele impuse de Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC), care are performanţe mai slabe privind reducerea tarifelor vamale. Schimburile comerciale cu produse industriale guvernate de acordurile OMC presupun un tarif vamal mediu de 5%, ceea ce ar afecta imediat exporturile Marii Britanii către UE. Fermierii britanici ar putea fi descurajaţi de tarifele de export.
Ar mai exista o cale de înţelegere comercială cu UE - modelul elveţian. Elveţia nu este membră a spaţiului economic european şi are multe acorduri bilaterale cu UE prin care a obţinut accesul la piaţa europeană. La rândul ei, Elveţia a acceptat reglementări europene, cum ar fi acordul privind libera circulaţie a forţei de muncă, şi, mai ales, livrează bugetului UE sume consistente. Dar, în schimbul acestor favoruri, Elveţia nu are drept de vot şi nu are un acord privind serviciile, ci doar unul care reglează comerţul cu mărfuri. Marea Britanie este însă un mare exportator de servicii către UE.
Presiune pe lira sterlină
Deocamdată, Brexit-ul nu semnalizează un potenţial de risc major asupra economiei europene, deoarece şi-a consumat efectul de şoc în primele luni după anunţarea intenţiei de divorţ. Desigur, fiecare împotmolire în negocieri va fi penalizată de piaţa financiară, iar lira sterlină va fi sub stare de asediu. Aşa se explică şi semnalele sosite dinspre Banca Angliei, care lasă să se înţeleagă că nu va modifica dobânda sa de politică monetară pe toată durata negocierilor, pentru a asigura un teren stabil monedei sale.
O presiune suplimentară asupra lirei sterline vine dinspre Scoţia, care este dominată, deocamdată, de sentimente proeuropene. Parlamentul scoţian a votat, marţi, 29 martie, în favoarea organizării unui referendum de independenţă, ştire care a coborât lira sterlină în raport cu dolarul american şi euro. Decizia scoţienilor va fi prezentată Parlamentului britanic, însă premierul Theresa May a avertizat că guvernul Regatului Unit nu va aproba vreun referendum de desprindere în interiorul intervalului de negociere pentru Brexit.
Doi ani complicaţi
Cât de complicat va fi Brexit-ul? O firmă britanică de avocatură a lansat un răspuns provocator: vor fi 339 de puncte de negociere, dar evaluarea stă sub semnul imprevizibilului. Un punct sensibil cum ar fi condiţionarea comerţului liber de libera circulaţie a persoanelor, deşi pare a fi o dorinţă esenţială a UE, nu are vreun suport în practica internaţională şi nici în cea europeană, susţin avocaţii de la Allenovery. Şi totuşi, acordul de liber schimb cu Elveţia arată contrariul.
Un punct forte al euroscepticilor britanici a fost ideea că Brexit-ul ar duce la abandonarea unor reglementări europene şi ar scădea birocraţia. Totuşi, în eventualitatea semnării unor acorduri de liber schimb de tip norvegian sau elveţian, Marea Britanie s-ar găsi în situaţia de a-şi acomoda legislaţia cu cerinţele europene, deci ar adopta reglementări valabile în UE, fără a mai participa la procesul de elaborare sau de votare a acestora. În plus, chiar şi acum, când este încă membră a UE, Marea Britanie nu se poate plânge de braţul dur al reglementărilor, de vreme ce are una dintre cele mai flexibile pieţe a muncii din lume.
Un alt studiu, care a dat muniţie de război euroscepticilor, arăta că ar exista 56 de reglementări impuse de legislaţia europeană în care costurile depăşesc beneficiile. Dar multe dintre aceste reglementări sunt izvorâte din practica internaţională, la care UE s-a adaptat în bloc, deci ele au şanse mici de a fi anulate. De pildă, cele mai costisitoare dintre reglementări sunt Strategia Energiei regenerabile şi directiva care reglementează timpul de muncă. Este greu de crezut că Regatul Unit ar beneficia din abandonarea strategiei energetice sau că firmele britanice nu ar mai remunera 20 de zile de concediu pe an, aşa cum impun directivele europene. O mare parte din risipa şi din birocraţia britanică este provocată de probleme interne şi nu au vreo legătură cu UE, sugerează analiştii.
În esenţă, atuul din mâna europenilor este comerţul liber, iar punctul sensibil va fi chestiunea liberei circulaţii a forţei de muncă. Brexit-ul va fi o confruntare între Marea Britanie şi UE, în care prioritatea clubului european pare să fie centrată pe crearea unor principii directoare privind Brexit, care să includă chestiunea drepturilor cetățenilor și a liberei circulaţii şi tranşarea obligaţiilor restante. Regatul Unit pare a prefera „negocieri paralele“, idee susţinută de altfel şi de vizitele prinţului Charles în câteva ţări europene, şi un eventual acord de liber schimb. Oricum, liniile directoare ale negocierii Brexit-ului de către statele membre vor fi adoptate la Consiliul European din 29 aprilie. Rămâne de văzut dacă statele UE vor reuşi să vorbească cu o singură voce sau vor încerca să-şi negocieze separat viitoarele relaţii cu Marea Britanie.