De același autor
„Marele Jaf“, numele sub care este cunoscută astăzi povestea celui mai spectaculos hold-up din perioada comunistă a României, este încă departe de a-şi fi descoperit toate secretele. Tenebroasele sale circumstanţe generează în continuare numeroase dispute concentrate în special asupra motivaţiilor care i-au determinat pe membrii „bandei lui Ioanid“ să recurgă la un asemenea gest extrem. În stadiul actual al cercetărilor, nu s-a conturat o concluzie certă şi care să concilieze toate punctele de vedere asupra acestei chestiuni. O schimbare de perspectivă asupra poveştii şi o privire din prisma contextului în care s-a desfăşurat nu poate dăuna.
„Problema evreiască“
Povestea „Marelui Jaf“ nu începe la ora 06.30 în ziua de 28 iulie 1959, ora la care membrii bandei se întrunesc în casa soţilor Sevianu pentru a-şi pune în aplicare planul, ci tot într-o dimineaţă de iulie, din anul 1958, la Londra.
În acea zi, în biroul rezidenţei Direcţiei de Informaţii Externe a Securităţii din capitala Marii Britanii a intrat un personaj al cărui nume va fi rostit, în mai puţin de câteva luni, cu speranţă, de sute de mii de evrei din România. „Negustorul de evrei“ sau „Salvatorul nostru“, apelativ pe care îl foloseau, după caz, autorităţile româneşti sau evreii români şi sub care urma să devină cunoscut lumii întregi, se numea Henry Jakober. Nici el, nici căpitanul Gheorghe Marcu (nume de serviciu „Pavelescu Dorin“) nu intuiau că întâlnirea lor, în cadrul căreia urmau să fie puse la punct detaliile unei tranzacţii cu animale, avea să producă cea mai mare operaţiune de vânzare de oameni din istoria modernă a umanităţii. Dar aceasta nu s-ar fi putut desfăşura niciodată, dacă nu ar fi existat situaţia specială în care se găsea comunitatea evreiască din România.
Ar fi imposibil de analizat în câteva rânduri atitudinea autorităţilor româneşti faţă de evrei în epoca postbelică. Trebuie spus, însă, că ea se înscria mai curând pe linia unui antisemitism voalat decât pe cea a unei bunăvoinţe exagerate. Argumentul că mulţi dintre demnitarii comunişti şi o parte din personalul aparatului central al partidului şi Securităţii aveau origini evreieşti, iar aceasta ar constitui o dovadă a unei atitudinii favorizante este o manipulare grosolană. Poziţia privilegiată a acestor personaje se datora în primul rând fidelităţii faţă de cauza comunistă, obedienţei necondiţionate faţă de zeităţile panteonului stalinist, unor merite personale în lupta din ilegalitate sau unor necesităţi ale momentului (nevoia de cadre specializate), şi nu originii lor etnice. În termeni simpli, evreii din vârful ierarhiei politice, din partid sau Securitate erau, într-o formă răsturnată a celebrei formule a lui Lucreţiu Pătraşcanu, „întâi comunişti, apoi evrei“. Cazul Ana Pauker este mai mult decât relevant.
Cât despre protecţia specială de care s-ar fi bucurat comunitatea evreiască în epocă, este suficient să amintim că penitenciarele din RPR erau populate și de „sionişti“, „agenţi ai iudeo-masoneriei“ şi ai „imperialismului american“, „sabotori ai economiei“ şi „deţinători ilegali de devize“. Tot evrei şi ei.
De fapt, pentru autorităţile comuniste, „problema evreiască“ era „o chestiune nerezolvată“, pe care o moşteniseră din perioada interbelică şi cea a regimului Antonescu. Oscilau între nevoile imediate ale unui regim în plin efort de consolidare, nevoi care implicau utilizarea abilităţilor organizatorice şi economice ale comunităţii evreieşti sau exploatarea propagandistică a „antifascismului“ şi ostilitatea faţă de spiritul lor internaţionalist, faţă de capacităţile lor intelectuale, faţă de blocarea funcţiilor importante pentru românii neaoşi şi dorinţa de a scăpa de aceşti cetăţeni incomozi. De aici provine şi abordarea confuză şi contradictorie a celei mai importante probleme care-i privea pe evreii din România în acea perioadă: Aliyah.
Acord pentru emigrare în masă
În anul 1958, situaţia devine explozivă. După ce deciseseră în cerc restrâns, încă din 1956, curăţirea aparatului de stat de „elementele naţionaliste“ (ceea ce a dus treptat la îndepărtarea a numeroşi evrei din structurile de conducere pe considerente exclusiv etnice), liderii comunişti români au făcut un pas surprinzător. După o şedinţă a Biroului Politic al PMR din 31 mai 1958, în care s-a discutat situaţia a peste 37.000 de cereri de emigrare depuse de evrei, Gheorghiu-Dej, încurajat se pare de Hruşciov (care avea o motivaţie proprie legată de imensele problemele economice ale URSS pe care încerca cu disperare să le rezolve), şi-a dat acordul pentru începerea emigrării în masă, dar treptată, a evreilor români.
Gestul nu era primul de acest fel, dar era fără precedent prin amploarea care i s-a acordat de către autorităţi: practic, evreii care doreau să plece erau îndemnaţi public să o facă, prin anunţuri oficiale, şi dirijaţi să se înscrie pe liste. Se părea că, în sfârşit, autorităţile române erau decise să rezolve radical problema emigrării. Fără să se întrebe asupra motivaţiei acestei bruşte amabilităţi, aproximativ 130.000 de evrei au depus cereri oficiale de plecare din RPR, hotărâţi să nu rateze şansa neaşteptată.
Dezvrăjirea
Şocul a venit la scurt timp, în februarie 1959, când au fost anunţaţi că se vor sista plecările definitiv, iar cererile de emigrare vor fi anulate. Această răzgândire abruptă a fost motivată de „lezarea sentimentelor liderilor comunişti“, care s-ar fi simţit „jigniţi“ de numărul mare de evrei care doreau să plece din România. Mult mai probabil, având în vedere originile chestiunii şi dezvoltările ulterioare, această mică stratagemă a avut şi alte obiective: de a estima valoarea aproximativă a „mărfii de vânzare“ (pentru operaţiunea în plină desfăşurare cu Jakober) şi de a avea o evidenţă a celor care urmează să fie trecuţi pe lista neagră şi îndepărtaţi din muncile de răspundere. A urmat un val de arestări, concedieri, retrogradări şi excluderi pentru „sionişti“.
Efectul asupra comunităţii evreieşti a fost devastator şi decizia a fost interpretată în rândurile acesteia ca momentul de declanşare a unei prigoane a autorităţilor. Euforia iniţială a fost înlocuită de teamă şi apoi de disperare.
În acest context, marcat de o puternică psihoză a unei iminente catastrofe care urma să se producă pentru toţi evreii din RPR, eroii noştri (banda Ioanid), care în acea perioadă erau în căutarea a unei vieţi noi şi a unui nou ideal şi care plănuiau şi ei să plece din ţară, au îmbrăţişat deschis lupta pentru Aliyah. Aceşti oameni, a căror biografie era dincolo de orice dubii excepţională şi care tocmai trecuseră prin etapa dezvrăjirii de comunism, au primit cadou „un nou ţel“ şi s-au „re-radicalizat“.
Ce modalitate mai bună de spălare a rătăcirii comuniste decât aceea de a te reinventa în postura de erou sionist? Ce cauză era mai nobilă în ochii comunităţii evreieşti, pe al cărui sprijin mizau în eventualitatea plecării, decât aceea de a-ţi ajuta compatrioţii prigoniţi? Ce afront mai mare la adresa autorităţilor decât un jaf armat? Ce ameninţare mai directă decât aceea de a răpi sau ucide un membru al CC al PMR? Ce răzbunare mai dulce decât să-ţi procuri banii pentru cumpărarea plecării chiar de la cei care o condiţionaseră astfel?
Au vrut membrii „bandei lui Ioanid“ să arate că, dacă evreii nu vor fi lăsaţi să plece, sunt în stare să ameninţe ordinea socială din RPR? A fost „Marele Jaf“ gândit de autorii lui şi ca o operaţiune de terorism politic? Au fost ei provocaţi de „atacurile antisemite“, aşa cum au susţinut în timpul anchetei?
Poate că nu vom afla răspunsurile la aceste întrebări, dar pentru o discuţie onestă asupra subiectului ele merită investigate.