De același autor
Potrivit unui exit poll prezentat de Sky TG – 24, coaliţia de stânga condusă de Pier Luigi Bersani se află pe primul loc după alegerile parlamentare din Italia, cu 34,5% din voturi, în timp ce coaliţia de dreapta a lui Silvio Berlusconi a obţinut 29%.
Alegerile parlamentare din 24-25 februarie 2013 vin într-un moment destul de delicat pentru societatea italiană. Ele au loc după 20 de ani de schimbări profunde în felul în care se face politică în Peninsulă. Experții în științe politice, sociale și comunicare pun aceste schimbări pe seama lui Silvio Berlusconi, care a personalizat până la extrem felul de a face politică în Italia.
Campania electorală a fost una plină de surprize: după o perioadă de guvern tehnocrat condus de către Mario Monti, profesor de economie la Universitatea Bocconi din Milano, victoria părea clară: se deschidea calea unei întoarceri a stângii socialiste. Jocul a fost însă mai complicat.
Surpriza cea mai mare a acestor alegeri este Beppe Grillo, comic genovez, cu a sa mișcare politică „Movimento 5 Stelle“. Grillo a reuşit să adune în jurul său o masă importantă de tineri care, pierzându-şi încrederea în politica tradițională, se regăsesc în această nouă formaţiune.
La această situație se adaugă întoarcerea lui Silvio Berlusconi, „cel mai mare om de spectacol al politicii italiene“, cum îl numeşte regizorul Roberto Faenza. Însoţit de faima neplăcută a afacerilor sale controversate şi a scandalurilor sexuale (în particular, RubyGate), Berlusconi s-a prezentat în toate emisiunile televizate, chiar şi în cele mai incomode, precum Anno Zero, emisiunea lui Michele Santoro, moderator aflat de ani de zile în conflict cu fostul premier.
„Indecizia“ este cuvântul de ordine al acestor alegeri, înaintea cărora sondajele au crescut şi au coborât ca bursa financiară în timpuri de criză.
Dincolo de rezultatele efective ale scrutinului, este evident că extremele care au dominat mai bine de 20 de ani viața politică italiană tind către dezmembrare.
Pe lângă neîncrederea în instituțiile politice și indignarea tot mai mare care se exprimă în manifestații de stradă, devine clar că italienii sunt în căutarea unor sinteze culturale şi de participare care să dea răspunsuri reale problemelor crizei economice, politice şi morale din Peninsulă. Acestea sunt condițiile care umflă velele formaţiunii politice „Movimento 5 Stelle“. Scenariile ce se referă la rezultatele electorale ale lui Grillo ocupă o parte importantă a dezbaterilor și, se crede, și a viitoarei politici interne italiene.
Dar care sunt caracteristicile campaniei ce tocmai s-a încheiat?
Din punct de vedere stilistic, a fost cea mai mediatizată campanie italiană. Paradoxal, am putea afirma că alegerile s-au jucat la televiziune. Confruntări, dezbateri, monologuri, totul s-a desfășurat în studiourile TV: până și nonprezențele (ca aceea a lui Grillo, care îi amenință cu expulzarea din partid pe cei care acceptă să participe la emisiuni) sunt amplificate de megafonul variilor forme de distribuție televizată (generalistă, pe net, pe cablu, pe satelit etc.). Aceleași spectacole şi declarații TV devin şi mai puternice din momentul în care Twitter şi Facebook declanșează participarea la festivalul dezbaterii politice, în cele mai multe cazuri plecând chiar de la performanţele televizate.
Se poate observa un circuit nu întotdeauna pozitiv între news media şi TV, în care fiecare mediu îl citează pe celălalt, alimentând o comunicare construită pe referințe reciproce, dar tocmai de aceea din ce în ce mai departe de aspirațiile și de problemele reale ale oamenilor. E posibil ca aspectul autoreferențial al acestei forme de comunicare să fi influențat înstrăinarea pe care cetățenii italieni au simțit-o în raport cu agenda politică. Poate fi şi aceasta o explicație a redusei participări la urne, cu 7% mai puțin decât la alegerile din 2008.
Din punctul de vedere al conţinutului, are dreptate Eugenio Scalfari, care amintește Italiei şi unei părți consistente a Europei că este nevoie de politică pentru a contracara antipolitica. Climatul electoral italian demonstrează că avem nevoie mai mult decât oricând de politică, aceea „bună“, făcută de oameni pentru a aduce beneficii oamenilor. Avem nevoie de o politică bazată pe o viziune sănătoasă a binelui comun, un proiect de societate care să poată reda încrederea în viitor.
MIHAELA GAVRILĂ, cercetător şi profesor la Universitatea Sapienza din Roma
CORESPONDENŢĂ DIN ITALIA