De același autor
Falsul tratat de manipulare al Anei Blandiana va rămâne ca un document memorial de primă mână.
Am citit cartea Anei Blandiana Fals de manipulare cu plăcere, pasiune, ardoare, necaz, furie, invidie. Am stat săptămâni întregi cu incomodul obiect pe rafturile bibliotecii, încercând să scriu o „recenzie“ (ce cuvânt stupid şi găunos!), să împărtăşesc şi celor din jurul meu bucuria pe care am resimţit-o la finalul lecturii. Mi-a fost teamă să o fac şi încă mi-e teamă în momentul în care scriu aceste rânduri. De ce? În primul rând, Ana Blandiana este un zeu (pardon, zeiţă) a literelor româneşti, iar între oameni şi zei nu poate exista prietenie, fie şi prin banalul comerţ al frazei tipărite. În al doilea rând, autoarea şi-a ambalat atât de bine produsul final (o selecţie tendenţioasă a obsesiilor, citez din prima parte, justificativă, a volumului) încât orice încercare vulpească de rostogolire a acestui arici literar extrem de bine închegat, pentru a-i afla punctele slabe, pare sortită eşecului. În fine, eu scriu aşa cum alţii mănâncă pui, din pură pasiune şi fără prea mari pretenţii, de orice natură ar fi ele (iertaţi, cititorilor, EU-ul acesta, epistemic şi egolatru, este de fapt expresie a emoţiei şi nesiguranţei, nimic mai mult...). A încerca să intri în curtea din spate, în intimitatea gândurilor unui profesionist al scrisului, aşa cum este doamna Ana Blandiana, poate fi un act de curată sinucidere. Conştiinţa de scriitoare a autoarei, responsabilitatea asociată transpare de altfel la tot pasul.
Aşa că am decis să dau curs acestei periculoase întreprinderi, agățându-mă de colacul de salvare al memoriei comunismului târziu şi a primilor ani ai tranziţiei noastre către nicăieri. Pentru că sunt convins că această carte este despre memorie, va rămâne ca un document memorial de primă mână. În haosul ambiant, cel mai bine plasaţi să vorbească despre mersul lumii (l’usage du monde, dacă se permite această mică francofonie nevinovată şi anacronică) sunt poeţii, artiştii, muzicienii, toţi cei pe care lumea noastră virtuală şi futilă nu-i mai vrea şi nici nu-i mai încape în baierele sale. Un inventar al memoriei deci, ceea ce mai rămâne din lumea noastră atunci când istoria se duce istovită să-şi lingă rănile, ca Marea la picioarele statuii lui Eminescu. Și a clădirii abandonate a Cazinoului din Constanţa, aş dori să mai adaug.
Pagina 32. Episodul din Balta Brăilei, descriere scurtă şi percutantă a Gulagului românesc. O foaie de ziar zboară prin aer peste o coloană umană obosită şi plină de noroi. Pe ea se află o recenzie în care figurează şi pseudonimul poetei, fiica unuia dintre deţinuţi. „Este fiica mea, cu siguranţă fiica mea, cu siguranţă este ea. Blandiana este satul soţiei mele. Fiica mea scria versuri când era mică. Numai ea poate să fie.“ Tu, Varlaame Șalamov, tu, colosule Soljeniţîn, tu, Evghenie Guinzburg, voi, care aţi mers ca apostolii în pântecele fiarei concentraţionare, la acest episod nu v-aţi fi gândit, nu-i aşa? Mie aşa îmi place să cred. Și chiar dacă-i ficţiune literară, tot rămâne atât de frumos şi emoţionant, încât smulge inima cititorului din piept, ca o gheară de lumină.
Paginile 36-38. Portretul satului românesc de câmpie, văzut cu ochii celuilalt, alteritate absolută chiar, ardeleni coborâţi din K.u.K., purtători de ordine chezaro-crăiscă şi impregnaţi de multiculturalism, din acela adevărat, nu cel măcinat subţire în colocvii pretenţioase – cu atât mai preţios deci. O empatie imensă, o dragoste de oameni, de timpul lor ciclic, ritmat de seminţe, legume, fătatul vacii, plecarea în armată, săpatul viei, strânsul recoltei. „Munci şi zile, munci şi gesturi care peste zece ani nu vor mai fi făcute de nimeni, nu numai pentru că noile tehnologii le-au luat locul, ci pentru că bătrânele ţărănci nu mai au cui să transmită mai departe ceea ce au moştenit de la înaintaşi.“ Alte şi alte pagini excepţionale (drace, nu vroiam să scriu asta, dar cuvântul s-a scris singur) despre ţăranii din satul Comana, la o aruncătură de băţ de Bucureşti, din punct de vedere geografic, dar adevărat salt geografic în timp, din punct de vedere al mentalităţii. Alt timp, alt spaţiu, alt fel de a mânca din pâinea vieţii. Toate aceste sate din marea Câmpie a Soarelui, aceste adevărate crucişătoare ale Istoriei, care au rezistat invaziilor turceşti, fanarioţilor, războaielor balcanice, mondiale şi comunismului, ruginesc acum la docul uscat al unui timp care nu-i mai vrea şi care nu mai are nevoie de ele. Aş putea să avansez o explicaţie în cheie sociologică pentru această stare de fapt, dar nu-mi stă gândul acum la diverse „sociologii“ rurale. Pur şi simplu, cuvântul ar ucide ideea. Mai bine vizitaţi Muzeul Țăranului Român (atât timp cât se mai poate) cu această carte în braţe şi în minte.
Paginile 39-46. Dificultatea de a fi admisă la facultate. Ceva greu de închipuit astăzi, în epoca fabricilor de diplome şi a referatelor de tip Wikipedia. Chestionarele cu zeci de întrebări ataşate dosarului de înscriere propriu-zis, la care emoţionaţii candidaţi erau obligaţi să răspundă. „Originea socială“, cea care a dat frisoane reci multor generaţii de nefericiţi candidaţi la studiu, este eliminată abia în 1962. Lumini şi umbre. Constantin Daicoviciu, rector pe atunci al Universităţii din Cluj, „aflat în culmea gloriei universitare şi ştiinţifice“, se simte obligat să distrugă destinele tinerilor aflaţi la porţile vieţii (anulează verbal o aprobare de prezentare la examen) doar pentru a marca puncte în competiţia cu propriul sine supradimensionat, soldat credincios al partidului. La altă scară şi la un sfert de secol distanţă, mi-am amintit de interdicţia pe care am suferit-o la rândul meu în anii 1980, de a nu putea susţine examen de admitere la liceele din oraşele capitală de judeţ, fiind nevoiţi să rămânem la ţară, în mediocrele licee „agro-industriale“ de acolo. Acelaşi sentiment de nedreptate, acelaşi sentiment de amărăciune şi de neputinţă în faţa Molohului totalitar. Fără a mai vorbi de fapt că s-ar putea scrie un studiu întreg despre instituţia RECTORULUI în România. Foarte puţini dintre profesorii care ajung în această prestigioasă şi invidiată poziţie profesională scapă nevătămaţi sufleteşte: marea majoritate se transformă într-un conglomerat de egolatrie, autoritate absurdă, corupţie şi ifose calpe.
Pagina 60. Orfanii. Adică „tinerii ciudat de asemănători, tunşi şi îmbrăcaţi absolut la fel, într-un fel bizar, ostentativ şi programat să sară în ochi, să nu sară în ochi“, exponate stranii ale regimului Ceaușescu, având menirea să arate că Forţa este mereu acolo, „înspăimântători prin simpla lor prezenţă“. Băieţii de pe Calea Victoriei, aşa cum i-a denumit autoarea într-un poem, proveneau din orfelinatele comuniste, fuseseră educaţi ca nişte ieniceri moderni în spiritul supunerii faţă de Putere. Brusc, dureros aproape, au revenit amintirile ultimei „vizite de lucru“ a lui Nicolae Ceaușescu în Brăila, 28-30 octombrie 1989, ocazie cu care întreg judeţul a fost declarat „erou agrar“. Străzile erau pline de aceşti „băieţi de pe Calea Victoriei“, roboţi harnici şi disciplinaţi care ţineau mulţimea la distanţă, prin simpla lor prezenţă, fără să facă nimic, doar cu fazerele privirii. Noi, adolescenţi prost hrăniţi şi prost îmbrăcaţi, scriam pe asfalt, cu trupul şi cu carnea noastră, „Vă iubim Tovarăşe Secretar General“. Ei, privind mulţumiţi şi nemişcaţi, exact cum remarcă şi autoarea, având un fel aparte de a ţine braţul stâng pe lângă pardesiul lung, lăsând să se ghicească incomodul toc al pistolului din dotare, plasat la subţioară. Iar la un moment dat, se aude VOCEA, ah acea voce pe care nu o pot uita şi care mă macină şi acum, urlată dintr-un difuzor mare, vopsit în gri, care ne spunea: Nu mişcă nimeni! Nu părăsiţi dispozitivul! Urmează să treacă Tovarășul Secretar General! A mişcat totuşi ceva, în decembrie 1989, iar graţie acelui „eveniment“, revoluţie, lovitură, spuneţi-i cum vreţi, eu pot scrie aceste rânduri. Nu fără o anumită teamă difuză. Nu aş vrea să se mai întoarcă niciodată acea VOCE, şi nici acei băieţi, pentru care Ana Blandiana resimte „o curiozitate vecină cu fascinaţia“.
Pagina 137. Piaţa Universităţii, locul memorial absolut al României. O MEMORIE materială, concretă, călcată în picioare, la propriu şi la figurat. Un loc construit intelectual prin evocări de genul acelora întâlnite în volum şi fizic prin voinţa oamenilor de a manifesta liber – a se vedea evenimentele din ultimii ani. Cu toate acestea, Piaţa scapă oricărei maniere de conceptualizare, devenind istorie colectivă prin ea însăşi. Cele opt pagini care descriu fenomenul Pieţei Universităţii din primăvara anului 1990 sunt, fără nici o îndoială, o mărturie despre un fenomen liminal, un ritual de învăţare a democraţiei. La fel ca într-un pelerinaj, cei prezenţi acolo „învăţau să extragă şi să-şi arate unii altora sâmburele de lumină ascuns adânc în fiecare dintre noi, despre care nu fuseseră siguri că mai există“. Scena care nu poate fi descrisă a vorbitului de la balconul Universităţii (un loc memorial mai mic încastrat într-un loc memorial mai mare, Piaţa), acolo unde autoarea simte şi o spune sublim „nu există mândrie mai mare decât aceea de a fi mândră de ceilalţi“. Iar acum, când scriu aceste rânduri, un demon al amărăciunii mă încearcă, făcându-mă să mă întreb dacă oamenii politici de astăzi sunt cu adevărat mândri de cei în fața cărora își rostesc discursurile găunoase; în marea lor majoritate, oameni strânși cu forța, la fel ca în urmă cu 25 de ani. Loc memorial deci, reflecţie profundă la naşterea în chinuri a democraţiei româneşti, atât cât este ea. „Angelismul“ acestor intelectuali, care reuşeau să mişte atunci mii de oameni, stă la baza libertăţii noastre. Iar colosala pierdere de putere şi importanţă a lor pe scena publică şi politică (sau, în cel mai fericit caz, simple anexe ale unor păpuşi politice vorbitoare) ar trebui să ne îngrijoreze amarnic.
Final. Trebuie să termin acest chinuitor exerciţiu de memorie. Apele care dorm nu trebuie tulburate – oare cine spune asta? Am redactat până acum patru pagini de fişe de lectură şi nici nu ştiu asupra căreia să mă opresc pentru final. Polonezele de la mare, cele care vindeau la începutul anilor 1980 nimicuri strălucitoare, avertizându-i pe români că noi nu trebuie să ne plângem, pentru că nu ştim încă ce este penuria şi foamea – o predicţie repede îndeplinită, de altfel? Referinţele la Alianţa Civică, care vor conta într-o necesară analiză de sociologie intelectuală şi politică a anilor 1990? Sau cele despre minuţioasa operaţiune de manipulare a conştiinţelor, asociată tot acelor ani, cu vecinii ţărani de la Comana care, brusc, pierd bunul simţ ancestral celebrat la începutul volumului, sub presiunea maşinii de spălat creiere a „Televiziunii Române Libere“? Întâlnirile cu Cioran şi Eliade – primul, măcinat de dor de casă, repetând ca într-o piesă de Ionesco numele unor locuri emblematice din Sibiu, al doilea, „având aerul unui bătrân cenaclist care vânează jumătăţi de pagină laudative“? Nu, voi rămâne la episodul ciupercii uriaşe culese din pădurea de la Comana, dispărută subit din curtea casei de acolo, teleportată parcă mai apoi de către cei care-i ţineau sub supraveghere pe preşul din faţa uşii apartamentului de la Bucureşti. În aşteptarea proprietarilor. „A fost una din puţinele dăţi în care ne-a fost frică, mărturiseşte Ana Blandiana, pentru că era absurd.“ Termin aici. Românii au reuşit atât de bine în suprarealism tocmai pentru că trăiesc în absurd. Unul colosal, devorator, toxic. Care dă naştere unor ciuperci uriaşe aşezate pe pragul uşii. Pe care fie le consumi ca atare, fie le transformi în literatură, scriind tratate despre Adevăr. Mulţumesc, Ana Blandiana!
MIREL BĂNICĂ, inginer, electronică de putere
// ANA BLANDIANA
// Fals tratat de manipulare
// Editura Humanitas, Bucureşti, 2013