De același autor
O serie de forțe și orgolii regionale – loialitatea față de formate precum Vișegrad sau Weimar, ambiția de locomotivă a Parteneriatului Estic, în cazul polonez, sau ambiția de locomotivă geopolitică în Marea Neagră, pe fondul unui discurs marcat de exces, în cazul românesc – au separat drumurile puterilor pivot ale flancului estic. Poate schimba Crimeea această realitate?
„Planurile sunt inutile, dar planificarea este totul“, obișnuia să spună generalul Eisenhower (primul SACEUR - Comandantul Suprem al Forțelor Aliate din Europa).
Dincolo de pledoaria pentru statul de drept, un aspect mai puțin discutat din timpul turneului vicepreședintelui Biden în România a fost cel al planurilor de apărare a României. În cele din urmă, vorbim de o nuanță afirmată de mai multe ori pe parcursul luărilor sale de poziție: mai întâi, în discursul de la baza militară Otopeni și ulterior în conferința de presă de la Cotroceni, alături de președintele României. În esență, Biden spune două lucruri importante: pe de o parte, că agresiunea asupra Crimeei, la doar 250 de mile de teritoriul românesc, a generat o schimbare de optică, „reamintindu-ne de ce avem nevoie de NATO și de ce România se află în NATO“; pe de altă parte, vicepreședintele SUA a anunțat că sprijină intenția SACEUR de a finaliza planurile de contingency (contingență) pentru aliații de la Marea Neagră.
În accepțiunea uzuală, un astfel de plan este o componentă indispensabilă în asigurarea credibilității Articolului 5, fiindcă se referă la eventuala ranforsare și susținere de către forțe aliate a unor părți ale teritoriului NATO, în cazul unui scenariu de apărare colectivă. În trecutul foarte recent, Polonia și statele baltice au presat NATO prin intermediul Statelor Unite să dezvolte astfel de planuri defensive. Și pe bună dreptate. Războiul din Georgia din august 2008, exercițiile militare rusești, simbolic intitulate Zapad (Vest), care au mers până acolo încât au exersat folosirea de arme nucleare tactice asupra Varșoviei, absența unei infrastructuri NATO vizibile, care să acopere Noua Europă au alimentat neîncrederea statelor plasate pe flancul estic în umbrela de securitate oferită de NATO. Acceptarea scutului american antirachetă a fost doar simptomul acestei crize de credibilitate. O recunoaște Robert Gates, fostul secretar al Apărării, în Memoriile sale: „obiectivele lor erau politice și nu aveau nimic de a face cu Iranul, ci cu Rusia. Desfășurările SUA pe teritoriul lor erau o manifestare concretă a garanțiilor de securitate americane împotriva Rusiei, dincolo de angajamentele noastre sub tratatul NATO“. Sunt realități care au perpetuat diviziuni anacronice între „vechiul“ și „noul“ NATO. În timp, ștergerea acestor diferențe și mai degrabă aducerea „Estului“ la un nivel de securitate similar „Vestului“ a devenit o agendă programatică a celui mai important actor regional - Polonia. Planurile de contingency fac parte din tot acest efort, completează un puzzle, creionează arhitectura din spatele Articolului 5.
Vicepreşedintele SUA, Joe Biden, în timpul discursului de la Palatul Cotroceni |
Oricât de sensibilă ar fi această inițiativă (pentru că, pe fond, presupune nominalizarea unei amenințări), Varșovia a început-o de timpuriu. Sikorski vorbea limpede despre acest lucru încă din aprilie 2008 la București, folosind argumentul potrivit: „vrem să fim un club politic lipsit de valoare sau o alianță militară hardcore? NATO nu ar trebui să-și politizeze funcțiile sale esențiale. Evaluarea amenințărilor trebuie să se facă pe bune, fără tabuuri la acest nivel“. Cu alte cuvinte, procesele din bucătăria internă a NATO nu trebuie corupte de „corectitudinea politică“ a anumitor state membre. Altfel, totul ar conduce la scenarii și planuri defensive părtinitoare, distorsionate. Un an mai târziu, după Georgia, întrebat pe aceeași temă, Sikorski mi-a spus la Varșovia că ar vrea „un NATO mai riguros în evaluarea amenințărilor, în redactarea planurilor de apărare și în exercițiile terestre. Ai nevoie de un spectru complet pentru a menține un NATO credibil nu doar ca alianță, dar ca organizație militară. În cele din urmă, toți ne-am alăturat alianței din același motiv: căutăm securitatea, care provine din obligativitatea de a acționa“.
Într-un fel sau altul, Polonia și statele baltice par să-și completeze puzzle-ul: planuri de apărare teritorială (cunoscute sub denumirea de Eagle Guardian) asumate de Comitetul Militar al NATO în ianuarie 2010 (pe fondul resetării), plus exerciții ale Forței de Răspuns a NATO pe teritoriul lor (Steadfast Jazz din noiembrie 2013) simulând operațiuni de apărare colectivă. Sigur, încă nu există un echivalent al bazei Ramstein în Nordul Europei, dar consolidarea sa este evidentă.
La mai bine de patru ani distanță de la Eagle Guardian, imaginea care se desprinde este aceea a unui flanc estic fragmentat, dezbinat, care nu joacă în echipă, inegal, cu viteze diferite, mai acoperit la Marea Baltică și descoperit la Marea Neagră. Din varii motive, România și Polonia nu au jucat împreună, speculând momentul de oportunitate din ianuarie 2010 sugerat de cablogramele WikiLeaks. Foarte probabil, o serie de forțe și orgolii regionale – loialitatea față de formate precum Vișegrad sau Weimar, ambiția de locomotivă a Parteneriatului Estic, în cazul polonez, sau ambiția de locomotivă geopolitică în Marea Neagră, pe fondul unui discurs marcat de exces, în cazul românesc – au separat drumurile puterilor pivot ale flancului estic. Poate schimba Crimeea această realitate? //